Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 05:02
  #1633
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Syrier är en nationalitet medans syrianer är en etnicitet så hur kan det vara same skit different names. Syrianer kommer ifrån flera länder en syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentium200MMX
Nu vet vi att rasforskning inte är något du ska ta dig an.

FRAMÅT!

Nej, att vara syrian är att bekänna sig till en religiös tillhörighet. Etniciteten sammanfaller nog mer med begreppet assyrier. Det är dock ytterst irrelevant för diskussionen och jag är inte bitter och gnällig för du hade fel där, Wonders.

Kan vi diskutera väsentligheterna nu?

Citat:
The battalion headquarters, as the FSA guides called it, comprised of fourwhite tents pegged in 100-meter radius. The commander, Abdullah, appeared within minutes after the journalists finished the tea and eat some dates while sitting on carpets. From his looks, he seemed a 28 year-old athletic tall man with green eyes and extremely fair complexion. “Hello, gentlemen! Welcome to the land of the free. Please feel at home and ask whatever you want to,” he greeted, in authentic American accent. Seeing curious faces of the guests, Abdullah explained, “I lived in New York for 12 years, completed my degree in medicine and have a job there as well.” “When are you going back then? The fighting may take months if not years,” a colleague asked. Nodding in disagreement, Abdullah told the group that he came here on two-month leave to serve Syrian people as doctor but the commanders found a better soldier in him. “We are going to wrap up in Ramazan or hopefully be by the 15th,” he said as if it was scheduled but the world did not know. Abdullah introduced the journalistswith his ‘men’who looked more like college-going boys. They hailed fromvarious villages of Aleppo but had never met before. Amongst his 30-odd men, four were Orthodox Christians and two Alawites, belying the claim that uprising for Syria’s democratic future was merely a sectarian battle waged only by oppressed Sunni Muslims.
http://www.thenews.com.pk/Todays-New...n-battleground

Här har vi alltså en källa som visar att både kristna och alawiter slåss för rebellerna, vilket är mycket intressant.
2012-07-24, 06:57
  #1634
Medlem
Kommentarer kring den här artikeln?


http://www.spiegel.de/international/...-a-845854.html

Liten intro till mig: Jag är svensk (=utan familjerötter i Syrien) men har arbetat i Syrien och ska ner till gränsen Jord/Syr om några dagar. Har massor av vänner där och lider med dem. Men får ingen klarhet i nånting även om de är på facebook. De flesta stödjer väl Assad, men inte alla. Ni skulle se min facebook-wall nu, alla har svarta profilbilder...
2012-07-24, 07:14
  #1635
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15157076.ab

"Som vanligt när det gäller konflikten i Syrien har oberoende medier inte kunnat bekräfta uppgifterna."

Kommentarer på det?
2012-07-24, 07:34
  #1636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Kommentarer kring den här artikeln?


http://www.spiegel.de/international/...-a-845854.html

Liten intro till mig: Jag är svensk (=utan familjerötter i Syrien) men har arbetat i Syrien och ska ner till gränsen Jord/Syr om några dagar. Har massor av vänner där och lider med dem. Men får ingen klarhet i nånting även om de är på facebook. De flesta stödjer väl Assad, men inte alla. Ni skulle se min facebook-wall nu, alla har svarta profilbilder...
Vad säger vännerna som stödjer Assad? Varför är de emot rebellerna?
2012-07-24, 07:52
  #1637
Medlem
Jag försöker se mönster. Jag var lärare där så när jag skriver "vänner" är det alltifrån perifera bekanta, fd. elever, mm, till närmare vänner.

Såg nu att ett nygift par utbrast att de äntligen tagit sig till Damaskus efter att ha varit i Amman och Kuwait ett halvår, men från dem kommer bara bilder som om inget hände - glada närbilder på sig själva, nykära, alt. fb-väggar översvämmade av ramadan kareeeeeem habiiiiibti, etc. Man tror inte det är sant...! Verkar som om att de befinner sig i ett lugnare område av Damaskus. tittar ibland på vart de pinnar sig, ni vet den där funktionen via appen "bing", vanligtvis brukar den vara ganska specifik. Men zoomade in och fick inget större ut av det mer än att de pinnade دمشق / المزرعة, dvs. damaskus/al mazrah...

Åter andra har varierande budskap och jag noterar att jodå, det finns visst de som stöttar FSA, men det är inte så övertydligt som man kanske skulle tro. Faktiskt att de allra flesta bara skriver ramadan kareem. Det slog mig att jag nog inte har känningar bland militanta muslimer, helt enkelt. Folk vill bara ha sina liv i fred egentligen, fortsätta leva, träffa vänner, ha det bra.
2012-07-24, 07:56
  #1638
Medlem
Inte så överraskande kanske: de kristna jag känner i Syrien håller absolut tyst t.o.m på facebook. Men har chattat några gånger på sistone och de är livrädda. Några har redan flytt till Jordanien. Ska träffa dem om några dagar, ska fråga mer då.
2012-07-24, 10:11
  #1639
Medlem
gavlips avatar
Citat:
A Western conspiracy against the government of Bashar al-Assad is not due to a dislike of dictatorships, but because the Syrian regime refuses to follow Western orders, claims British MP George Galloway in an interview with RT.

http://www.rt.com/news/dictatorship-...onspiracy-371/
2012-07-24, 10:25
  #1640
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
http://www.rt.com/news/dictatorship-...onspiracy-371/

Helt korrekt, det är klart att vi är emot honom för att han inte gör som vi vill. Vad annars? För övrigt borde vi skicka den där äckliga kommunistkramaren och antibritten Galloway till ön Tristan, enkel biljett. Var det inte han som tog mutor av Saddam?
2012-07-24, 10:33
  #1641
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Jag försöker se mönster. Jag var lärare där så när jag skriver "vänner" är det alltifrån perifera bekanta, fd. elever, mm, till närmare vänner.

Såg nu att ett nygift par utbrast att de äntligen tagit sig till Damaskus efter att ha varit i Amman och Kuwait ett halvår, men från dem kommer bara bilder som om inget hände - glada närbilder på sig själva, nykära, alt. fb-väggar översvämmade av ramadan kareeeeeem habiiiiibti, etc. Man tror inte det är sant...! Verkar som om att de befinner sig i ett lugnare område av Damaskus. tittar ibland på vart de pinnar sig, ni vet den där funktionen via appen "bing", vanligtvis brukar den vara ganska specifik. Men zoomade in och fick inget större ut av det mer än att de pinnade دمشق / المزرعة, dvs. damaskus/al mazrah...

Åter andra har varierande budskap och jag noterar att jodå, det finns visst de som stöttar FSA, men det är inte så övertydligt som man kanske skulle tro. Faktiskt att de allra flesta bara skriver ramadan kareem. Det slog mig att jag nog inte har känningar bland militanta muslimer, helt enkelt. Folk vill bara ha sina liv i fred egentligen, fortsätta leva, träffa vänner, ha det bra.

Vi som framför sanningen här på Flashback VET att det inte ser ut så som media vill ge sken av. Media är, och har alltid varit, ett system för att skapa överdrivna scenarion och skapa motsättningar mellan folk. Så är det bara.

Själv känner jag också personer på plats som alla berättar att det är hur lugnt som helst i vissa stadsdelar. Tydligen är det bara fattigare områden som drabbas eftersom terroristerna på nåt sätt lyckats få fäste där.

Det som händer just nu är helt enkelt att terrorister avrättas på löpande band då dessa befinner sig lite här och var i landet. Mer än så är det inte, på marken så att säga. Att det sedan pågår ett propagandakrig som saknar motstycke i världshistorien råder det absolut ingen tvekan om. Det är just detta propaganda krig som psykiskt sätter sig i människors sinnen och ger sken av att terrororganisationen FSA verkar vara mäktig och populär. Till och med experter kan luras av detta massiva propagandakrig. Det är sinnes att folk på Flashback, och andra håll, fortfarande spelar på att FSA är legitim rörelse trots att allt är svart på vitt gällande propagandan och alla felaktiga videos som sänds från Qatar osv.

FRAMÅT!
2012-07-24, 10:34
  #1642
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Helt korrekt, det är klart att vi är emot honom för att han inte gör som vi vill. Vad annars? För övrigt borde vi skicka den där äckliga kommunistkramaren och antibritten Galloway till ön Tristan, enkel biljett. Var det inte han som tog mutor av Saddam?

Kom igen nu, vill alla vet att du vill se araber döda varandra pga kapital. Lägg av. Går det så jävla dåligt för dig?

FRAMÅT!
2012-07-24, 12:22
  #1643
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium200MMX
Kom igen nu, vill alla vet att du vill se araber döda varandra pga kapital. Lägg av. Går det så jävla dåligt för dig?

FRAMÅT!

Ryssarna skickar ett starkt budskap om stöd till Syrien:

Citat:
MOSCOW — Russia's flagship airline Aeroflot says it is suspending flights to Syria's capital Damascus next month.

State-controlled Aeroflot has four flights to Damascus and is the only Russian airline currently operating direct Moscow-Damascus flights. The company's spokeswoman Irina Dannenberg said Monday that Aeroflot will suspend the flights Aug. 6 for commercial reasons.
http://www.msnbc.msn.com/id/48282510.../#.UA160rQ1KWE

Fniss. Det är sådana vänner Ass-ad behöver...........
2012-07-24, 12:29
  #1644
Medlem
xabiits avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15157076.ab


helt sjukt

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback