15 589 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 459 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Konspirationer och alternativa teorier > Mordet på Olof Palme
Svara på ämne
Ämnesverktyg
antifascistisk
Avstängd
antifascistisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Är DF känsligt ämne?
Knappast, däremot är lögner och förtal allvarligt.

Cainnech
Medlem
Häromdagen sökte jag på Östling och Åkerbring. Fann då följande dokument som jag inte känner igen på en sida som kallar sig Anti Pouching Unit Sweden (www.antipoachingunit.org).
Dokumentet ska vara skrivet av en vårdare på kriminalvårdsanstalten i Norrtälje och gäller Stefan Svensson som av Lingärde utpekats som chef för mordoperationen. Dokumentet tillställdes Rikskriminalpolisens Palmeenhet och Granskningskommissionen i december 1997.

Citat:
Rikskriminalpolisens Palmeenhet
Box 12256
102 26 STOCKHOLM

1997-12-18

Angående polismannen Stefan Svenssons eventuella inblandning i Palmemordet:

Enligt Ulf Lingärdes PM, som diariefördes hos Palmekommissionen 1995-05-02 med nummer 95-103, framkommer det sensationella påståendet att ”en för allmänheten okänd polisman, Stefan Svensson (F 13), var operationschef” under mordnatten och alltså den som ska ha koordinerat insatserna för det ”hit team” av Stockholmspoliser som tagit på sig uppdraget att genomföra attentatet mot Sveriges statsminister Olof Palme.

När jag nu i höstas fick tag på detta strängt konfidentiella PM blev jag extra intresserad av denna uppgift. Sommaren 1995 hade jag nämligen fått höra samma sak från ett helt annat håll. I mitt arbete som vårdare på KVA Norrtälje kom jag i kontakt med en intagen som under den tiden lär ha varit informatör åt rikskrim och hade regelbundna samtal med två kriminalare där, varav Gunnar Hierner var den ene. Den andre tror jag hette Åhlin eller något liknande.
När vi vid ett tillfälle diskuterade Palmemordet gav den intagne uttryck för sin uppfattning om att gärningsmannen var Christer Pettersson, då ju Lisbet Palme hade pekat ut honom. Han gav alltså inte intryck av att ha varit särskilt påläst i ämnet.
Efter en tid tog han åter upp ämnet. Han berättade för mig att han nu talat med sina kontaktpersoner Hierner och Åhlin och fått reda på att poliser från den s k Baseballigan var inblandade i mordet. Den person som hade organiserat insatserna var ingen mindre än Stefan Svensson. Uppgiften blir naturligtvis ännu högintressant då den kommer från ett par kriminalinspektörer på rikskrim, som, enligt den intagne ifråga, var mycket angelägna om att klara ut denna mordgåta. Man hade även en annan sak på gång mot den illa omtyckte Stefan Svensson:
Det påstods att han vid ett tillslag ska ha kommit över utländska (engelska, tror jag) statsobligationer till ett högt värde och själv tagit hand om dessa. Hur det gick med det vet jag inte.
Gunnar Hierner var för övrigt en av de kriminalinspektörer som förhörde Lisbet Palme i hennes bostad den 29 april 1986 och som Tommy Lindström påstod var med under två kompletterande och hemligstämplade förhör den 5 och den 6 maj samma år.
Nils STEFAN Hilfer Svensson, 580109-xxxx är dock inte helt okänd för den intresserade allmänheten. De uppgifter jag har fått fram är följande:
Han började hos polisen i september 1979 och enligt 1981 års matrikel över Stockholmspolisen tjänstgjorde han då hos kriminalpolisen, där han sedermera blev kriminalinspektör och var bosatt på adressen Kapellg.4, 2 tr. 171 58 SOLNA. Han ingick även en tid i den beryktade gatuvåldsgruppen ”basebolligan” och skaffade sig en diger meritlista ifråga om våldsamma övergrepp och rasistiska aktiviteter. Han var t ex med i en polisbuss på Skeppsholmen 1983 eller 1984 då en man misshandlades till medvetslöshet. Efter denna händelse blev Svensson avstängd och omplacerad.
I november 1986 blev han föremål för en internutredning, då han försökte ”kvittera ut” en vän som tillsammans med 22 andra ungdomar, de flesta skinheads med kopplingar till organisationen B S S (Bevara Sverige Svenskt), blivit omhändertagen av Södermalmspolisen efter ett brutalt överfall mot några invandrare i Gamla Stan. Vännen ifråga var Karl Lundström - sonen till förre ägaren av Wasa Bröd - som är bosatt i USA.
Svensson blev av vakthavande befäl hänvisad till krimjouren, där han själv tjänstgjorde i tur 2. En kriminalinspektör Thunberg uppgav att Svensson kl 05.50 faktiskt kom och hämtade Lundström där. Fallet blev aldrig ordentligt utrett. Det hela avskrevs av åklagaren Torsten Wolff.
Samtliga av de omhändertagna rasisterna hade ett litet plastkort bland sina tillhörigheter. Dessa plastkort torde ha varit identiska med sådana som tryckts upp av B S S med uppgifter om namn och adresser till ungdommar - ”svenskhatande anti-patrioter”, som var misstänkta för att ha slagit ihjäl en ”skinnskalle”. Det ligger nära till hands att misstänka att Stefan Svensson haft ett finger med i spridandet av dessa uppgifter. De fanns nämligen inlåsta i ett kassaskåp på den avdelning på Stockholmspolisens våldsrotel där Svensson lär ha arbetat ett tag.

Radioprogrammet kanalen gjorde en hel del reportage 1987 om högerextremism inom Stockholmspolisen. Vid ett tillfälle berättas det om en kulturarbetare som två gånger skall ha träffat på kriminalinspektör Svensson. Den första gången var i Kungsträdgården, där kulturarbetaren stod och samspråkade med en kvinnlig f d narkoman, som han var bekant med. Efter ett tag dök en grupp civilklädda poliser upp och en av dem, Svensson, tryckte upp honom mot en väg och började visitera honom. Han ändrade attityd när han kände igen kulturarbetaren och berättade för denne att han var vän med en bekant till denne. Han uttalade sig sedan om den närvarande kvinnan på följande nedlåtande sätt: ”Du ska inte ha med sånt där slödder att skaffa. De ska skjutas! Om ingen annan gör det så kan jag göra det själv.”

Den andra gången var sommaren 1987. Kulturarbetaren berättade för Kanalen att han träffat Svensson på Café Opera, där han plötsligt förevisade ett märke som han hade på insidan av kavajslaget. Märket föreställde en svensk flagga med ett hakkors, vilket enligt Svensson, är bra att snabbt kunna visa upp för att visa var han politiskt hör hemma.
Det har även uppdagats att Stefan Svensson och den ovannämnde Karl Lundström vid något tillfälle träffats i Sydafrika. I november 1987 kunde radions nyhetsprogram Dagens Eko avslöja att 10-15 poliser från Norrmalms polisstation gjort resor till apartheidregimens Sydafrika och där i grupp deltagit i utbildning och övningar tillsammans med sydafrikansk polis.
Vid tidpunkten för detta avslöjande, som ledde fram till en internutredning hos Stockholmspolisen, var Stefan Svensson tjänstledig från kriminaljouren i Stockholm, och tjänstgjorde som kapten i FN-truppen i Libanon.

När det s k sydafrikaspåret rullade upp i svensk massmedia hösten 1996 innehöll tidningen Expressen den 9 oktober 1996 en mycket intressant artikel om dels den högerextremistiske vapenhandlaren ”Ö” (Carl Gustaf Östling), som, enligt tidningen, ”är en av centralfigurerna i hela utredningen kring mordet på Olof Palme” och dels ”hans forna högerextrema poliskolleger” som före mordet besökte Sydafrika. Detta stämmer också överens med Lingärdes PM, när han beskriver insatsgruppen.
I Expressen-artikeln pekas 10 poliser ut, dock ej med namn och endast med suddig bild, men att döma av beskrivningarna var det förutom Svensson fråga om följande personer: Kjell-Arne Karlsson, Stellan Åkerbring, Bo Asplund, Thomas Piltz, Leif Tell, Thomas Ekesäter, Christian Dahlsgaard, Kjell Östling och Claes Djurfeldt
- samtliga mer eller mindre kända i polisspårssammanhang. Om den 38-årige polismannen, som ser ut att vara identisk med Stefan Svensson, kan man läsa följande: ”Arbetar i dag som polisman i Blekinge. I början av 80-talet ingick han i Baseballigan. Hade inre tjänst och skötte samordningen natten då Palme mördades. Har besökt Sydafrika och lovordat rasismregimen där. Hans vapen har provskjutits av Palmeutredarna.”

Idag ser det ut som Nils STEFAN Hilfer Svensson är tillbaka i Stockholm. Om han är kvar inom polisen kvarstår att utreda. Men man kan försöka kontakta honom själv på adressen Box xxxx, 162 06 VÄLLINGBY.

xxxxxxxxxx

Anm: Kopia av denna skrivelse har tillställts Granskningskommissionen i anledning av utredningen av mordet på statsminister Olof Palme

Ladda ner och ändra filtillägget till .pdf . Alternativt klicka på 'Snabbtitt' i Googles sökresultat.

Källa: http://www.google.com/search?hl=sv&s...1c.zOlXQoJ7lcU

jakeclawson
Avstängd
Citat:
Idag ser det ut som Nils STEFAN Hilfer Svensson är tillbaka i Stockholm. Om han är kvar inom polisen kvarstår att utreda.

Det är han inte, han är dömd för våldtäkt.

iamnotsure
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:

Han häktades redan i Maj 2011 och
han fick 1 års fängelse , domen kom iofs Dec 2011 men han var frihetsberövad som sagt
redan Maj 2011 så han har nog varit ute ett tag.

http://www.dn.se/sthlm/polis-haktad-...t-for-valdtakt
Senast redigerad av iamnotsure 2012-07-19 kl. 17:38.

professorX
Medlem
Citat:
plus lite annat:

Den dömde är
Stefan Nils Hilfer Svensson 1958-01-09 Vällingby Fängelse 1 år för Våldtäkt, Narkotikabrott, Vapenbrott och köp av sexuell handling av barn.

https://www.flashback.org/p34351679
Senast redigerad av professorX 2012-07-19 kl. 22:12.

jakeclawson
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av professorX
plus lite annat:

Den dömde är
Stefan Nils Hilfer Svensson 1958-01-09 Vällingby Fängelse 1 år för Våldtäkt, Narkotikabrott, Vapenbrott och köp av sexuell handling av barn.

https://www.flashback.org/p34351679

Anmärkningsvärt låg påföljd tycker jag, även med svenska mått.

boboslacke
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nu får du hjälpa mig. Har aldrig sett några bevis på att Olof Palme kandiderade som FN:s generalsekreterare.

Det gick rykten bland hans politiska motståndare om detta. De änvändes som en förklaring till hans anpasslighet till Sovjet.

Med Margaret Thatcher och Ronald Reagan vid makten skulle en sådan utnämning till Generalsekreterarposten vara ett minst sagt omöjligt företag.

Däremot påstods i "uppdrag Olof Palme-Hermansson/Wenander 1985" att Palme kunde tänka sig posten som FN:s flyktingkommissarie efter Poul Hartling. Han såg det som en mental utväg. Hela nämnda bok är lite försåtlig då den publicerar ett stort antal anonyma källor som lämnar uppgifter, ex om att OP bestämt för att avgå som Statsminister, som sedan dementerats.

Det är en offentlig hemlighet som många kände till. Det drevs kampanjer kring detta och OP hade ställt sig positiv. Egentligen blev han övertalad att vinna valet åt sossarna och det var därför han syntes ointresserad av vissa frågor. Han hade starkt stöd i tredje världen och den tänkta vägen var nog den post du anger och sedan vidare.

boboslacke
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antifascistisk
Diffusa påståenden, ser inga källhänvisningar som kan kontrolleras. Papperskorgen nästa.

Det hör till sakens natur. Detta var bland det mest hemliga som fanns. Självklart finns det källor men det kommer nog aldrig att finas offentliga register eller något sådant.. Läs mellan raderna hos Jallai t ex.

Tror nog att det är du själv som hamnar i "papperskorgen".

NikkiLauda
Medlem
NikkiLaudas avatar
Christer Pettersson sköt Olof Palme. Fallet är löst sedan länge. Varför älta detta?

boboslacke
Avstängd
Citat:
Vi kollar vad du skrev se här. Du påstår att DF har sagt något i en nätdiskussion på "Hela Gotland", jag har läst denna diskussion. Se länk här. DF hävdar bara att arbetat med att spana under februari 1986, om det skulle vara så att DF är inblandad i Palmemordet varför skulle DF då tala om att han befann sig i Stockholm under februari 1986? I Jallais intervju med Frånstedt om Barbrogruppen finns inget om att DF har ringt och sagt att inte är inblandad i Palmemordet. En lögn från din sida. Intervjun med Frånstedt om Barbrogruppen, se här

Nej det är du som far med oinsatt propaganda. Vi som varit med känner denna story sedan länge. Personligen har jag dessutom vid ett flertal tillfällen talat med Donald som blev svarslös när jag ställde allt mer initierade frågor kring detta. T ex kring vilka dessa påstådda Bulgarer var. Vi som sysslat med denna och andra frågor vet också att han varit inblandad i andra saker också med desinformation. T ex Anders dykningar bara för att nämna en sak.

Donald fanns där.. sedan om man litar på att han inte var direkt inblandad är något som man måste ta ställning till och som fortfarande är oklart.

boboslacke
Avstängd
Citat:
Knappast, däremot är lögner och förtal allvarligt.

Du menar sådant Donald sysslat med i DC 3 fallet, i "dumpningsaffären" som skulle skada SAP inför senaste valet med förtal av Anna Lindh, eller i Palmesaken? Allt saker som han fått order att lägga sig i enligt sig själv.

boboslacke
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NikkiLauda
Christer Pettersson sköt Olof Palme. Fallet är löst sedan länge. Varför älta detta?

Tack så mycket för ett särdeles korkat inlägg. Som framgår av tråden och den offentliga debatten har du bara IC och några av Palmes anhöriga på din sida. Polisen och de med kunskap vet att CP är en av de få som bevisligen inte kan vara mördaren och det har man även djupt inne i utredningen vetat länge. Se t ex Tommy L:s uttalanden kring Mockfjärdsrevolvern.

Svara på ämne
Topp Dela »