Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-23, 22:04
  #85
Medlem
JBernards avatar
Jag sprang på en "jätte" idag på apoteket. Jag stirrade inte, men skulle uppskatta att han var runt 2,10-2,20. Fan vad stor han var. Han såg ut att vara runt 55-60 och gick med kryckor.
Citera
2012-07-23, 23:13
  #86
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag sprang på en "jätte" idag på apoteket. Jag stirrade inte, men skulle uppskatta att han var runt 2,10-2,20. Fan vad stor han var. Han såg ut att vara runt 55-60 och gick med kryckor.

Blev han inte arg? Hade aldrig vågat springa på en sådan bjässe.
Citera
2012-07-24, 00:38
  #87
Medlem
Artexs avatar
Har för mig att jag sett en dokumentär om jättar och Robert Wadlow. De nämnde en teori om att han blev så lång på grund av en tumör i huvudet. Den skulle tydligen ha gjort så att hormonerna som får en person att växa aldrig slutade produceras.

Har tyvärr ingen källa på detta.
Citera
2012-07-24, 01:35
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Har för mig att jag sett en dokumentär om jättar och Robert Wadlow. De nämnde en teori om att han blev så lång på grund av en tumör i huvudet. Den skulle tydligen ha gjort så att hormonerna som får en person att växa aldrig slutade produceras.

Har tyvärr ingen källa på detta.
Det är en sjukdom som heter ackromeggali och får man den som barn blir man skitlång och det heter giggantism. Den största som inte haft den sjukdomen var Angus MacAskill som var 236 lång och vägde över 200 pannor och var attletiskt byggd. Han var skitstark och levde på 1800talet då det inte fanns nåra annabola.
Citera
2012-07-24, 02:05
  #89
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Blev han inte arg? Hade aldrig vågat springa på en sådan bjässe.

Jag sa bara "Det är lugnt jag är grön". Det verkade som om han tyckte det räckte som ursäkt.
Citera
2012-07-24, 11:59
  #90
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Har för mig att jag sett en dokumentär om jättar och Robert Wadlow. De nämnde en teori om att han blev så lång på grund av en tumör i huvudet. Den skulle tydligen ha gjort så att hormonerna som får en person att växa aldrig slutade produceras.

Har tyvärr ingen källa på detta.
Du och rabbel är helt rätt ute. Inte för att vara jävlig med rabbel utan bara för att underlätta googling är rätt stavning akromegali och gigantism.

Jag bjuder på de första källorna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akromegali
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gigantism

En känd person med gigantism är skådisen Richard Kiel, Jaws i James Bondrullarna Älskade spion och Moonraker.
Citera
2012-07-25, 00:49
  #91
Medlem
Artexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafsen
Du och rabbel är helt rätt ute. Inte för att vara jävlig med rabbel utan bara för att underlätta googling är rätt stavning akromegali och gigantism.

Jag bjuder på de första källorna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akromegali
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gigantism

En känd person med gigantism är skådisen Richard Kiel, Jaws i James Bondrullarna Älskade spion och Moonraker.
Kikar man på den engelska wikipedia sidan för Acromegaly så står det att Abraham Lincoln möjligen hade Akromegali. Har för mig att de nämnde honom i dokumentären jag såg också. Spännande
Citera
2012-07-25, 12:10
  #92
Medlem
Blafsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Kikar man på den engelska wikipedia sidan för Acromegaly så står det att Abraham Lincoln möjligen hade Akromegali. Har för mig att de nämnde honom i dokumentären jag såg också. Spännande
Om man får akromegali som vuxen blir man inte längre. Däremot växer näsa, haka, pannben, händer och fötter och andra utskjutande kroppsdelar. Ett barn som får akromegali innan epifysplattorna i skelettet har slutit sig, utvecklar gigantism. De flesta som är abnormt långa har detta. Många av dem hade varit längre om de inte också hade fått sjukliga ryggradskrökningar.

Den där Angus MacAskill var däremot frisk med normala kroppsproportioner och atletiskt byggd kropp. Huvva för att börja knuffas med honom.
Citera
2012-07-26, 00:20
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itworks
Sedan när har man bagageutrymmen ovanför sig i första klass? (han kan omöjligt fått plats i vanliga stolar)

han satt inte i första klass, han satt längst fram på planet, sen vet jag inte vad det heter exakt, kabinväskeutrymme? där man kan lägga jackan o skit. hur som han va jävligt lång och hade sjukt fula skor!
Citera
2012-07-26, 00:22
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
Kan det vara Sultan Kösen? Världens just nu längsta man med sina 251 cm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sultan_K%C3%B6sen


mycket riktigt, helvette va stor han va, 251 fy fan va långt!
Citera
2012-07-27, 13:02
  #95
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafsen
Den där Angus MacAskill var däremot frisk med normala kroppsproportioner och atletiskt byggd kropp. Huvva för att börja knuffas med honom.

Nej herrejävlar vilken best!

2.36 lång, 230 extremt vältränade kilo muskler, han bara måste ju ha varit den starkaste mannen som någonsin gått omkring på planeten!

Nävarna 30 cm långa, 20 cm breda, fötterna 40 cm långa och 20 cm breda, 110 cm breda axlar, över 200 cm runt bröstkorgen och kunde lyfta ankare vägandes 1300 kilo (!!) till brösthöjd! Vafan, det är ju en mindre bil, och 6 gånger hans egen vikt! Vidare bära en tunna under vardera armen vägandes 140 kilo styck! Haha, helt galet stark!

Han skulle ju ha förnedrat dagens starkaste män på strongmentävlingar fullständigt, samt att hela bunten, inkl. en rese som Magnus Samuelsson, skulle framstå som dvärgar vid en sida-vid-sidajämförelse! Tänk att få träffa en sådan bjässe i verkligheten!
Citera
2012-08-01, 23:15
  #96
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag sa bara "Det är lugnt jag är grön". Det verkade som om han tyckte det räckte som ursäkt.

Tack, ska prova det om jag någon gång mot förmodan skulle springa in i en jätte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback