2012-10-24, 19:42
Medlem
will.i.a.ms avatar
Hej.
Beställt en Hugo Boss huvtröja. Hur stor är chansen att tullen tar betalat för tull med paketet? 1-100%?
Paketet skickades med China Air Mail.
Citera
2012-10-24, 19:44
Medlem
Rätt hög.
Tullen punktmarkerar paket från Kina eftersom dom vet att de ofta brukar skicka som "gåva". Var bättre förr men blivit värre på sista tiden.

I värsta fall om det är en kopia så kan du få ytterligare problem eller paketet beslagtaget.
Citera
2012-10-24, 19:47
Medlem
will.i.a.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Rätt hög.
Tullen punktmarkerar paket från Kina eftersom dom vet att de ofta brukar skicka som "gåva". Var bättre förr men blivit värre på sista tiden.

I värsta fall om det är en kopia så kan du få ytterligare problem eller paketet beslagtaget.
Paketet skickades som "Gåva" med värde 5 dolllar.
Citera
2012-10-24, 19:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will.i.a.m
Hej.
Beställt en Hugo Boss huvtröja. Hur stor är chansen att tullen tar betalat för tull med paketet? 1-100%?
Paketet skickades med China Air Mail.

Vad är priset?

En sk "gåva" kan uppgå till 500 kr.

Tull utgår inte om vara kostar under 1400 kronor: se http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html

Att posten stoppar ett frankerat brev (som en huvtröja säkerligen kan levereras som) för att påföra momsen är inte så vanligt. Att tullen gör det på varor under 1400 (se ovan) är heller inte vanligt.

Att en falsk Hugo Boss-tröja för personligt bruk kan ställa till något allvarligt håller jag för helt osannolikt. Det posten (dvs tullen) gör är att hålla varan för upphovsrättsutredning, och där du som köpare bara förklarar att varan skall användas för privat bruk, när rättighetsinnehavarens ombud ställer frågan till dig. Det enda sura där är i så fall upplagsavgiften, men den slipper man om man accepterar att paketet destrueras.
Citera
2012-10-24, 19:59
Medlem
will.i.a.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad är priset?

Tull utgår inte om vara kostar under 1400 kronor: se http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html

Att posten stoppar ett frankerat brev (som en huvtröja säkerligen kan levereras som) för att påföra momsen är inte så vanligt. Att tullen gör det på varor under 1400 (se ovan) är heller inte vanligt.

Att en falsk Hugo Boss-tröja för personligt bruk kan ställa till något allvarligt håller jag för helt osannolikt. Det posten (dvs tullen) gör är att hålla varan för upphovsrättsutredning, och där du som köpare bara förklarar att varan skall användas för privat bruk, när rättighetsinnehavarens ombud ställer frågan till dig. Det enda sura där är i så fall upplagsavgiften, men den slipper man om man accepterar att paketet destrueras.
Jag köpte den för 300 , men tjejen märkte den med 5 dollar värd
Citera
2012-10-24, 20:25
Medlem
will.i.a.ms avatar
Så att huvtröjan är märkt med "gåva" och paketet är märkt med värdet 5 dollar.
Kommer paketet slinka igenom tullen då eftersom det är under värdet 1400kr?
Är ju bara en huvtröja..
Citera
2012-10-24, 21:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad. TS får en varning för intetsägande originalrubrik.

/Mod
Citera
2012-10-24, 22:22
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad är priset?

jag kan inte annat än instämma i slutsatsen enligt ovan.
Citera
2012-10-25, 21:03
Medlem
will.i.a.ms avatar
Paketet är HÄR i Stockholm nu.
Fyfan vad jag är orolig för att tullen tar betalt för tull för huvtröjan som är en kopia, som leder till att jag blir stämd.

Status med paketet : 25 okt Stockholm utr,Sverige, The item has arrived from abroad to Posten´s international terminal for sorting.

Bor i Göteborg, OM paketet går igenom tullen, när är huvtröjan i brevlådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in