2010-11-09, 19:37
Medlem
Hej,

Det sjukaste hände mig idag. Jag brukar vara väldigt försiktig när det gäller e-post och spam, men idag hände något ovanligt. Jag fick ett email som hamna i skräpposten, men jag tyckte det var riktigt konstigt att den hade mitt exakta namn. Sedan kollade jag på meddelandeskällan och såg att det var skickat från min egna e-post adress.

Jag öppnade det eftersom nyfikenheten tog över och så var det någon spam om att "Maria" vill träffa mig genom nå rysk dejting sida och bilda familje

Men det jag undrar över nu är om min e-post lösen är hackat eller om detta är nå trix som gör så att det står ens egna e-post som sändare?

Google såklart och läst mycket om spoofing, är detta möjligtvis detsamma?
Och ifall det är, vad kan göras?

Tack i förväg!
Citera
2010-11-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugeprofit
Hej,

Det sjukaste hände mig idag. Jag brukar vara väldigt försiktig när det gäller e-post och spam, men idag hände något ovanligt. Jag fick ett email som hamna i skräpposten, men jag tyckte det var riktigt konstigt att den hade mitt exakta namn. Sedan kollade jag på meddelandeskällan och såg att det var skickat från min egna e-post adress.

Jag öppnade det eftersom nyfikenheten tog över och så var det någon spam om att "Maria" vill träffa mig genom nå rysk dejting sida och bilda familje

Men det jag undrar över nu är om min e-post lösen är hackat eller om detta är nå trix som gör så att det står ens egna e-post som sändare?

Google såklart och läst mycket om spoofing, är detta möjligtvis detsamma?
Och ifall det är, vad kan göras?

Tack i förväg!

Ja, det är spoofing. Och nej, det finns faktiskt INGENTING man kan göra åt det... så vida man inte vill sätta samman en helt ny RFC för SMTP-protokollet... vilket troligen inte kommer hända. Men hade SMTP skapats i dagens läge så hade det garanterat INTE sett ut som det gör.
Citera
2010-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Ja, det är spoofing. Och nej, det finns faktiskt INGENTING man kan göra åt det... så vida man inte vill sätta samman en helt ny RFC för SMTP-protokollet... vilket troligen inte kommer hända. Men hade SMTP skapats i dagens läge så hade det garanterat INTE sett ut som det gör.

Tack för svaret
Så det här med spoofing. Kan de med sina tekniker (har ingen aning om vad de gör med smtp och sådant) skicka spam till alla olika e-post och kunna låtsas vara vem som helst?
Kan de till exempel skicka mail till mina vänner och låtsas vara jag eller hur långt sträcker det sig?

Hade faktiskt ingen aning om sånt här, känns en aning läskigt om det inte heller finns någon skydd för detta.
Citera
2010-11-09, 20:36
Medlem
1ks avatar
Citat:
Tack för svaret
Så det här med spoofing. Kan de med sina tekniker (har ingen aning om vad de gör med smtp och sådant) skicka spam till alla olika e-post och kunna låtsas vara vem som helst?
Kan de till exempel skicka mail till mina vänner och låtsas vara jag eller hur långt sträcker det sig?

Hade faktiskt ingen aning om sånt här, känns en aning läskigt om det inte heller finns någon skydd för detta.

Ja, du kan välja precis vilken e-post sändaren skall ha.
Citera
2010-11-09, 20:37
Medlem
Citat:
Tack för svaret

http://www.faqs.org/rfcs/rfc821.html

Läs dig blå om hur SMTP-protokollet funkar. Och ja... du kan koppla upp mot vilken öppen SMTP server som helst och påstå att du är någon annan.

Du får tänka på att RFC 821 är från 1982. På den tiden kunde dom ju inte förutse hur framtiden skulle arta sig.
Senast redigerad av Thiesen 2010-11-09 kl. 20:39.
Citera
2010-11-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1k
Ja, du kan välja precis vilken e-post sändaren skall ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
http://www.faqs.org/rfcs/rfc821.html

Läs dig blå om hur SMTP-protokollet funkar. Och ja... du kan koppla upp mot vilken öppen SMTP server som helst och påstå att du är någon annan.

Du får tänka på att RFC 821 är från 1982. På den tiden kunde dom ju inte förutse hur framtiden skulle arta sig.

Det här är ju sjukt!
Trodde verkligen inte sånt här var möjligt men som du säger så är det gammal teknik, lite konstigt att de inte uppdaterar det dock om det är sådana säkerhetsbrister.

Så de med dessa kunskaper kan när de vill låtsas vara olika organisationer, myndigheter och personer, helt absurt haha

Undrar bara som sista sak, är detta något enkelt eller har dessa spammers stora resurser och kunskaper inom detta ämne?
Citera
2010-11-10, 23:09
Medlem
1ks avatar
Citat:
Det här är ju sjukt!
Trodde verkligen inte sånt här var möjligt men som du säger så är det gammal teknik, lite konstigt att de inte uppdaterar det dock om det är sådana säkerhetsbrister.

Så de med dessa kunskaper kan när de vill låtsas vara olika organisationer, myndigheter och personer, helt absurt haha

Undrar bara som sista sak, är detta något enkelt eller har dessa spammers stora resurser och kunskaper inom detta ämne?

Tidigare fanns det en sida som hette frimail.net där man kunde skicka anonyma mail, men sidan verkar inte finnas kvar.

Jag googlade lite och hittade en annan sida som verkar fungera. (Har inte provat den så är ej säker på om den fungerar)

http://www.anonymailer.net/
Citera
2010-11-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1k
Tidigare fanns det en sida som hette frimail.net där man kunde skicka anonyma mail, men sidan verkar inte finnas kvar.

Jag googlade lite och hittade en annan sida som verkar fungera. (Har inte provat den så är ej säker på om den fungerar)

http://www.anonymailer.net/

Haha provade att skicka till min gamla e-post och det funkade.
Okej så nu kan jag utesluta att det är avancerad teknik om det finns som en funktion på en hemsida

Nu har man dock lärt sig att vara extra försiktigt då med sina mail
Citera
2012-08-22, 18:02
Medlem
Hoppas de är okej att ta upp så gammal tråd igen, men det är på samma ämne.

Jag har med fått många spam som står att de är skickade från min egna adress men jag har länge känt till hur man lätt förfalskar detta och roat mig själv med detta med för att skoja med vänner :P

Men det jag tänkt på nu är: Varför skriver de att avsändare är samma som mottagare? Jag får massa mail där de erbjuder massa jobb och skit som är alla skickade från min mail. Men om de ska få folk att tro på skiten de skriver borde de väl vara mycket mer pålitligt om det var en seriösare avsändaradress.. Man ser ju direkt att det är fel när de gör som de gör. Ofta står det även att man inte ska använda svaraknappen utan svara till en annan adress i mailet. Vad är egentligen vitsen med att de inte skriver ut den som riktig avsändare då?
Finns det nån tanke bakom att de gör som de gör eller är de bara dumma?
Citera
2012-08-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87

Jag har med fått många spam som står att de är skickade från min egna adress men jag har länge känt till hur man lätt förfalskar detta och roat mig själv med detta med för att skoja med vänner :P

Men det jag tänkt på nu är: Varför skriver de att avsändare är samma som mottagare? Jag får massa mail där de erbjuder massa jobb och skit som är alla skickade från min mail. Men om de ska få folk att tro på skiten de skriver borde de väl vara mycket mer pålitligt om det var en seriösare avsändaradress.. Man ser ju direkt att det är fel när de gör som de gör. Ofta står det även att man inte ska använda svaraknappen utan svara till en annan adress i mailet. Vad är egentligen vitsen med att de inte skriver ut den som riktig avsändare då?

Detta spambotnätverk har troligen inte kunnat harvesta någon annan adress i din domän eller i din kontaktlista, utan bara just din adress. Hade det lyckats med att få tag i andra adresser inom samma domän/kontaktlista så skulle det inte bara vara adresserat till dig. Kan ju även vara så att det är BCCat till en massa andra med dig som avsändare, så att du inte ser de andra mottagarna. Tänk på att det är inga enskilda personer som sitter och verifierar alla uppsnappade adresser. Det är globala robotnätverk som skickar miljarder mail/dag till miljarder olika adresser, och i just ditt fall så blev det ju aningen misslyckat.
Citera
2012-08-30, 09:59
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87

Jag har fått exakt sådana mail de senaste veckorna. Många som fan, 20-30 om dan eller fler. Alla med rubriker att typen "Översätt texter" "Tjäna 1350€ på din fritid" och liknande smörja.

Det som är irriterande är att de hittar förbi skräppostfiltret som annars brukar fungera rätt bra, så jag sitter med skiten i min inkorg varje dag. Jag skulle med lätthet personligen kunna slå ihjäl den som skickar sån här skit.
Citera
2012-08-30, 21:35
Medlem
Nattlandet: Fått samma typ av spam här sen någon vecka tillbaka. Byggde precis filter till thunderbird som slänger alla mail från egna adressen, så hoppas slippa dessa nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in