Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 00:07
  #1549
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
eller så tomtar de bara... eftersom man inte får se alla dessa grejer på en o samma bild :P

de känns en gnutta oseriösa när de lägger ut på fejsbok att folk ska köpa deras fula kläder, och att en massa verkar gå på det och köpa dem... urk... känner att jag börjar tappa intresset rejält

Det är fruktansvärt ointressant! Men samtidigt är det en stor mystik kring det hela, och det får ju folk att bli väldigt intresserade och gärna följer deras uppdateringar.

Jag tycker det är skittråkigt, hade förväntat mig bra och ordentliga bilder efter deras senaste tripp till botten men tyvärr hade de ju glömt hårddisken så inga riktiga bilder kunde tas. Det är jävligt oseriöst och rent utsagt skräpdåligt.
Citera
2012-07-24, 00:09
  #1550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Det är fruktansvärt ointressant! Men samtidigt är det en stor mystik kring det hela, och det får ju folk att bli väldigt intresserade och gärna följer deras uppdateringar.

Jag tycker det är skittråkigt, hade förväntat mig bra och ordentliga bilder efter deras senaste tripp till botten men tyvärr hade de ju glömt hårddisken så inga riktiga bilder kunde tas. Det är jävligt oseriöst och rent utsagt skräpdåligt.

det är väl conspirations grabbarna som tycker det är kul följa jag har tappat intresset lite också
Citera
2012-07-24, 00:12
  #1551
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
du kan ju fara dit ta provet du skunk är nog ingen so hindrar dig, besök dennis och fråga vart objektet är
Jag tror inte att de helt plötsligt avslöjar platsen för mig, särskilt inte om jag säger att jag ska ta det prov som kan stänga föreställningen för dem.

Dessutom anser jag att det är lika lite min uppgift att bevisa något åt Ocean X då det är de som står för hela kalaset. Det är alltid den som påstår något häpnadsväckande som äger problemet att bevisa sin sak, inte att andra ska bevisa eller motbevisa åt dem. Universell logik och rättvisa.
Citera
2012-07-24, 00:20
  #1552
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Mr. Åsbergs egna uttalande på Facebook, ja. Dom hade glömt hårddisken iland och kunde således inte filma någonting, utan endast fotografera det på skärmen.

Det verkar tämligen vara ett gäng pajasar ute på sjön. Inte särskilt mycket vetenskapsmän av dom.
Ouch!
Med tanke på den superkoll som krävs för att dyka på det djupet och så vidare så verkar det obegripligt med sådana misstag.
Citera
2012-07-24, 00:40
  #1553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Jag tycker det är skittråkigt, hade förväntat mig bra och ordentliga bilder efter deras senaste tripp till botten men tyvärr hade de ju glömt hårddisken så inga riktiga bilder kunde tas. Det är jävligt oseriöst och rent utsagt skräpdåligt.

Du kan engelska va?
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Lindberg
We had very bad visibility and quite strong currents down around the circle. The ROV worked for a while but we could not record the ROV camera because of a human error (the remote to the harddisc DVD was forgotten ashore). We had to take photos directly from the screen to be able get something recorded.
https://www.facebook.com/groups/1783...4774110582725/

Långa versionen:
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Lindberg
Here is the short story about our last expedition:

Bad weather and equipment failure!

Here is the longer story:

We had very bad visibility and quite strong currents down around the circle. The ROV worked for a while but we could not record the ROV camera because of a human error (the remote to the harddisc DVD was forgotten ashore). We had to take photos directly from the screen to be able get something recorded. The BlueView sonar did not work properly but I think we at least have enough snapshots from it to be able to make a sonar mosaic.

The divers have shoot some film when they took new samples but due to the visibility and currents they were not able to take the samples from where we had planed, we'll see what the samples will tell us. Stefan, one of the divers, had mounted 3 GoPro cameras and a Contour camera on a rig with lights. The contour and one of the go Pro's worked, the other two did not record anything. The divers could also tell that where they were they could not notice any magnetism.

We tried to find the hole which we knew must be at 75 meters depth, as you can see on the ROV monitor, but we could not find it. I was my self driving the ROV around and I'm quite confused that it seems like it gone, which its obviously not. So I'm sorry to say that we can't say anything about the hole at this stage. I guess we must try to find it next time, if there will be a next time. We did not find any more holes though.

We decided to go to object no 2 with the ROV but when it was launched four smoke filled bubbles camed up and the ROV was dead in the water. We recovered it and spent many hours trying to locate the fault. We found that the tether (cable) had a short circuit and had burned a hole right through the isolation of the tether, so water camed in. With 600 Volts in the thether things happens when comming in contact with water. We did not have the right materail to fix the cable at site and we do not send the divers down before we have checked with the ROV. So it was only one thing to do, leave for home port.

Well that was preatty much all of it.
Citera
2012-07-24, 09:46
  #1554
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Ouch!
Med tanke på den superkoll som krävs för att dyka på det djupet och så vidare så verkar det obegripligt med sådana misstag.

Börjar lukta rutten fisk om ocean x gänget. Det är för mycket "strul" runt deras expeditioner nu. Sen hajade jag till, dom hade tagit med sig 3 st Gopro att filma med där nere (enligt facebook-texten ), djupet är runt 75-80m vid fyndplatsen, Gopro klarar max 60m djup innan kamerahuset börjar läcka enl tekniska specifikationer.

waterproof down to 180 ft (60m),
http://gopro.com/support/faq-hd-hero...proof-to-180ft
Citera
2012-07-24, 10:42
  #1555
Medlem
Ramiuss avatar
Sen att fota av skärmen...nja, ett tag sen jag arbetade med V8:an. Men om minnet inte sviker helt så kan man ta screenshots rakt av från kontrollenheten. Mycket om och men med det här projektet nu...

http://www.ocean-modules.com/product_v8_sii_rov.php
Citera
2012-07-24, 11:04
  #1556
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Börjar lukta rutten fisk om ocean x gänget. Det är för mycket "strul" runt deras expeditioner nu. Sen hajade jag till, dom hade tagit med sig 3 st Gopro att filma med där nere (enligt facebook-texten ), djupet är runt 75-80m vid fyndplatsen, Gopro klarar max 60m djup innan kamerahuset börjar läcka enl tekniska specifikationer.

waterproof down to 180 ft (60m),
http://gopro.com/support/faq-hd-hero...proof-to-180ft

Börjar lukta är en snäll beskrivning.

De vet givetvis nu vad som finns nere på botten men drar ut på detta för att tjäna mera.

Att de nu säljer kläder ger ju ett löjes skimmer över hela expeditionen.

Robert Aschberg drar sig inte för något numera för att tjäna pengar.

Ancylus hemmahamn är Aschbergs egen lekstuga Högmarsö varv

http://allas.se/files/2012/07/Aschberg9.jpg
Citera
2012-07-24, 11:48
  #1557
Medlem
[Strange Days]s avatar
Finns bara 3 destinationer för denna story att färdas mot:

1. Det uppdagas inom en snart framtid att storyn är fabricerad för att Ocean X Team ska få lite publicitet i media; skattsökning på havsbottnarna har ju blivit så populärt på sistone.

2. Storyn faller i glömska och medierna slutar rapportera om det eftersom expeditionerna och utforskningen inte leder någonvart.

3. Ocean X Team kommer med sensationella nyheter kring det påstådda objektet som slår världen med häpnad.

Av dessa 3 scenarion så är alternativ 1 eller 2 de mest realistiska.
Citera
2012-07-24, 12:19
  #1558
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
2. Storyn faller i glömska och medierna slutar rapportera om det eftersom expeditionerna och utforskningen inte leder någonvart.

Troligt ja, en del pratar om att det skedde -68, någon som kollat eller vet mer om det?
Citera
2012-07-24, 13:00
  #1559
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Börjar lukta rutten fisk om ocean x gänget. Det är för mycket "strul" runt deras expeditioner nu. Sen hajade jag till, dom hade tagit med sig 3 st Gopro att filma med där nere (enligt facebook-texten ), djupet är runt 75-80m vid fyndplatsen, Gopro klarar max 60m djup innan kamerahuset börjar läcka enl tekniska specifikationer.

waterproof down to 180 ft (60m),
http://gopro.com/support/faq-hd-hero...proof-to-180ft
De garanteras hålla till 60 m, kan ju betyda att de i själva verket håller på större djup, fast med tanke på säkerhetsmarginaler när det gäller själva dykutrustningen så är det lite konstigt att laborera med kameror.

Konstigt att de väljer gopro som är en leksakskamera, när det finns riktiga grejor.
Gopro har inte den bästa optiken heller för filmning under vatten, men det kanske har liten betydelse eftersom sikten är så dålig att de måste filma på väldigt nära håll.
Citera
2012-07-24, 13:05
  #1560
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Finns bara 3 destinationer för denna story att färdas mot:

1. Det uppdagas inom en snart framtid att storyn är fabricerad för att Ocean X Team ska få lite publicitet i media; skattsökning på havsbottnarna har ju blivit så populärt på sistone.

2. Storyn faller i glömska och medierna slutar rapportera om det eftersom expeditionerna och utforskningen inte leder någonvart.

3. Ocean X Team kommer med sensationella nyheter kring det påstådda objektet som slår världen med häpnad.

Av dessa 3 scenarion så är alternativ 1 eller 2 de mest realistiska.

Eller 4. Till slut lyckas de få klarhet och det visar sig vara en naturlig formation.

Alt 1. Uteslutet eftersom de då skjuter sig själva i foten.
Alt 2. Uteslutet eftersom de inte lär ge sig.
Alt 3. Högoddsare som inte jag skulle lägga en spänn på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback