Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-23, 15:26
  #25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Men vad fan?!
Två ord som råkade komma med av misstag, dem måste du feta och göra dig dum över?
Vad är det för fel på dig? Mindervärdeskomplex?

Du lämnar ut dig rätt bra här på forumet, och någon större integritet är du knappast känd för. Men nu råkade den passa bra att påkalla?

Nej.
Man ska verkligen tänka sig för innan man tar ett sådant stort beslut, speciellt i unga år och absolut som tjej. Att du som mogen kvinna med 5 ungar färdiglevererade anser dig ha rätten att råda unga människor på FB om vad som är bra eller ej i den här frågan är bara sjuk.
Kan de komma till dig om och när de ångrar sig sedan?

Over and out.
micro113 på ignore.
Jag har inte gett råd till unga människor i frågan.

Det är tydligen inte bara tänka som utgör ett problem för dig...
Citera
2012-07-23, 23:56
  #26
Medlem
Joe Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har man valt att sterilisera sig, varför då frysa ned någonting överhuvudtaget?

Är man så velig så får man väl köra på vanliga preventivmedel istället.

Jag håller med. Jag valde att inte frysa ner trots att det var så gott som gratis för mig.
Jag kan förstå att det finns saker som kan förändra läget som att ens barn dör plötsligt och att man då känner att man vill skaffa ett till men då finns det andra metoder.
Citera
2012-07-24, 01:31
  #27
Medlem
Joe Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Därför att man inte ska operera något som är friskt.

Och att så unga människor som 25-åringar tillåts gå igenom vasektomi utan medecinska skäl är för mig en gåta.

Då antar jag att du är emot örhängen, plastikkirurgi och njurtransplantationer från friska individer också?

För mig är det en gåta att vi blir myndiga och får bestämma över det mesta om våra liv när vi blir 18 men på just den här punkten ska vi behöva vänta till 25. Nog för att man inte är så mogen vid 18 men det är ändå den åldern som gäller för att ta beslut och konsekvenserna av dom i vanliga fall.

Vem som ska bekosta det hela lägger jag mig inte i. Jag tycker att kostnaderna är relativt små jämfört med både individens kostnader för p-medel och samhällets kostnader för oplanerade graviditeter.
Citera
2012-07-24, 08:43
  #28
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Cool
Då antar jag att du är emot örhängen, plastikkirurgi och njurtransplantationer från friska individer också?

För mig är det en gåta att vi blir myndiga och får bestämma över det mesta om våra liv när vi blir 18 men på just den här punkten ska vi behöva vänta till 25. Nog för att man inte är så mogen vid 18 men det är ändå den åldern som gäller för att ta beslut och konsekvenserna av dom i vanliga fall.

Vem som ska bekosta det hela lägger jag mig inte i. Jag tycker att kostnaderna är relativt små jämfört med både individens kostnader för p-medel och samhällets kostnader för oplanerade graviditeter.

Hål i örat är inget operativt ingrepp. Men nej, jag tycker inte att det är rätt att ta hål i öronen på små barn. Det är ju knappast för 2-3-åringens skull man gör det?

Plastikkrurgi är fantastiskt för de som verkligen behöver det och har verkliga defekter eller sjukdomar (vem det är kan diskuteras). Men människor som Kissie borde nekas och sådana operationer borde definitivt inte bekostas av staten. Men det gör de väl inte heller?

Njurtransplantationer gör för att hjälpa en sjuk människa, så de är helt ok tycker jag.

Det vag vänder mig emot när det gäller sterilisering, speciellt av unga människor. Är att livet är föränderligt och att ett ingrepp som är definitivt (speciellt på kvinnor) inte är att rekommendera för någon som är i början av sitt liv. Man är inte "färdig" vid 25, heller. Väldigt få är vuxna idag, vid den åldern. Och de flesta har bara börjat sitt liv.

För de flesta som lever i en stadig relation löser sig det här "problemet" av sig själv när kvinnan kommer i klimakteriet. Då behövs inga skydd längre.

Visst kan man diskutera vad som är nyttigast för kroppen, ingrepp, piller, spiral, kondom, avbrutet osv.

Eller vad som är billigast för samhället i längden.

Men jag hävdar fortfarande att man inte ska bråka för mycket med "moder natur" om man inte måste.

Det betyder inte att jag inte respekterar de som gör det här valet.
Bara att man ska tänka över det väldigt väldigt noga och inte använda det som ett preventivmedel som alla andra. Vissa av de här ingreppen sägs vara reverseble, vilket är dumt. Då alla ingrepp, hur små de än må vara kan gå fel.
Citera
2013-05-21, 18:31
  #29
Medlem
Om någon skulle känna sig osäker så vill jag bara styrka det som sagts tidigare i denna tråd.

Sexlusten är som vanligt efter en sterilisering.
Pungen och Kuken ser ut som vanligt.
Det blir inga svullnader på varken Kuk eller Pung.
Stygnen försvinner av sig själv efter någon vecka.
Du pissar inte blod. Det gjorde iallafall inte jag.
Du sprutar som vanligt. Det kommer sädesvätska, men vätskan innehåller inga spermier.


Angående väntetid. Jag försökte på flera ställen i Stockholms län.
Men de flesta ville inte ta emot mig och hänvisade till att de var fullbokade med annat, som tex cancerfall. Självklart har jag förståelse för att dessa går före.
Jag fick söka och pröva mig fram i några månader innan jag slutligen fick en tid på Täby Närsjukhus.
De är svåra att hitta, för de skyltar inte med att de utför sterilisering.
I det hela var det svårt att överhuvudtaget hitta en mottagning som faktiskt sa att de genomförde ingreppet. De flesta svarade bara att de inte visste något om vem eller vilka som kunde utföra ingreppet och hänvisade mig då till någon annan, varpå de inte heller visste någonting.

Jag ville sterilisera mig redan vid 16 års ålder, men det var först när jag var 26 som det blev av.
Citera
2013-05-21, 21:16
  #30
Medlem
ulvenas avatar
Micro, varför valde du att sterilisera dig? En betydligt större operation än den mannen gör, varför steriliserade sig inte din man?
Min man valde att sterilisera sig för att det var ett mindre ingrepp för honom än för mig.
Nej, sexlivet är som vanligt för män men man slipper massa skydd.
Citera
2013-05-22, 15:54
  #31
Medlem
angelgirls avatar
Är det nån av er som steriliserat sig som drabbats av nån slags biverkningar efteråt? Vissa kan tydligen komma lång tid senare och påstås hänga ihop med att det bildas antikroppar i blodet som kan angripa lite allt möjligt i kroppen. Sen kan man tydligen också få kronisk smärta i både pung och snopp.

Om detta är sant vet jag inte alls, olika studier säger olika saker, och många skräckhistorier på nätet är väl just bara historier, men jag tror ju knappast att alla som drabbats av diverse åkommor efteråt fantiserar ihop det heller.

Sambon vill göra en vasektomi och vi hade till och med fått tid inbokad, men det vi läste avskräckte och därför har vi skjutit upp det ett tag.
Citera
2013-05-24, 19:48
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Är det nån av er som steriliserat sig som drabbats av nån slags biverkningar efteråt? Vissa kan tydligen komma lång tid senare och påstås hänga ihop med att det bildas antikroppar i blodet som kan angripa lite allt möjligt i kroppen. Sen kan man tydligen också få kronisk smärta i både pung och snopp.

Om detta är sant vet jag inte alls, olika studier säger olika saker, och många skräckhistorier på nätet är väl just bara historier, men jag tror ju knappast att alla som drabbats av diverse åkommor efteråt fantiserar ihop det heller.

Sambon vill göra en vasektomi och vi hade till och med fått tid inbokad, men det vi läste avskräckte och därför har vi skjutit upp det ett tag.

Hej angelgirl!

Jag har inte drabbats av någon slags biverkning under de år som gått sedan min sterilisering.
Visst hade jag ont efter själva ingreppet. Men det gick över efter något dygn.
Fick ut smärtstillande på apoteket i samband med operationen.
Fast jag tog aldrig dessa piller. Det behövdes inte.
Citera
2013-05-24, 19:53
  #33
Medlem
tzjs avatar
Jag har funderat på vasektomi, och har funderingar på själva ingreppet. Är det verkligen bara lokalbedövning som krävs vid ingreppet?
Citera
2013-05-26, 11:08
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag har funderat på vasektomi, och har funderingar på själva ingreppet. Är det verkligen bara lokalbedövning som krävs vid ingreppet?

Hej tzj!
Ja, det är bara lokalbedövning som behövs.
Du ligger och är vaken och kan snacka med läkarna under tiden.
Bedövningsmedlet fungerar som en riktigt lyckad fylla från tonårstidens glada dagar.
Jag och läkarna snacka sommarplaner och jag var hur glad som helst medan de stod och skar i pungen på mig.
Citera
2013-05-27, 10:31
  #35
Medlem
Joe Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Är det nån av er som steriliserat sig som drabbats av nån slags biverkningar efteråt?

Inga biverkningar här iaf.
Citera
2013-12-12, 08:06
  #36
Medlem
Probonos avatar
Det blev lite märkligt i tråden. Jag känner att jag måste skriva på nytt.

Alla dessa filosofiska perspektiven kan såklart ha betydelse, men endast hos individen det berör. Att påstå att en frisk kropp inte ska opereras är ett argument som saknar tyngd när det kommit till en annan persons framtidsval. Att argumentera för att en sterilisering är nåt själsligt eller annat metafysiskt avvikande är som att argumentera för sin egna religion gentemot andra. Självklart är det ett stort beslut om att sterilisera sig, men därtill så är den med god säkerhet reversibel och man kan även frysa ner yngel.

Nej, det finns inga biverkningar. Enda jag har märkt att det dröjer nån stund innan jag sprutar, vilket i sig innebär att orgasm blir förlängd och därmed skönare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback