32 927 besökare online
857 880 medlemmar • 45 857 470 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Psykologi > Psykisk hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
enkula
Medlem
enkulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aber
Har borderlinepersoner både i familjen och vänskapskretsen och de individerna har aldrig lyckats ha ett stabilt förhållande särskilt länge. Som många andra i tråden sagt, initialt kan de verka som den där mystiska drömpartnern men i slutändan blir det bara kaos. Mitt råd, bryt kontakten!

Jag har borderline, har kvar två barndomsvänner, har lätt för att skapa nya kontakter och relationer med vänner. Gillar definitivt inte kaos och ställa till med problem, jag kanske drar mig undan istället.
Men sen är det väldigt olika, från person till person.
Jag tillhör den grupp som föredrar ärlighet. Stör jag mig på något så står jag för det. Sen om jag reagerar starkt så kommer jag inse det och be om förlåtelse. Man är ju mänsklig alla reagerar starkt ibland, och att kunna be om förlåtelse och inse att man reagerade fel är ju bra.

Wahrsager
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkula
Nej men man kan bli diagnostiserad med borderline, av depression och ångest.
Det handlar om att lära sig färdigheter som man inte har utvecklat.
Ja din tjej kanske led av det i en svår grad, men alla behöver inte göra det. De finns de som har borderline, som fungerar "normalt"

Jag tror det är vanskligt att dra alla borderline-diagnostiserade över en kam!

Nog kan det finnas stora skillnader i beteenden; jag tror knappast att alla borderline-personer är identiska, lika lite som alla narcissistiska är det.

Dessvärre verkar de flesta i denna tråd uttala sig mycket negativt om borderline-personer.

Profy
Medlem
Var tillsammans med en kvinna som hade borderline visste inget första åren trodde bara att hon var osäker och svartsjuk, men men man skall inte dra alla över en kam det är sant men borderline klarar ingen av att hantera, du kan tro du gör rätt men i slutändan kommer du att må så jävla dåligt du ger och ger försöker fixa allt men som i mitt fall 2 försökt till självmord och en uppslitande väldigt dyr för mig avslut på förhållandet, NEJ spring spring spring du kommer tacka alla här som har skrivit det samma, en person med borderline allvarlig eller ej kan man inte ta hand om, det är något kunniga personer inom medicin som får göra.

BrittInger
Medlem
BrittIngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censurmonster
Hej...
Det är typ först när relationen blir mer känsloladdad som det blir problem. Att ha borderline innebär ju som sagt att man är emotionellt instabil.
Stämmer bra det, ytliga relationer är inget problem och särskilt inte om det finns något att "vinna" på det. BL-typer som jag träffat har varit väldigt omtyckta just i nya och ytliga relationer, kanonkul att festa med och glada och roliga... eftersom de är just som de tror att människorna omkring dem vill att de skall vara. Men sen när det går djupare än så och börjar handla om förtroende och förväntningar på BL personen som nära vän eller partner brukar det inte gå så bra..

Men bara för att du blir skogstokig när din partner vill lämna dig behöver du verkligen inte ha BL

kultiz
Medlem
kultizs avatar
Jag har borderline och jag tycker inte direkt att du ska "fly för livet" som vissa skriver. Det beror på vilken typ av borderline hon har. Finns ju den utåtagerande och den inåtagerande typen .

enkula
Medlem
enkulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profy
Var tillsammans med en kvinna som hade borderline visste inget första åren trodde bara att hon var osäker och svartsjuk, men men man skall inte dra alla över en kam det är sant men borderline klarar ingen av att hantera, du kan tro du gör rätt men i slutändan kommer du att må så jävla dåligt du ger och ger försöker fixa allt men som i mitt fall 2 försökt till självmord och en uppslitande väldigt dyr för mig avslut på förhållandet, NEJ spring spring spring du kommer tacka alla här som har skrivit det samma, en person med borderline allvarlig eller ej kan man inte ta hand om, det är något kunniga personer inom medicin som får göra.

så du tycker att alla människor i Sverige ca. 140 000 av befolkningen inte ska ha relation med någon för att de har bordeline?

SigmundDarwin
Medlem
Känslan som uppstår när man tagit svamp och är mitt inne i trippen, läser denna tråd, och inser att det är ju jag som har borderline.

Nyfikenpaallt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalleper66
Jag vet inget annat ställe än FB som kanske kan hjälpa mig lite så jag provar här. Det är nu så att jag ibland umgås med en tjej som har borderline. Hon har sagt det till mig men hittills har jag inte sett något av det. Vad jag vill veta är om jag på grund av mitt beteende kan typ utlösa någon reaktion hos henne som kan få henne att börja må dåligt?

Jag har läst på så mycket jag kan om borderline men får inget riktigt svar, finns det ngn här som kan ge mig en förklaring på hur det funkar. Vi träffas bara ibland och då inte några längre tider och jag har aldrig sett henne påverkad av sin borderline... Jag gillar henne verkligen och vill inte ställa till något som kan riskera år relation.

Tacksam för tips!

Dumpa henne är mitt råd fortaren än kvickt.
Själv så är jag så jävla glad att jag slipper mitt otrogna X som jag är 99% säker på har borderline vilket jag sa till henne ett antal ggr.

jag befann mig utomlands när hon ringde och sa att hon hade träffat en kille som hon är kär efter en fest.
Dagen innan hade hon sagt att hon saknar mig och älskar mig.
Mytomani,Raseri utbrott är en av anledningarna finns bara en sak positivt med dessa dom älskar sex men samtidgt jävligt lata.

Menare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.l.k
Vill du sälja din själ till något som skulle kunna var Djävulens dotter så ja... visst. eller ännu värre kom jag på, djävulens morsa!

sälj inte ut dig själv till någon med borderline, det finns så många andra tjejer där ute.
Du tror att du tycker om henne, men det gör du inte. Det du tycker om är bara den bild hon målat upp för att du ska tro att du tycker om henne. Hon jobbar sig tätare och tätare inpå dig för att sedan kunna manipulera hela dig.

och folk som skriver att... "tro på kärleken" "det går att leva ett liv tillsammans med någon som lider ut BL" "vänta och se hur det går" - NEJ, NEJ FÖR I HELVETE, DET GÅR INTE!!!!!!

tänk dig en sådan skräckfilm där en liten kritvit flicka ligger i fosterställning i ett hörn i ett tomt rum, tuggar fradga och skriker på hjälp, besatt av demoner. så kommer det att kännas .

DET ÄR INTE VÄRT DET PÅ NÅGON PUNKT!
fly... FLY FÖR FAN

SNÄLLA LYSSNA PÅ OSS OCH DUMPA HENNE ILLA KVICKT...

Jag tycker du överdriver en liten smula. Demoner och djävulen? Seriöst. Tjejen du varit med måste varit mer är BL. Den bruden behöver verkligen hjälp isf.

Zom
Moderator
Zoms avatar
Trådens ämne var då hur det är att vara i ett förhållande med någon som har borderline eller hur bordeline kan yttra sig i en relation. Allmänna tips av typen "SPRING!" eller tjafs får ni ta någon annanstans, det hör INTE hemma här.

Tråd rensad och varningar utdelade.

/mod
sarkastisk och dryg på IRC
<HardstyleFreak> fuck you knarkar lowlifes

sydnorsken
Medlem
TS, vill ha uppdateringar. Hur går det?

loungepuppy
Medlem
loungepuppys avatar
Instämmer med de som säger att personer med borderlinediagnos är olika.

Det finns 9 kriterier för sjukdomen, utöver att symtomen inte ska bero på annan sjukdom eller missbruk:
1 gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
2 uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
3 uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
4 visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
5 uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar
6 är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
7 känner en kronisk tomhetskänsla
8 uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
9 har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.

En person som har kriterierna 1, 2, 4, 5 och 8 (och ev fler) kan säkert vara tuff att leva med. Å andra sidan har jag träffat flera personer med denna mer "utagerande" profil som har långa stabila kärleksförhållanden. Kanske är det istället arbetsrelationer som inte fungerar.

Har personen kriterierna 3, 4 (med ex hetsätning, shopping), 6,7 och 8 kan det vara mycket mindre dramatiskt. Det som då kan vara tufft är att se hur en person man älskar har svårt att acceptera sig själv, svårt att lita på nya vänner osv.

Döm en person med borderlineproblematik precis som du dömer andra människor, utifrån hur ni fungerar ihop.
Användaren SKOLL: - Jag bryr mig inte det minsta om någon av de demokratiska friheter eller det trams om mänskliga rättigheter som du tycks hålla så kärt och det gör mig inte det minsta att kränka dem. Om du exempelvis väljer att skaffa barn med en utomeuropeisk invandrare eller väljer att kämpa för att detta ska inträffa så ska du avrättas eller åtminstone slängas ut ur landet

Svara på ämne
Topp Dela »