35 247 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 229 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Kändisskvaller
Svara på ämne
Ämnesverktyg
habet
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Hej igen. SuperTeflon i da tråd!

Jag tackar för intressanta funderingar runt spridningsrisker och liknande och har redan beklagat mig att vi inte kommer att få se Hovrättens egen bedömning av fallet.

Jag har suttit och funderat lite på hur Dr Brasa lyckades komma på kant med halva Örebro kommun utan att något skvaller egentligen kommit fram därifrån. Sedan flyttade Dr Brasa till Stockholm och även där är det anmärkningsvärt tyst om hans bravader innan det börjar pyra i Kevinge...

Vad beror dettta på? Han har säkert sin vana trogen promenerat obehindrat över en hel del tår innan han "gick i fängelse utan att passera Gå".

Vad är det i hans upplägg som gör att ingen här på FB träder fram och delger oss dessa eskapader? Är svensken i gemen så inskränkt att han skäms för mycket för att ha bländats av den usle Dr Brasa, att han helt enkelt skäms att berätta?

Att banken tiger är närmast en självklarhet då de har åkt på en ordentlig dragning, men andra bedrägerioffer, bestulna och blåsta borde väl våga sig fram till tangentborden här på FB i alla fall? Ingen av Dr Brasas vänner har ju varken vågat eller orkat, eller så saknas dessa helt. Har svårare att tro att offer för vår kriminella hönshjärna skulle saknas lika tydligt.

Jag håller med, varför kommer det så lite från hans tidigare eskapader.
Jag har ändå svårt att tro att man inte skriver för att man skäms eftersom man här är anonym, tvärtom har man här jordens möjlighet att "hämnas".

Citat:
Ursprungligen postat av diesirae

Även skol- och gymnasietiden har det varit tyst om. Kanske det beror på att få skapat några närmare vänskapsband med mannen. De som blivit lurade skäms och går vidare.

Ja, som tidigare har lyfts fram är detta onekligen ett mysterium! Finns det verkligen ingen inne på FB som vet vad han gjorde läsåret 85/86, man tycker ju att om det är någon som brukar vara inne på FB och kände till honom under den här tiden borde den personen bli lite nyfiken på just den här tråden och läsa den - och skriva. Var det så att han under den tiden inte hade hunnit utveckla sina "fåtöljdiagnoser" så pass mycket att han inte drog på sig några ovänner, eller åtminstone några som irriterade sig på honom och därför tycker att vi är för hårda mot honom här?

Yoga-Millan
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:

Jag tackar för intressanta funderingar runt spridningsrisker och liknande och har redan beklagat mig att vi inte kommer att få se Hovrättens egen bedömning av fallet.

Jag har suttit och funderat lite på hur Dr Brasa lyckades komma på kant med halva Örebro kommun utan att något skvaller egentligen kommit fram därifrån. Sedan flyttade Dr Brasa till Stockholm och även där är det anmärkningsvärt tyst om hans bravader innan det börjar pyra i Kevinge...

Vad beror dettta på? Han har säkert sin vana trogen promenerat obehindrat över en hel del tår innan han "gick i fängelse utan att passera Gå".

Vad är det i hans upplägg som gör att ingen här på FB träder fram och delger oss dessa eskapader? Är svensken i gemen så inskränkt att han skäms för mycket för att ha bländats av den usle Dr Brasa, att han helt enkelt skäms att berätta?

Att banken tiger är närmast en självklarhet då de har åkt på en ordentlig dragning, men andra bedrägerioffer, bestulna och blåsta borde väl våga sig fram till tangentborden här på FB i alla fall? Ingen av Dr Brasas vänner har ju varken vågat eller orkat, eller så saknas dessa helt. Har svårare att tro att offer för vår kriminella hönshjärna skulle saknas lika tydligt.
Jag instämmer i din undran, mig veterligen finns det bara en användare i denna tråden som känner honom, han vill inte säga så mkt, vill inte riskera att bli igenkänd.
Men sant eller icke brukar man ju säga att Norrlänningar inte säger ett ord för mkt.

Citat:
Ursprungligen postat av bangolufsen
Jag har följt denna tråd sedan starten och funnit den mycket underhållande och givande. Som ett tecken på min tacksamhet till alla er som bidragit med fantastiskt intressanta inlägg vill jag bjuda på detta lilla sammandrag av rättegångens dag 1:

http://minfil.se/9d39Xaa7be
Tack för den, den satt bra

dansund
Medlem
dansunds avatar
Citat:

Vad har jag missat? På vilket sätt kom han på kant med halva Örebros kommun??

Lodjuren
Medlem
Lodjurens avatar
Det kom i PM idag: det är en del nya handlingar från Svea hovrätt, allt ligger på minfil:

Dagboksblad, 2012-08-07
Huvudförhandlingsplan, 2012-08-02
Föreläggande bilaga 10, 2012-08-02
Föreläggande bilaga 12, 2012-08-02
Kallelse, 2012-08-02
Kostnadsräkning, Klementsson, 2012-08-07

Spoiler:
Lägger in allt detta i den uppdaterade länksammanfattningen som kommer snart, det är mer dokument på ingång, så det kan vara tidsbesparande att uppdatera Tidslinjen och Länksammanfattningen i klump om några dagar - med nya fakta.

SuperTeflon
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Det kom i PM idag: det är en del nya handlingar från Svea hovrätt, allt ligger på minfil:

Dagboksblad, 2012-08-07
Kallelse, 2012-08-02

Spoiler:
Lägger in allt detta i den uppdaterade länksammanfattningen som kommer snart, det är mer dokument på ingång, så det kan vara tidsbesparande att uppdatera Tidslinjen och Länksammanfattningen i klump om några dagar - med nya fakta.

Tyckte att det var en tydlig markering från Clementinen att han slarvade ihop en överklagan, tidsspillde, telefonmottog dom, telefonkonfererade med brasan, klientbesökte, reseräknade och skrev ihop eländet på bara 8 timmar. Lägg väl märke till att han inte bara "upprättade" den utan också "färdigställde" den inom den snäva tidsramen. Clementinen talar långsamt och verkar allmänt sävlig och tar sig nog gärna tid när han kan. Här ville han nog markera ett avståndstagande från överklagan genom att ge den ett väldigt lågt pris. Dr Brasa fick en överklagan på "rea" kan man säga, och vem kan motstå något sådant?

Någon skattekunnig i tråden som kan konfirmera att Dr Brasa tack vare bolagsformen "enskild firma" kan lyfta momsen på advokaträkningarna?

Bohlwinkel
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Tyckte att det var en tydlig markering från Clementinen att han slarvade ihop en överklagan, tidsspillde, telefonmottog dom, telefonkonfererade med brasan, klientbesökte, reseräknade och skrev ihop eländet på bara 8 timmar. Lägg väl märke till att han inte bara "upprättade" den utan också "färdigställde" den inom den snäva tidsramen. Clementinen talar långsamt och verkar allmänt sävlig och tar sig nog gärna tid när han kan. Här ville han nog markera ett avståndstagande från överklagan genom att ge den ett väldigt lågt pris. Dr Brasa fick en överklagan på "rea" kan man säga, och vem kan motstå något sådant?

Någon skattekunnig i tråden som kan konfirmera att Dr Brasa tack vare bolagsformen "enskild firma" kan lyfta momsen på advokaträkningarna?
Branden är knappast något som Skattemyndigheten skulle anse utgöra ett led i verksamheten, i synnerhet inte om tanken var att ML skulle bo i huset.

Dr-Watson
Medlem
Dr-Watsons avatar
Nej, Drbrasa får varken göra avdrag i verksamheten för advokatkostnaden, eller lyfta momsen, då det inte räknas som kostnad för intäkternas förvärvande, utan privata levnadsomkostnader.

Däremot kan civilmålet mot prällen bli avdragsgilt, då det är en tvist i verksamheten.

Doktorn sökte på krogen en riktig Puma men kom hem till baracken med en Åsna, träsktroll och bracka, han blev eld och lågor och tjänade en hacka, tog det inte piano utan trampa i klaveret, ta dig i brasan sa Åsnan, tog kosingen, köpte en badboll och försvann.

SuperTeflon
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Nej, Drbrasa får varken göra avdrag i verksamheten för advokatkostnaden, eller lyfta momsen, då det inte räknas som kostnad för intäkternas förvärvande, utan privata levnadsomkostnader.

Däremot kan civilmålet mot prällen bli avdragsgilt, då det är en tvist i verksamheten.

Någon som vet om förtroendet för Clementinen är obrutet i civila tvistmål? Kommer han att företräda Dr Brasa när videokonferensförhandlingen i hyrestvisten, från den anstalt där Dr Brasa då vistas, ska hållas, eller har samarbetet totalt skurit ihop?

Thomas Olsson är väl inget bra val i en tvist? Där är väl Clementinen lite klyftigare?

Vresrosen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren

Dagboksblad, 2012-08-07
Kallelse, 2012-08-02

Spoiler:

Citat:
Någon som vet om förtroendet för Clementinen är obrutet i civila tvistmål? Kommer han att företräda Dr Brasa när videokonferensförhandlingen i hyrestvisten, från den anstalt där Dr Brasa då vistas, ska hållas, eller har samarbetet totalt skurit ihop?

Thomas Olsson är väl inget bra val i en tvist? Där är väl Clementinen lite klyftigare?

Jag hänvisar till mina tidigare inlägg om clementinen, och den skicklighet jag bedömde han hade eftersom ingen är så tafatt och lågmäld som honom om det inte ligger en Puma begraven.

Det handlar mycket om tur och lägga fokus på rätt saker för när huvudförhandling börjar är det inga överraskningar, man får inte ta in nytt eller sådant man tjuvhållit på. Det var tur att åklagarens brandexpert inte var domstolsvan och visste vad saken handlade om och hur hon skulle styrka spridningsrisken. Det var det som räddade L*ndberg, att Clementinen kunde utnyttja åklagarens svaghet och hitta den ventilen som erbjöds, i ett annars väl underbyggt åtal. Där Clementinen hittade svagheten var han tuff, det framgår av motförhöret. Där åklagaren var stark, lät clementinen tiden gå och hoppades på det bästa.

Jag kallade överklagandet för en avskedspresent, vilket bekräftas nu av kostnadsräkningen. Clementinen ser L*ndberg som förbrukad och är säker mycket nöjd med att nytt ombud får ta över och att han själv slipper bli förknippad med L*ndberg. Jag tror inte clementinen är intresserad av L*ndbergs affärer. Som advokat kan han inte befatta sig med skumrask, och kan inte ens låtsas vara ovetande om svarta affärer i alla gråskalor. Det finns inte mycket till arvoden att hämta för clementinen i att sköta L*ndberg affärer i civilmålen, eftersom det handlar om i civilmålen att L*ndberg skall betala ut mer pengar än det L*ndberg har.

Vi vet inte så mycket om Thomas Olsson. Vi vet att han arbetar hårt för klienter och vill få dömda för grova brott frikända. Men vad han önskar och arbetar för är en sak, framgång är en annan.
Jag har klurat en tid på om det finns andra svagheter i åklagarens arbete, och hittar Thomas Olsson en svaghet vet man aldrig vad som sker då åklagaren inte gjorde sig besvär att överklaga.

Är det någon som vet något om kontraktet med F*scher?

diesirae
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskfaktor
Nej, vi skäms inte. Vi som känner till ML från Umeå.

Det jag skäms över är att jag fått två (2) varningar i sagda tråd.
Antagligen är igenkänningsfaktorn för stor, varning 1.06.
Mina inlägg togs bort av moderator.

Har prekära uppgifter avseende MLs så kallade studier USA.

Nåja, låter åklagare tilldogöra sig handlingarna, eventuellt brott är i strikt juridisk mening preskiberade.
Åklagare kommer i sedvanlig ordning överlämna handlingarna till Socialstyrelsen.
Den myndighet som har ansvar för legitimerad personal inom sjukvården.

Jag bidar min tid. ML har en hel del annat att svara för.

Rör det sig om USA-vistelse under tiden före gymnasiet (1985-1986) eller under studieuppehållet före tentafusket?

Lodjuren
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Jag är mycket intresserad av detta. Kan du publicera detta i tråden, i någon form?

Citat:
Nåja, låter åklagare tilldogöra sig handlingarna, eventuellt brott är i strikt juridisk mening preskiberade.
Åklagare kommer i sedvanlig ordning överlämna handlingarna till Socialstyrelsen.
Den myndighet som har ansvar för legitimerad personal inom sjukvården.

Om ML har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning mm, för 22 år sen, så är detta preskriberat ja.
Socialstyrelsen tar inte heller ifrån en läkare hans legitimation om läkaren skulle ha fuskat med meriterna inför högskoleantagningen (22 år tidigare). Finns inte heller något varningssystem från SoS:s sida, då varningar utdelas inom professionen.

Umeå universitet eller antagningsenheten skulle kunna polisanmäla ett misstänkt fusk, men frågan är om dom gör sådant, eftersom en åklagare inte skulle utreda ett intygsfusk som är 22 år gammalt. Och även OM dom polisanmälde det så skulle ju inget hända, pga sagda preskription.

Möjligen får gammelmedierna nys om det hela, och tar åt sig "äran" vilket känns tråkigt i så fall, då vi är flera här i tråden som lagt ner ett stort jobb med att granska frågan om utlandsstudierna och antagningen. Vi har varit på Riksarkivet, vi har begärt ut handlingar, vi har inhämtat expertkunskaper från VHS, mejlat, diskuterat ur alla möjliga vinklar.

Jag hoppas du berättar mer för oss i tråden. Vi är ju många som är genuint intresserad av hur det hela gick till, när ML tog sig in på de två högskoleprogrammen, i utlandskvoten.

Vi försöker ju dela med oss, i tråden. Hoppas att även du gör det. Det du har lämnat till åklagare är ju inget som vi kan ta del av. Hoppas alltså du berättar mer här.
Jag behöver inte länka till alla inlägg vi har skrivit om utlandsstudierna, för att visa hur stor plats den frågan har fått här. Vi som följt tråden, även du, vet att det är en viktig fråga för många av oss.

Jag hoppas som sagt var att du inte bara säger A utan även B, i diskussionstråden, där vi försöker dela med oss till varandra
Senast redigerad av Lodjuren 2012-08-09 kl. 16:01.

Lodjuren
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av diesirae
Rör det sig om USA-vistelse under tiden före gymnasiet (1985-1986) eller under studieuppehållet före tentafusket?

Eftersom riskfaktor har bedömt att det kan vara något brottsligt, gissar jag att det handlar antingen om A) tiden före läkarlinjen (urkundsförfalskning mm) eller
B) tiden 1992/1993, då ML har haft studiestöd från CSN HT 199s/VT1993, samtidigt som ML hade studieuppehåll från läkarlinjen.

Om uppgiften från CSN stämmer, så har ML pluggat någonstans HT-92/VT-93, men inte i Sverige, för i Sverige finns inte ML inskriven på någon högskoleutbildning. ML kan alltså ha fått svenskt studiestöd för påstådda eller genomförda USA-studie HT-92/VT-93.

Se tidslinjen och se trådinlägget om CSN-historiken. Lägger in CSN-inlägget i spoilern här:

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har fått svar på frågan om ML:s studiestöd:

Ursprungligen postat av CSN
Hej!

Detta är den historik CSN har på den efterfrågade personen.
Han har haft studiemedel under följande perioder:

Höstterminen 1989 till och med höstterminen 1990 har han haft studiemedel. CSN har
inte kvar några noteringar om vilken utbildning han gick då. Enligt datorsystemet
"Ladok" var han registrerad på Arkitekturutbildning vid Chalmers i Göteborg under
dessa terminer.

Vårterminen 1991 till och med höstterminen 1993 för studier på Läkarlinjen vid Umeå
universitet.

Vårterminen 1996 till och med höstterminen 1998 för studier på Läkarlinjen vid Umeå
universitet.

Han har även haft studiemedel för sommarkurser vid Umeå universitet under sommaren
1997 och sommaren 1998.

Enligt datorsystemet "Ladok" har han klarat 330,7 högskolepoäng på läkarlinjen vid
Umeå universitet och 34,5 högskolepoäng vid Arkitekturutbildningen på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Under studietiden i Umeå var hans adress Rådhusesplanaden 18 c, 903 28 UMEÅ (1996-02-12 - 1999-03-28). CSN har inte kvar äldre adressuppgifter.

CSN har inte kvar uppgifter om vilken gymnasieskola han har gått.

@riskfaktor: Jag undrar om det handlar om tiden innan läkarlinjen eller om tiden 92/93?
Även ett eventuell fusk med studiemedel 92/93 torde vara preskriberat, finns inga 20-åriga preskriptionstider för sådant, vad jag kan se. Är det t ex fusk med studiemedel skulle det kunna vara bedrägeri, men för grovt bedrägeri är preskriptionen tio år. Grov urkundsförfalskning: tio år.

PS: någon som vet vad det handlar om, men kanske inte vill skriva i tråden: PM:a mig gärna. Det vore mycket uppskattat.

Eller mejla: flashbackgravarna@gmail.com Det kan tänkas att vi snart har fått ihop till en ganska bra samlad presentation av allt som har grävts fram, det här med utlandsstudierna ingår i helhetsbilden. Och det kommer mer material om några dagar.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-08-09 kl. 17:07. Anledning: Tillägger

Svara på ämne
Topp Dela »