Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-09, 17:27
  #1
Medlem
10 juni 2010 tog Lars Persson sitt liv, 53 år gammal. Han led av depression då hans arbetsgivare mobbat honom på jobbet, chefen som var ny påpekade fel och lyssnade inte på sin medarbetare - då har Lars jobbat på sitt jobb i 27 år.

Artikeln kommer från aftonbladet och här är några utdrag:

Citat:
Lars Persson hade arbetat som socialsekreterare i 27 år. När cheferna ville avskeda honom tog han sitt liv, 53 år gammal.

Citat:
När Lars 2009 fick ny arbetsledare – en vikarie – förändrades allt.

– Chefen kritiserade och hackade på honom hela tiden och letade fel.

Citat:
Han försökte prata med sin chef, men upplevde inte att denne lyssnade. Han sökte då stöd hos sina högre chefer.

– Men de tog chefens parti.

Citat:
Efter mötet fick Lars Persson en krisreaktion och blev djupt deprimerad. Läkaren på företagshälsovården diagnosticerade hans besvär som arbetsrelaterade.

Artikeln finns som sagt på aftonbladet där man kan läsa händelsen mer i detalj. Nu till saken, vem var denna vikarie med chefsroll som fick en socialsekreterare i 53 års åldern att ta sitt liv?

Om vi tillsammans kan få fram information om personen som orsakat en sådan depression hos en annan individ, kanske man kan få denne att avgå och att aldrig mer få en chefsroll?
Citera
2012-10-09, 17:37
  #2
Medlem
TrueCs avatar
Svårt att veta vart felet ligger. Han kan lika gärna varit en drummel med en tidigare slapphänt chef.
Citera
2012-10-09, 17:40
  #3
Medlem
YouSuckDudes avatar
Fyfan va sjukt. Inte helt ovanligt att folk hamnar i händerna på kostymsadister.
Några uppgifter om chefen?
Citera
2012-10-09, 17:40
  #4
Medlem
KodareOkands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Svårt att veta vart felet ligger. Han kan lika gärna varit en drummel med en tidigare slapphänt chef.

Hade jag som chef sett att jag anställt en drummel hade jag bett honom att gå istället för att bryta ner denna psykiskt.
Citera
2012-10-09, 17:42
  #5
Medlem
Exakt, kan ju lika gärna vara så att Lars varit inkompetent och en strulig person och otroligt instabil. Artiklar är alltid vinklade för att folk ska känna sympati med offer/familj, för vilja detta naturligtvis är otroligt tragiskt, men svårt att avgöra om cheferna agerat felaktigt bara utifrån det tragiska resultatet.
Citera
2012-10-09, 17:46
  #6
Medlem
johanness avatar
Aktuella brott och kriminalfall → Arbetsliv och arbetsmarknad

/mod
Citera
2012-10-09, 17:56
  #7
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KodareOkand
Hade jag som chef sett att jag anställt en drummel hade jag bett honom att gå istället för att bryta ner denna psykiskt.


Men nu var det ju så att han fick en ny chef, efter 27år. Inte bara att sparka någon med 27 års erfarenhet av samma jobb som ny. Kan ha varit så att den nye försökte få rätsida på en ikke helt fungerande arbetsplats men att Lars var väldigt labil utan dennes vetskap.

Säger inte att det är så, utan kan vara.
Citera
2012-10-09, 17:56
  #8
Medlem
Känns mer troligt att den nya chefen ställde faktiska krav på att något som helst arbete skulle genomföras och detta var mer än Lars klarade av. Sen är det ju tragiskt att Lars inte sökt/fått hjälp för sina depressioner.
Citera
2012-10-09, 18:02
  #9
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Men nu var det ju så att han fick en ny chef, efter 27år. Inte bara att sparka någon med 27 års erfarenhet av samma jobb som ny. Kan ha varit så att den nye försökte få rätsida på en ikke helt fungerande arbetsplats men att Lars var väldigt labil utan dennes vetskap.

Säger inte att det är så, utan kan vara.


Edit; Summa summarum, vi ska inte spika upp någon på korset med en artikel ur Aftonbladet som grund.
Citera
2012-10-09, 18:08
  #10
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa?
Exakt, kan ju lika gärna vara så att Lars varit inkompetent och en strulig person och otroligt instabil. Artiklar är alltid vinklade för att folk ska känna sympati med offer/familj, för vilja detta naturligtvis är otroligt tragiskt, men svårt att avgöra om cheferna agerat felaktigt bara utifrån det tragiska resultatet.

låt säga att han var en drummel. Bör man ändå inte ge en trogen och lojal anställd en värdig uppsägning istället för att avskeda honom genom trakasserier och allmänt vidrigt beteende så till råga att personen tar livet av sig?
Citera
2012-10-09, 18:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
låt säga att han var en drummel. Bör man ändå inte ge en trogen och lojal anställd en värdig uppsägning istället för att avskeda honom genom trakasserier och allmänt vidrigt beteende så till råga att personen tar livet av sig?

Vissa människor upplever all kritik som trakasserier, det är inte säkert att han blev trakasserad, han kan ju faktiskt bara blivit tillsagd att hans arbete inte varit bra nog.
Citera
2012-10-09, 18:42
  #12
Medlem
Visserligen skall vi inte gå på rak sak i vad som står i AB, men jag tror absolut inte att vi behöver dra några slutsatser här om att cheferna skall betraktas som oskyldiga, eller liknande. Det är inte som han invandrare som våldtog massa tjejer 2006, sen grät ut i AB om att han suttit inne för länge - den artikeln var vinklad på riktigt.

Det här med Lars tror jag är annorlunda. Jag tyvärr att det är så jävla hemskt att han inte orkade mer. Kan förstå det, och det sker liknande saker i fler och fler kommuner i Sverige. Inte att folk tar sitt liv såklart, men att det kommer in nya chefer som skall ha den auktoritära ledarstilen, och så går allt åt helvete när de då alltid ska ha en hackkyckling. Så i många fall blir det någon som har jobbat där länge, och som ÄLSKAR sitt jobb. Har en tjejkompisar vars mamma jobbar som handläggare på kommunen, och har gjort det i åratal. Sådana här tant ni vet, som ALLTID har samma jobb. Nu för några månader sedan kom en ny chef och mer eller mindre trakasserar henne.

Jag blev mycket illa berörd av denna artikel om Lars, och jag hoppas att cheferna får ett rejält straff.

Nu skall vi hänga ut dem!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback