Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-01, 04:30
  #73
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Mmm det skulle väl vara det intressanta isf. Skulle iofs vara ännu intressantare om man visst hur många "tips" som kommit in om t.ex. Erling Persson och Kamprad också, kan tänka mig att det är ett eller annat.


Det är nog sant. Alla som politiskt stod till höger om Folkpartiet blev betraktade som presumtiva mördare.
Jag kan tänka mig att Palme knappast hade sin fanclub bland företagarna på den tiden, men det betyder ju inte att någon var beredd att skjuta honom.

En del kanske tog i lite extra verbalt i sin kritik av Palme och slängde iväg en replik som "den där jävla Palme borde skjutas" vilket kanske andra tog bokstavligt när det sedan hände det där som inte kunde hända i lilla idylliska Sverige.

Skulle alla som hatade Palme på den tiden misstänkliggöras hade det funnits två miljoner tänkbara palmemördare i Sverige.
Citera
2012-09-01, 12:15
  #74
Moderator
Schlesiens avatar
Trådflytt

Kändisskvaller --> Palmerummet i KoAT


/ Moderator
Citera
2012-09-06, 01:05
  #75
Medlem
Grandiosos avatar
Hans Kristian Rausing om Evas anklagelser

Citat:
Eva Rausing anklagade i brev Hans Rausing, 86, för att ligga bakom mordet på Olof Palme.

Hans Rausing bemötte själv uppgifterna och menade att drogerna låg bakom anklagelserna.
Nu har Hans Kristian Rausing också kommenterat sin frus påstående:
”Konspirationsteorin har ingen grund i verkligheten”, skriver han i ett sms.

Turerna kring familjen Rausing fortsätter.

Citat:
I ett sms till Palmeexperten och författaren Gunnar Wall, som även Aftonbladet tagit del av, har Hans Kristian Rausing förklarat hur han ser på sin hustrus uppgifter:

”Hej Gunnar
Tack för ditt brev, mycket uppskattat. Jag hoppas att du förstår att Evas tro att jag har undanhållit information om P (Palme) är fullständigt osann. Jag fruktar att min älskade hustrus namn kommer att fläckas av den här historien. Eva var en fantastisk kvinna som har utsatts för stora orättvisor men den här konspirationsteorin har ingen grund i verkligheten.

Vänligen Hans Kristian”

Ringde upp på sjukhus

När Gunnar Wall mottagit meddelandet från Hans Kristian ringde han upp honom på sjukhuset där han nu vårdas.
– Han var mycket tydligt och bestämd med att påpeka att uppgifterna från Eva inte kom från honom, säger Gunnar Wall till Aftonbladet om samtalet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15394769.ab
Citera
2012-09-06, 08:06
  #76
Avstängd
RonnyKålmans avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15394769.ab

Och då var det locket på som vanligt. De har lyckats tysta ner Hans. Det är så tragiskt att man nu börjar inse att det inte finns nån rättvisa i samhället. Allt ska tystas ner, de som försöker avslöja sanningen ska plöjas ner... Fan va trött jag blir på allt. När ska vi vanliga människor bli starka, öppna ögonen och ena oss..Idag behövs det en revolution, inte mot en stat, utan mot hela världen! Så illa är det!
Citera
2012-09-06, 09:23
  #77
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Alla som varit på älgjakt under tiden som Palme levde har ju hört fraser typ "Kolla, Palme" & så PANG, när det dök upp en älg. Det kan mycket väl vara en sån gammal anekdot som återberättats i flera led & under knarkpsykos kännts som en sanning.
Citera
2012-09-06, 11:13
  #78
Medlem
Penser hade och har mycket nära kopplingar till Rausings.
Kan mutor har betalats till Indien via Tetra Pak i Schweitz
Citera
2012-09-06, 12:48
  #79
Medlem
Jag ser det så här. Ytterligare ett exempel på hur journalister och tidnings redaktörer går ut med grundlösa påståenden som har - och ofta får - förödande konsekvenser för utpekade personer. Sedan gräver de lite till och ooopss det var bara en nerknarkade kärrings psykotiska fantasier. Hade det handlat om någon annan än Rausing så hade sanningen - dvs att hon också trodde sig kunna läsa andra människors tankar mm - aldrig kommit fram. För det kostar väl ändå att leka med den avlidna fru Rausing på detta sätt. Kunde inte media gjort ett lite bättre arbete först - så kanske de fattat att hon varken var i en position ATT veta något särskilt, att hon inte var i ett sådant skick att man kan lita på det hon säger. Vi pratar om en kvinna som knarkade så hårt att hon behövde en pacemaker - och ändå fortsatte att knarka därefter! En kvinna som av någon anledning brevväxlar med en man dömd för mord. Hur kan lilla socitets tanten känna en sådan? Min slutsats: Media är så otroligt soppiga!!!!! Oseriösa!!!! Ansvarslösa!!!!
Citera
2012-09-06, 20:55
  #80
Medlem
ieshos avatar
Evas mamma skyllde på en ung narkotikamissbrukande man (Hans Kristian), medan Rausing skyller på Eva. Är det någon som har en rimlig förklaring till att Rausings har rätt? Hur skulle hon ha kunnat hålla på en lång tid och driva detta? Narkotika är ingen direkt förklaring, för hon var ju nyligen avgiftad när hon kontaktade Gunnar Wall.
Citera
2012-09-06, 23:25
  #81
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxmebutyoucannot
Jag ser det så här. Ytterligare ett exempel på hur journalister och tidnings redaktörer går ut med grundlösa påståenden som har - och ofta får - förödande konsekvenser för utpekade personer. Sedan gräver de lite till och ooopss det var bara en nerknarkade kärrings psykotiska fantasier. Hade det handlat om någon annan än Rausing så hade sanningen - dvs att hon också trodde sig kunna läsa andra människors tankar mm - aldrig kommit fram. För det kostar väl ändå att leka med den avlidna fru Rausing på detta sätt. Kunde inte media gjort ett lite bättre arbete först - så kanske de fattat att hon varken var i en position ATT veta något särskilt, att hon inte var i ett sådant skick att man kan lita på det hon säger. Vi pratar om en kvinna som knarkade så hårt att hon behövde en pacemaker - och ändå fortsatte att knarka därefter! En kvinna som av någon anledning brevväxlar med en man dömd för mord. Hur kan lilla socitets tanten känna en sådan? Min slutsats: Media är så otroligt soppiga!!!!! Oseriösa!!!! Ansvarslösa!!!!

Mycket bra inlägg! Jag håller fullständigt med dig.
Det är synnerligen ansvarslöst agerande från pressens sida.

Strunt. Trams. Och som sagt får det väldigt obehagliga följder för lång tid antagligen
för de som är berörda av det substanslösa eländet.

Skärpning, tack!
Citera
2012-09-15, 18:13
  #82
Medlem
nilosands avatar
Vet Gunnar Wall vem personen är? Varför får vi inte veta vem det är som pekats ut?

På vilket sätt kan Palme ha hotat någon svensk überrik affärsman på 80-talet? Har det med Novemberrevolutionen att göra, avregleringen av svenska banksystemet klubbades igenom någon månad innan Palme mördades. Tydligen hade Palme inte blivit informerad om detta. Avregleringen gjorde att storbankerna kunde skapa hur mycket pengar de ville. För mer info, se dokumentären novemberrevolutionen på SVT:

Dokument Inifrån - Novemberrevolutionen
Citera
2012-09-15, 18:53
  #83
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
OP gav Feldt citat "fria händer", OP var informerad. Ljug inte.

Ja det är vad Feldt sagt i efterhand, men som Ingvar Carlsson säger senare i dokumentären fick vi aldrig veta av Palme själv vad som sades eller hur han reagerade när han fick veta (om han nu fick det) att de tänkt avreglera svenska banksystemet tre dagar innan avregleringen skulle ske.

Jag vet inte om Palme hade något emot att bankerna fick skapa hur mycket pengar de ville efter avregleringen, men det är inte omöjligt att han hade det och isf kan det finnas en koppling till mordet någon månad efter mötet med Feldt.
__________________
Senast redigerad av nilosand 2012-09-15 kl. 18:56.
Citera
2012-09-21, 17:34
  #84
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Ja det är vad Feldt sagt i efterhand, men som Ingvar Carlsson säger senare i dokumentären fick vi aldrig veta av Palme själv vad som sades eller hur han reagerade när han fick veta (om han nu fick det) att de tänkt avreglera svenska banksystemet tre dagar innan avregleringen skulle ske.

Jag vet inte om Palme hade något emot att bankerna fick skapa hur mycket pengar de ville efter avregleringen, men det är inte omöjligt att han hade det och isf kan det finnas en koppling till mordet någon månad efter mötet med Feldt.
OP visste om avregleringen. Feldt mfl hade dragit det med honom och till slut tröttnade han och sa något i stil med: Gör vad fan ni vill!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback