45 095 besökare online
858 391 medlemmar • 45 876 857 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Juridik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Riiille
Medlem
Goddagens kära flashbackare

För ca 1 år och 6 månader sedan var jag på Gamex , en spelmässa i kista .
Ljudnivån där inne var stört hög , var flera st som hade klagat som jag fattade det , men utöver var jag även i detta bås där man fick prova spelet Call of duty blackops innan det hade kommit ut , efter köat i 2 timmar kommer jag inn i båset där dom säger åt en att ta kontrollen och sätta på sig ett headset .

Allting är frid och fröjd , tycker dock att ljudet verkar lite högt men tänkte inget mer på det
( ljudet i menyn är väldigt låg jämfört med i spelet )
iaf , står där och väntar på att spelet ska starta , när jag sedan kommer inn i spelet smäller det till som uta bara helvete och jag får lock för öronen direkt , står där halvdöv och dum som jag är står jag kvar och spelar klart tiden ( ca 5 minuter ) när jag kommer ut hör jag nästan ingenting alls , jag har lock och det bara piper och piper och piper .Volymen på hörlurarna hade vart på max hela tiden

iaf så fortsätter det att pipa och ja .. det gör det fortfarande , 18 månader senare

Har även fått gå på sjukhus och kollat upp det och gjort massa tester , då kom läkarna fram till att jag inte kan höra vissa toner ( man får sätta på sig ett head set så hör man massa olika toner , om man hör nått så ska man trycka på en knapp )

Okej det blev en jävla massa text kändes det som , men ja !
Frågan är om jag på något sätt skulle kunna få pengar utav detta ?
Tack på förväg !

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiille
Frågan är om jag på något sätt skulle kunna få pengar utav detta ?

Relativt tveksamt. Det finns ju riktlinjer (ej tvingande) för ljudnivå på evenemang, men de är väldigt höga 110dB för lokaler dit såväl vuxna som barn har tillträde, och 115dB om enbart vuxna har tillträde. Det är upp till alla och envar att ta med hörselskydd om det behövs.

http://www.socialstyrelsen.se/fragor...ivaerfranmusik

olikafarger
Medlem
olikafargers avatar
tror du får skylla dig själv som ens stod kvar där.

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
DÄremot kan du eventuellt få ersättning via din sjukförsäkring om du har en sådan och om skadan räknas som permanent funktionsnedsättning.

Soulborn
Medlem
Vad du har drabbats av är nåt dom kallar "nedsatt hörsel" (duh). så vitt jag vet klassas det som en bullerskada och kan bli väldigt svårt att bevisa orsaken till det.

det är nåt som är väldigt jobbigt att leva med då du inte hör vissa toner, höga i mitt fall tex mobilsignaler, pip osv.

Kan rekommendera dig till att gå på regelbundna tester vartannat år ungefär för att hålla koll så det inte sker nån drastisk förändring.

Summa summarum: Nej, jag tror inte du kan stämma nån. tyvärr

Nurka
Medlem
Hmm.. I princip bör det kunna vara brottsligt, tänker mig vållande till kroppsskada eller sjukdom. I samband med ett sådant mål bör du kunna yrka på skadestånd.

Jag tror det blir lite svårt att drive däremot. Om skadan uppstått endast från den första "stöten" av ljud och du sedan direkt tagit av dig hörlurarna vore det lite tydligare. Nu valde du själv, trots att du viste hur hög ljudvolymen var att fortsätta utsätta dig för den i 5 minuter.

"Skadan" lär ha skett från hela de 5 minutrarna och inte enbart den första sekunden. Arrangören kan man väl tycka är ansvariga för just den första sekunden, den fortsatta exponeringen för den för höga ljudnivån är ju ditt eget ansvar då du kunda påverka den situationen helt själv genom att ta av dig hörlurarna.

Jag tror inte direkt du har något att hämta dessvärre, annat än en lärdom om att använda ditt eget förnuft i framtiden och inte fullständigt förlita dig på andra.

rutger9999
Medlem
rutger9999s avatar
TS: Det kniviga är att du måste kunna bevisa att du fick skadan just vid det tillfället. Kan du det?

Riiille
Medlem
Tackar för alla svar !
har länge undrat över detta

Men det som EckiEcki skrev , ''DÄremot kan du eventuellt få ersättning via din sjukförsäkring om du har en sådan och om skadan räknas som permanent funktionsnedsättning.''

vad innebär detta ?
( jag är ganska trög )

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiille
Tackar för alla svar !
har länge undrat över detta

Men det som EckiEcki skrev , ''DÄremot kan du eventuellt få ersättning via din sjukförsäkring om du har en sådan och om skadan räknas som permanent funktionsnedsättning.''

vad innebär detta ?
( jag är ganska trög )

Jag har köpt en extra sjukförsäkring, när jag läser villkoren för den så skulle jag fått pengar ifrån den om:

1. Skadan räknas som en permanent funktionsnedsättning på minst 5%
2. Jag rapporterat skadan så snart jag upptäckte den. (Så, även i mitt fall hade det varit kört att komma 18 månader efter incidenten).

Men, för att vara övertydlig, detta är alltså en försäkring jag valt att köpa, det är inte något som "alla har".

Dock så är det ju ganska vanligt att man får med nån försäkring när man är med i fackförbund eller liknande. kolla upp den saken, men det är nog samma sak där... 18 månader efter skadetillfället blir det nog rätt svårt att kunna visa att det berodde på "just det där".
Senast redigerad av EckiEcki 2012-07-24 kl. 18:26.

Svara på ämne
Topp Dela »