Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-21, 21:16
  #13
Medlem
När man har blivit bjuden på middag så brukar ju folk oftast bjuda på rätt 'normala' grejer så oftast är det ju rätt lugnt.
Själv är jag rätt bra på att stålsätta mig och äta sånt som är rätt vidrigt.
Men om jag skulle bli bjuden på något som tex var emot min tro eller var oerhört vidrigt så skulle jag försöka låtsas äta så gott det gick om det var ett större sällskap vid bordet.
Vi väl valt tillfälle skulle jag berätta för värdinnan att inte ta illa upp men 'jag har så svårt för att äta inälvor' och ge henne mycket berömm för stämningen/dukningen/hemmet etc.

Är det en date så blir det genast svårare att komma undan med att låtsas äta, men då är det kanske också lite lättare läge att berätta vad man känner?

Summa: låtsas ät så långt det går, när det inte går, var ärlig på ett väldigt vänligt och diskret sätt.
Citera
2012-10-21, 21:47
  #14
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodguysbadguys
När man har blivit bjuden på middag så brukar ju folk oftast bjuda på rätt 'normala' grejer så oftast är det ju rätt lugnt.
Själv är jag rätt bra på att stålsätta mig och äta sånt som är rätt vidrigt.
Men om jag skulle bli bjuden på något som tex var emot min tro eller var oerhört vidrigt så skulle jag försöka låtsas äta så gott det gick om det var ett större sällskap vid bordet.
Vi väl valt tillfälle skulle jag berätta för värdinnan att inte ta illa upp men 'jag har så svårt för att äta inälvor' och ge henne mycket berömm för stämningen/dukningen/hemmet etc.

Är det en date så blir det genast svårare att komma undan med att låtsas äta, men då är det kanske också lite lättare läge att berätta vad man känner?

Summa: låtsas ät så långt det går, när det inte går, var ärlig på ett väldigt vänligt och diskret sätt.

Det är bara att äta! I alla fall så mycket man förmår.

Ska berätta vad som hände mig en gång. Vi var på bjudning i en bondgård och fick kalvdans till efterrätt. dvs en av de mest exklusiva efterrätter man kan få. Men jag tycker kalvdans är outsägligt äckligt, varför vet jag inte. Jag petade i mig min portion och berömde sen (på fråga) rätten. Då blev min dåvarande hustru jätteglad och sa "va' kul att du gillar kalvdans nu" och öste upp en stor portion till .....
Citera
2012-10-21, 21:52
  #15
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ska berätta vad som hände mig en gång. Vi var på bjudning i en bondgård och fick kalvdans till efterrätt. dvs en av de mest exklusiva efterrätter man kan få. Men jag tycker kalvdans är outsägligt äckligt, varför vet jag inte. Jag petade i mig min portion och berömde sen (på fråga) rätten. Då blev min dåvarande hustru jätteglad och sa "va' kul att du gillar kalvdans nu" och öste upp en stor portion till .....

Hahahaha....
Citera
2012-10-21, 22:02
  #16
Medlem
lillaliljas avatar
Har alltid haft problem att äta fisk/skaldjur. Det går an om man får potatismos/ris med god sås till, jag brukar ta lite av fisken och späda ut den med det som serveras till.

En gång skulle jag dock äta middag med en kompis och hans familj, tillsammans med hans pappas nya flickvän. När vi väl kom dit hade hon ordnat sushi! Heeeeelvete, att folk ens äter det övergår mitt förstånd! Nåja, tvingade i mig hälften och drog någon halvsmidig lögn om att jag är liten i maten. Det roliga är ju att min kompis vet att jag inte tycker om fisk samtidigt som jag brukar äta minst dubbla portioner av det jag tycker är gott!

Har nu som regel att aldrig äta hos någon där jag inte är bekväm med att fråga innan vad som serveras/säga att jag inte uppskattar maten. Brukar oftast lägga till att "Det blir ju mer åt er om jag inte äter "...
Citera
2012-10-21, 22:05
  #17
Avstängd
Burross avatar
Jag biter ihop och bara äter. Jag är trots allt inte 5 år längre.
Citera
2012-10-21, 22:22
  #18
Avstängd
Bitsockers avatar
Man äter upp allt även om det inte smakar himmelskt, så jäkla oförskämt att inte äta mat när man blir serverad. Så länge du inte får kväljningar så stoppar du in maten och tuggar för att sedan svälja. Drick extra mycket om du verkligen inte klarar av smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Har nu som regel att aldrig äta hos någon där jag inte är bekväm med att fråga innan vad som serveras/säga att jag inte uppskattar maten. Brukar oftast lägga till att "Det blir ju mer åt er om jag inte äter "...

Är du seriös? Hur gammal är du?
Citera
2012-10-21, 22:36
  #19
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Man äter upp allt även om det inte smakar himmelskt, så jäkla oförskämt att inte äta mat när man blir serverad. Så länge du inte får kväljningar så stoppar du in maten och tuggar för att sedan svälja. Drick extra mycket om du verkligen inte klarar av smaken.



Är du seriös? Hur gammal är du?

Gammal nog för att hänga här. Jag skäms så mycket om man blir serverad något jag har riktigt svårt att äta, så för att slippa utsätta mig i en sån situation så undviker jag helt enkelt så långt som möjligt att äta borta om jag inte känner personerna tillräckligt väl. Jag tyckte det var den bästa lösningen på mitt problem.

Det är klart om man ska träffa svärföräldrarna första gången att man inte tackar nej, det är mer om man är hos någon kompis så säger jag att jag redan har tinat kött eller nåt som jag måste äta upp idag.
Citera
2012-10-21, 23:03
  #20
Avstängd
Bitsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Gammal nog för att hänga här. Jag skäms så mycket om man blir serverad något jag har riktigt svårt att äta, så för att slippa utsätta mig i en sån situation så undviker jag helt enkelt så långt som möjligt att äta borta om jag inte känner personerna tillräckligt väl. Jag tyckte det var den bästa lösningen på mitt problem.

Det är klart om man ska träffa svärföräldrarna första gången att man inte tackar nej, det är mer om man är hos någon kompis så säger jag att jag redan har tinat kött eller nåt som jag måste äta upp idag.

Hur fungerar det när du har "svårt" att äta något? Det finns vissa saker som jag hemskt gärna avstår från att äta men när jag är bortbjuden så ser jag alltid till att äta det som bjuds, lite får man allt kämpa. Någon har faktiskt ansträngt sig för att laga maten, delvis just åt dig.
Citera
2012-10-22, 00:05
  #21
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Hur fungerar det när du har "svårt" att äta något? Det finns vissa saker som jag hemskt gärna avstår från att äta men när jag är bortbjuden så ser jag alltid till att äta det som bjuds, lite får man allt kämpa. Någon har faktiskt ansträngt sig för att laga maten, delvis just åt dig.

Jag skrev ju det innan, jag tar mycket mindre än vad jag brukar, oftast är det serverat med ris/potatismos så då brukar jag ta mer av det och kompensera med! Jag håller helt med dig, men jag är väldigt obekväm i såna situationer så jag försöker undvika de så långt jag kan.

Åt andra hållet så är det inte heller roligt om det serveras något väldigt gott, läs grillat, och sedan har de gjort väldigt små portioner så man får ta lite så att det räcker åt alla. Det slutar med att man får äta igen när man kommer hem, känns rätt onödigt. Det är mina två anledningar till varför jag brukar undvika att äta borta hos folk jag inte känner så bra.
Citera
2012-10-22, 00:16
  #22
Medlem
Jag brukar tugga och svälja ner eller säga att jag har någon allergi om det verkligen inte går och då gör jag det innan. En gång hos ett ex blev jag bjuden till hans galna farmor som hade en helt galen hund. Han (hunden) fick röra sig fritt överallt och vara med på allt hela tiden vilket var under måltiden kasta sig upp på bordet så ljusen på bordet ramla ner på bordsduken som började brinna. Det var köttfärsbiffar med hundhår i och jag bara satt där och höll god min medans hon pratade om hur hemska alla var mot henne eftersom ingen annan i släkten ville komma dit pga att hunden bitit ett av barn barnen. Den middagen glömmer jag aldrig och vet inte hur jag kunde svälja skiten men försökte så gått det bara gick att peta bort alla hundhår och le. Usch
__________________
Senast redigerad av bittertokfitta 2012-10-22 kl. 00:18. Anledning: fel
Citera
2012-10-22, 01:07
  #23
Avstängd
Bitsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Jag skrev ju det innan, jag tar mycket mindre än vad jag brukar, oftast är det serverat med ris/potatismos så då brukar jag ta mer av det och kompensera med! Jag håller helt med dig, men jag är väldigt obekväm i såna situationer så jag försöker undvika de så långt jag kan.

Jag syftade mer på hur äckligt maten verkligen smakar, om det är så illa att du inte kan äta eller om du bara ogillar den starkt. Det kanske skiljer sig en hel del från maträtt till maträtt, men jag får uppfattningen av att det är en hel del om du helst skippar.

Citat:
Åt andra hållet så är det inte heller roligt om det serveras något väldigt gott, läs grillat, och sedan har de gjort väldigt små portioner så man får ta lite så att det räcker åt alla. Det slutar med att man får äta igen när man kommer hem, känns rätt onödigt. Det är mina två anledningar till varför jag brukar undvika att äta borta hos folk jag inte känner så bra.

Bättre med lite grillat än inget alls! Tänk bara på att om du aldrig äter hos vissa så kan de få för sig att samma oskrivna regel även gäller hos dig, att de avfärdar din mat för att det ska gå jämt ut. Om du inte specifikt har förklarat din anledning till att inte äta borta redan.
Citera
2012-10-22, 01:24
  #24
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Jag syftade mer på hur äckligt maten verkligen smakar, om det är så illa att du inte kan äta eller om du bara ogillar den starkt. Det kanske skiljer sig en hel del från maträtt till maträtt, men jag får uppfattningen av att det är en hel del om du helst skippar.

Ja det beror ju såklart en del på hur det är tillagat, men jag skulle aldrig betala för det. Jag har helt enkelt riktigt svårt för fisk, gillar varken smaken, konsistensen eller benen. Å andra sidan äter jag alla sorters kött, pölsa, palt, blodpudding, isterband osv så det är inte att jag är kräsen på det som kan uppfattas motbjudande eller så.

Bättre med lite grillat än inget alls! Tänk bara på att om du aldrig äter hos vissa så kan de få för sig att samma oskrivna regel även gäller hos dig, att de avfärdar din mat för att det ska gå jämt ut. Om du inte specifikt har förklarat din anledning till att inte äta borta redan.

Jag skulle nästan vilja gå så långt att säga att det knappt finns något som slår grillat! Nej självklart är det bara om det tex är en kompis föräldrar som man inte känner speciellt bra som jag avstår i början. Det känns helt enkelt fel att de ska lägga ner tid, pengar och ansträngning på att laga mat till mig som jag inte uppskattar. Det är ju ett väldans slöseri om jag ska sitta där och låtsas tycka om maten, därför äter jag hellre själv. Jag skulle kunna sammanfatta det som att det är inte er (mat) det är fel på, utan det är mig (och min smak).

Jag hoppas att du förstår mig på rätt sätt, jag är inte på något vis bortskämd eller speciellt petig, självklart äter man det som serveras och tackar för sig osv. men jag undviker den situationen om jag kan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback