2012-10-23, 14:48
Medlem
Emoekkels avatar
Hej!
Jag har druckit citronsyra och vatten i typ 5-6 år nu, jag berättade nyss till en vän att jag brukade göra det. Och hon säger att det tydligen används för att tvätta stål och liknande och min fråga till er nu är, är det farligt att dricka citronsyra och vatten?
Citera
2012-10-23, 15:10
Medlem
Är väl en svag syra, om det skulle vara direkt hälsovådligt skulle de nog inte sälja det bland kryddorna. Sen om det är bra är en annan sak, tänderna lär ju inte gilla det.

Men varför ska du dricka citronsyra?
Citera
2012-10-23, 15:11
Medlem
Litenklens avatar
Beror helt på hur koncentrerad den är..
Citera
2012-10-23, 15:40
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Är väl en svag syra, om det skulle vara direkt hälsovådligt skulle de nog inte sälja det bland kryddorna. Sen om det är bra är en annan sak, tänderna lär ju inte gilla det.

Men varför ska du dricka citronsyra?

Det är gott rätt gott på en varm sommardag! Men nu dricker jag det varenda gång jag inte har coca cola :P
Citera
2012-10-23, 15:41
Medlem
Emoekkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Beror helt på hur koncentrerad den är..

Jag blandar i typ 5-8 teskedar i en 50cl vattenflaska!
Citera
2012-10-23, 15:51
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Jag blandar i typ 5-8 teskedar i en 50cl vattenflaska!

Enda nackdelen jag kan komma på är väl risk för tanderosion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tanderosion

http://www.google.com/search?hl=en&q=tanderosion
Citera
2012-10-23, 16:01
Medlem
Ragwings avatar
Du har ju druckit det i 5-6 år så du om någon borde väl veta om det är farligt? Är väl annars inte så bra för tänderna, en gång om dagen ska dock inte vara något problem såvida du inte dricker andra drycker med lågt pH under dagen (juice, läsk) och ser till att borsta tänderna ordentligt.
Citera
2012-10-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Hej!
Jag har druckit citronsyra och vatten i typ 5-6 år nu, jag berättade nyss till en vän att jag brukade göra det. Och hon säger att det tydligen används för att tvätta stål och liknande och min fråga till er nu är, är det farligt att dricka citronsyra och vatten?

Det är dåligt för tänderna. Det är jag säker på. Men förutom det så är det väl risk för lite magont. Mycket sur mat kan få magen att göra lite ont, tex om man dricker stora mängder juice eller i ditt fall, citron. Men om du inte märkt av något på dessa 6 år så fortsätt du. Inget farligt förutom att tänderna inte mår så bra då, men vissa har ju bra tänder och klarar det ändå
Citera
2012-10-23, 18:12
Medlem
lithionits avatar
utspätt är det inga direkt fara, mer än för tänderna. Det kan irritera magen lite.
Citera
2012-10-23, 23:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Några teskedar i 0,5 l vatten är inte så mycket mer än i många kommersiella drycker såsom vissa sorters läsk. 10-20 g/l är inget ovanligt. Vill du göra bubbeldricka så häll i lite bakpulver, ungefär hälften så mycket bakpulver som citronsyra så bildas det kodioxid. Häll i och på med korken så löser sig koldioxiden i vattnet till kolsyra. Smaskens!
Citera
2012-10-24, 00:22
Medlem
Finns i allt, som ovan nämnts handlar det bara om koncentration. Kaliumklorid, huvudkomponenten i Seltin, är ett dödligt gift vid stora doser, speciellt intravenöst. Det är vad som används för avrättningar med spruta.
Citera
2012-10-24, 11:29
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paiway
Finns i allt, som ovan nämnts handlar det bara om koncentration. Kaliumklorid, huvudkomponenten i Seltin, är ett dödligt gift vid stora doser, speciellt intravenöst. Det är vad som används för avrättningar med spruta.

Ja, rent oralt har kaliumklorids giftighet överdrivits en aning. Slog mig för pannan i en amerikansk polisserie när de upptäckte ett fall då ungdomar på fest dog av en förgiftad drog de hade sniffat. Giftet var kaliumklorid

Intravenös kaliumklorid i avrättningar är en jävla skillnad mot att äta de, men lekmän i media tänker mest "hmm, lethal injection, ja jävlar".

Dom mängder utblandad i en sniff-volym är långt ifrån dödligt, och kaliumklorids orala giftighet är ganska i samma storleksordning som koksaltets, då talar vi om uppemot 100 gram eller mer. Nej, man droppar inte död i hjärtstillestånd av att sniffa utblandad kaliumklorid.

Dom gjorde även en "flame test" av kaliumkloriden i avsnittet, där de eldade direkt på saltet. Istället för att färga lågan rosa så blev själva saltet rosafärgat efter att blivit eldat på.
Fail!

Ok, nog med offtopic rant.

Om du vill kan du ju testa med en pH-sticka, och jämföra med andra sura livsmedel som du känner är ok att inta utan att du får problem med tänder/mage.
Senast redigerad av Cuprum 2012-10-24 kl. 11:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in