16 526 besökare online
856 722 medlemmar • 45 808 256 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Film och filmproduktion > Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Nume
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_

Das Boot (denna har TS säkerligen sett, men annars så är det ju ett måste. Bästa ubåtsfilmen ever...)
http://www.imdb.com/title/tt0082096/
Ja fyfan, jag ser den varje år typ..... Första gånger är ju tyvär alltid bästa dock.

Stalingrad tror jag inte jag har sett, är osäker. Var det en massa scener i ständig kyla o snö o dem kämpade för o hålla sig vid liv rent kostmässigt??
Senast redigerad av Nume 2012-06-06 kl. 02:11.

HowlinWolf
Medlem
Jag vill rekommendera den storslagna antikrigsfilmen The Victors från 1963. Som jag skrev om här: https://www.flashback.org/sp37727751. Påminner om "Saving Private Ryan".

Wittgenstein
Moderator
Wittgensteins avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.

Follow me the wise man said, but he walked behind.

Rakii
Medlem
Rakiis avatar
Uppmanar alla som tycker om bra, hemska och mörka krigsfilmer att se Idi i Smotri från 1985 av Elem Klimov!

alprazolam_
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Ja fyfan, jag ser den varje år typ..... Första gånger är ju tyvär alltid bästa dock.

Stalingrad tror jag inte jag har sett, är osäker. Var det en massa scener i ständig kyla o snö o dem kämpade för o hålla sig vid liv rent kostmässigt??
Ja, det stämmer.
Spoiler:
Det går rätt bra i början, men sen kommer vintern som sagt. Då börjar det gå åt helvete precis som det gjorde på riktigt. Det kan inte varit kul och vara bland de sista som blev kvar där...

För dem som inte vet hur det hela slutade slängde jag in en spoiler...

Never Stop the Madness
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-06-09 kl. 16:31.

Nume
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja, det stämmer.
Spoiler:
Det går rätt bra i början, men sen kommer vintern som sagt. Då börjar det gå åt helvete precis som det gjorde på riktigt. Det kan inte varit kul och vara bland de sista som blev kvar där...

För dem som inte vet hur det hela slutade slängde jag in en spoiler...
Ja då var det den jag tänkte på, riktigt bra Stalingrad! En del härliga personligheter innehåll den om jag kommer ihåg.

O jo....
Tycker alltid det känns mycket genuinare och allmänt bättre och slippa se de tråkiga amerikanska uniformerna hela tiden.... Om inte för annat att allt som oftast blir mer amerikansk-fokuserade filmer enligt mig lätt lite äckligt glorifierande av krigen.. Hellre bistra o fulla av karaktär -tyskar (eller ryssar) att glo på.
Senast redigerad av Nume 2012-06-10 kl. 09:41.

Give-Em-All
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Nu har jag nyheter på den här fronten.

Den 82 år gamla klassikern På Västfronten intet nytt ska entra Biograferna igen! Man beräknar att filmen ska vara klar för Biograferna nån gång under 2013. Jag har höga förhoppningar! Har både läst boken, sett den svart-vita från 1930, och den senaste från 1979, och jag har alltid gillat den! Hoppas på en riktigt storslagen jävel!

Kära Don Platini, jag vill be dig om en tjänst. Skulle du kunna vara så snäll att sluta våldta Europeiska fotbollen?
//MVH Henrik

swutch
Medlem
Enemy at the gates är en jävligt najs film som jag kan rekommendera.

http://www.imdb.com/title/tt0215750/
Senast redigerad av swutch 2012-07-28 kl. 17:19.

pepsi.12
Medlem
Tja kan någon ge några tips på en bra krigsfilm, helst ganska nya runt 2000-talet.
Filmer som jag sett och gillat är
Black Hawk Down
The Front Line
Saving Private Ryan

Så jag söker någon film som är ungefär som dessa, gillar då det är "stora" krigsscener!

tusenbroder
Medlem
Tears of the sun

Mest för att en av karaktärerna heter Flea

Shitbrake
Medlem
Shitbrakes avatar
Repmånad och kellys hjältar.

Har inte sett nån av dom i tråden konstigt nog

lampros
Medlem
lampross avatar
En bra krigsfim, all things considered, är "We Were Soldiers" (2002). Den gick på TV6 i december. Jag hade tidigare sett början och var inte så hänförd. Nu såg jag hela och är smått begeistrad.

Mel Gibson gestaltade bataljonschefen Hal Moore i slaget om Ia Drang-dalen. Trots vissa klichéer var denna film ypperlig. När man efter en dryg halvtimme drar åstad och börjar operera i den där vietnamesiska dalen, då levererar man. Ia Drang-slaget var förhållandevis överblickbart och det hela skildras så bra det någonsin går i en spelfilm.

Filmen känns autentisk, den har operationell nivå på narrativet. Och det är min själ sällsynt. Ofta visar ju krigsfilmer bara en ynka patrulls öde. Här följer man en hel bataljon i två dygn.

Lika bra som Rauni Mollbergs "Okänd soldat" (1985) var den inte. Men nästan.

På Wikipedia står mycket. Där kan man läsa om Ia Drang, där kan man läsa om Hal Moore. Denne citeras med att säga: "There’s always one more thing you can do to increase your odds of success." Det sammanfattar soldatismen som krisverksamhet. Man måste ha överblick, måste se till att allt, plus lite till, gjorts för att krigsmaskinen ska rulla. Sagda film fångar ledarskapet i strid ypperligt. Det är krisverksamhet: man möter hela tiden det oväntade. Men Moore hade erfarenheten och kunskapen att möta varje hot. Han hade före Vietnam bland annat varit i Korea. Och vid sin sida har han en fanjunkare som varit med i andra världskriget. Han beskrivs som att ha deltagit i varje amerikansk fallskärmsoperation i det kriget: Sicilien, Salerno, Normandie och Arnhem. Denne fanjunkare gestaltas kongenialt av Sam Elliott.

Som sagt, här får man skyttebataljons strid som på ett fat. Det är koncentrerat i tiden, två dygn. Man valde väl när man valde detta slag. Övriga Vietnamslag var aldrig riktigt på denna nivå. Visst var Hamburger Hill och Dak To i samma klass, den förra har ju till och med filmatiserats den med. Men den har jag inte sett. Någon som har?

Den operativa vederhäftigheten i Gibsons film kan diskuteras ibland. Som när NVA-översten pekar på en stor, handritad karta med "skog" och "pilar". Det ser lite larvigt ut. Visst förekommer snabbskisser under krig, men detta var av typen taktisk karta. Nåväl. Och filmen ger dålig insikt i att US-bataljonen upptog igelkottförsvar. Men i övrigt så: bra film. Och, frånräknat börjans flaggviftnig och känslomanipulation, så finns bra detaljer. Som den med en helikopterpilot som hela första stridsdagen flugit in i och ut ur LZ med sårade och ammo. I kvällsmörkret landar han sin Huey på basen, går ut och spyr. Ögonblicket efteråt samlar han sig och avlägger rapport för en stabsofficer som kommit förbi. Detta är, för att vara krigsfilm, fältmässigt.

Svara på ämne
Topp Dela »