29 178 besökare online
855 913 medlemmar • 45 772 538 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Träning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Nekro.
Medlem
Nekro.s avatar
Börja cykla istället, lite snällare träning för knäna och själv tycker jag det är roligare.

Kolla in min blogg Lindaa93an.bloggspot.se

Snurrefett
Medlem
Snurrefetts avatar
Det kan bara vara dåligt om det blir överträning och dina fysiska förutsättningar inte klarar 5km VARJE dag.

SiSenior
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga
Det beror på är du stark fysisk?
Klarar din kropp 5 km per dag?
Låt en läkare undersöka din kropp så läkaren får se om du har en bra hälsa och kropp som klarar 5 km per dag.

Annars om du kan det så är det bara bra träning och hälsosamt.

Men jag tror man ska vila någon eller några dagar i veckan så kroppen får vila

Hur ska en läkare kunna som om han orkar det?

5km/dag, varje dag, är inget för en nybörjare.

Millediablo
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Börja cykla istället, lite snällare träning för knäna och själv tycker jag det är roligare.
Yes, eller spinning. Fördelen är att du inte behöver mycket belastning alls i början, se bara till att hålla en hög kadens (pedalvarv) typ 90-120 rpm så ska du si på fan. 1 timme om dan på cykel och minska socker/fett med 50% och du kommer att rasa i vikt.

BrainDisorder
Medlem
BrainDisorders avatar
Som många föreslagit, så skulle det rekommenderas med att du börjar med att gå i raska tempon och kanske löper litegranna som variation. Jag är visserligen ingen löparguru men dom gånger jag sagt att jag ska börja springa och är otränad sen innan så slutar det med att det värker i stort sett hela underkroppen, benen, vaderna och höfterna. Du kan även få inflammation i ben och muskler och du kommer då inte kunna göra något på veckor. 5 km är även ganska mycket.

Och för allt i världen, se till att ha bra skor.
Is this how a star falls?

Clida
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaketyler
Målet är att gå ner i vikt, att förbränna fett

Att springa är bra för hjärtat men en av de sämre träningsmetoderna för att förbränna fet. Man måste springa löjligt mycket per dag för det men givetvis en bra början.

Michalishenko
Medlem
Som många har sagt så finns det bättre former av träning för personer med stor övervikt, dvs BMI > 35. Men...

Jag kan aldrig få samma utsöndring av endorfin av att cykla eller stå på crosstrainern. Jag tror att det beror på att människan är gjord för att springa och att regelbundna stötar signalerar till hjärnan att släppa ut extra mycket av de här magiska molekylerna. När man kommer tillbaka efter en runda är det som att alla spänningar har släppt och man svävar på rosa moln.

Samma skillnad är det med att stå still inne på en maskin i ett gym och inte komma någonstans. Det är onaturligt för människan och 5 km inne på ett löpband känns som 1 mil ute i spåret.

PS, människan ovan mig har noll koll då löpning är det som förbrukar allra mest energi per tidsenhet. Varför uttalar sig människor i frågor som de inte har någon som helst kunskap i? Grandios självbild och jesuskomplex?
Senast redigerad av Michalishenko 2012-07-24 kl. 10:36.

Ritinkin
Medlem
Ritinkins avatar
Klart det är bra att springa, men kanske inte varje dag. Låt kroppen få vila och återhämta sig. Samt om du ska gå ner i vikt är kosten A och O. Tänk på vad du stoppar i dig! Lycka till!

Forsistagangen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
Gym passar inte mig heller, tycker det inte är snyggt med för mycket muskler

Det är fantastisk att det finns människor som tror att de får för stora/mycket muskler bara för att de går till gymmet. Med den synen är ju frågan om du ska våga simma eller springa med tanke på hur stora dina bröst-/ben kommer att bli. Ska du verkligen göra det i 5 år. Du kommer ju växa så mycket att du knappt kan ta steg framåt...

Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Hur ska en läkare kunna som om han orkar det?

5km/dag, varje dag, är inget för en nybörjare.

Vad är problemet med 5 km per dag? Det stora problemet för en nybörjare är bara motivationen och att hålla uppe den efter en förkylning/trött dag eller då man mår lite dåligt. Fysiskt sätt så finns det inte något hinder direkt så länge man kan gå 5 km

Sätt ett lugnt tempo och öka det långsamt i omgångar till det börjar bli jobbigt. Ibland springer du långsammare än förra gången och ibland springer du snabbare. Varje gång din skalle försöker övertyga dig om att du nog borde ta det extra lugnt utan anledning så ger du dig en mental smäll på käften.

SiSenior
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsistagangen
Vad är problemet med 5 km per dag? Det stora problemet för en nybörjare är bara motivationen och att hålla uppe den efter en förkylning/trött dag eller då man mår lite dåligt. Fysiskt sätt så finns det inte något hinder direkt så länge man kan gå 5 km

Sätt ett lugnt tempo och öka det långsamt i omgångar till det börjar bli jobbigt. Ibland springer du långsammare än förra gången och ibland springer du snabbare. Varje gång din skalle försöker övertyga dig om att du nog borde ta det extra lugnt utan anledning så ger du dig en mental smäll på käften.

Fysiskt sätt finns det inte något hinder? Jo det kan det mycket väl göra. Springa 3,5mil som nybörjare, varje vecka, utan vilodagar, får skaderisken på längre sikt att blir mycket större än va den hade kunna vara. Har man dessutom inte klockren löpteknik och liknande kan skador vara nära.
Det är inte för inte man rekommenderar nybörjare att börja långsamt och sakta öka.

cap0
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Du går helt emot mig och det jag förespråkar. Varför? Har du några som helst belägg på att det du skriver är mer rätt än det jag skrev? Fan vad trött jag blir på såna som dig..

Citat:
Ursprungligen postat av Antitrollaren
Inte äta fett?
Inte äta salt?
Dricka enbart blå mjölk?

Fyfan, det mest efterblivna inlägg jag sett på länge.

TS: Pallar dina leder/knän med att springa så mkt så varför inte Fast jag hade hellre slängt in vilodagar då och då. Springer själv 6-7,5 km 2 ggr i veckan i skogen men får lätt ont i knän o leder trots att jag inte är fet (gymmar 3 ggr i veckan oxå).

Blå mjölk är extremt nyttigt, det har mycket protein och låg fetthalt, vitaminer också. Saft och sånt skit är ju rena rama skämtet och du borde skjuta dig själv för och säga så Skjut dig själv för din poäng att äta glass och chokladsås istället för och äta nyttiga nötter eller bönor. Skjut dig själv för att du säger att jordgubbsylt är nyttigare än normala jordgubbar, när du får alla färgämnen, extra socker, och allt annat skit som är med. Skjut dig själv när du säger att man bara ska äta potatis med ris och strunta i köttet. Niggertroll.

#1 är troll men nummer #2 är jag osäker på. Så skjut dig själv också om du säger att man ska äta fett, salt och inte dricka mjölk.

malevich
Medlem
malevichs avatar
Nej, seriöst, så tror jag inte det är bra att anstränga sig så mycket som att springa 5 km per dag. Låt bli.

Svara på ämne
Topp Dela »