Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-14, 12:08
  #5089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Problem 1: ”Som standard ställer bärbara datorer med ljussensor (ALS) automatiskt in ljusstyrkan på tangentbordets bakgrundsbelysning utifrån hur ljus omgivningen är. ALS, som finns till vänster om FaceTime-kameran, utvärderar ljusnivån för denna funktion. I standardläget fungerar tangenterna F5 och F6 enbart om ljusnivån är låg nog för att ALS ska aktivera bakgrundsbelysningen på tangentbordet.”

Instruktioner för att ändra inställningen: http://support.apple.com/kb/HT4882?viewlocale=sv_SE

Får ev. återkomma om resten om ingen annan hunnit svara, ont om tid just nu

Tjena, tack så mycket. Det var det som var orsaken.
Citera
2012-07-14, 13:58
  #5090
Medlem
Tja, kom på ytterligare två frågor.

1.
Går det att ändra bakgrundsbild på loginskärmen? Jag har krypterat med Filevault och läst att det blir problem då.

Citat:
Here’s how to change the wallpaper that lies behind the standard login screen on OS X Lion (although not the login background you see if you have FileVault enabled, which cannot be altered)

http://osxdaily.com/2011/12/02/chang...per-os-x-lion/

2.
Snabbkommandon för att växla mellan flikar i Chorme, och eventuellt om det finns fler snabbkommandom för Chrome skulle det vara uppskattat.
Citera
2012-07-14, 21:05
  #5091
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingJacob
Tja, kom på ytterligare två frågor.

1.
Går det att ändra bakgrundsbild på loginskärmen? Jag har krypterat med Filevault och läst att det blir problem då.



http://osxdaily.com/2011/12/02/chang...per-os-x-lion/

2.
Snabbkommandon för att växla mellan flikar i Chorme, och eventuellt om det finns fler snabbkommandom för Chrome skulle det vara uppskattat.

2. Cmd+Alt+pil använder jag. Här kan du läsa mer om många andra: http://support.google.com/chrome/bin...&answer=165450

Får återkomma med fråga 1 och dina tidigare frågor lite senare.. Kom precis hem, därför jag inte hade tid att svara på dina andra frågor tidigare idag.. Men har lite att ordna med innan jag kan sätta mig vid datorn ordentligt

Googla lite under tiden du
Citera
2012-07-14, 21:09
  #5092
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingJacob
Tja, kom på ytterligare två frågor.

1.
Går det att ändra bakgrundsbild på loginskärmen? Jag har krypterat med Filevault och läst att det blir problem då.



http://osxdaily.com/2011/12/02/chang...per-os-x-lion/

2.
Snabbkommandon för att växla mellan flikar i Chorme, och eventuellt om det finns fler snabbkommandom för Chrome skulle det vara uppskattat.
För snabbkommandon i Chrome kan du använda better touch tool, om du vill ha nån gest på trackpaden.
Citera
2012-07-18, 12:29
  #5093
Medlem
Tjena! Har en Macbook pro som börjar bli riktigt långsam... Hur ska jag få den att bli snabbare? Tips uppskattas
Citera
2012-07-18, 15:56
  #5094
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrefiskpinn3
Tjena! Har en Macbook pro som börjar bli riktigt långsam... Hur ska jag få den att bli snabbare? Tips uppskattas

Kan du berätta mer? Är den slö oavsett vad du gör, eller är det vissa grejer som är värre?

Hur mycket ledig hårddiskyta har du?
Citera
2012-07-18, 16:24
  #5095
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan du berätta mer? Är den slö oavsett vad du gör, eller är det vissa grejer som är värre?

Hur mycket ledig hårddiskyta har du?

Precis som tzj skriver, titta hur mycket utrymme du har kvar på hårddisken, sen får du gärna utveckla lite mer kring ditt problem.

Du kan även titta lite i aktivitetskontroll och se om det är något som äter CPU när du upplever att datorn blir ”långsam”. Är det vid speciella tillfällen den är långsam eller generellt?

Utveckla lite, precis som tzj skriver ovan.
Citera
2012-07-18, 22:55
  #5096
Medlem
Karatemormors avatar
Nyligen köpt en mac och har tänkt säkerhetskopiera den ifall det skulle hända att man får något jobbigt program som gör att den inte går att köra. Problemet är att man verkar göra det genom Time machine och där funkar bara en extern hårddisk eller något annat man köper till, vilket jag inte har.

Går det inte att göra en enda säkerhetskopiering nu i början på t.ex. dvd-skiva bara för att ha något att återställa med? Jag är inte intresserad av att säkerhetskopiera bilder eller dokument eller så, vill bara ha en säker punkt som man kan gå tillbaka till.

Några tips på vad jag kan göra?
Citera
2012-07-19, 01:02
  #5097
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Nyligen köpt en mac och har tänkt säkerhetskopiera den ifall det skulle hända att man får något jobbigt program som gör att den inte går att köra. Problemet är att man verkar göra det genom Time machine och där funkar bara en extern hårddisk eller något annat man köper till, vilket jag inte har.

Går det inte att göra en enda säkerhetskopiering nu i början på t.ex. dvd-skiva bara för att ha något att återställa med? Jag är inte intresserad av att säkerhetskopiera bilder eller dokument eller så, vill bara ha en säker punkt som man kan gå tillbaka till.

Några tips på vad jag kan göra?

Ett krav för TM är just filformatet HFS+ om jag inte minns fel. Så att köra en backup på en DVD är rätt dödsdömt mig veterligen. Du är inte intresserad av att spara bilder/dokument etc, men du vill ha möjlighet att ha en punkt att gå tillbaka till? Jag förstår inte riktigt...säkerhetskopieringen av data är alltså inte av intresse, men samtidigt vill du ha en säker punkt att gå tillbaka till.. Du får gärna utveckla det där lite

Pratar du om att du helt enkelt vill ha möjlighet att kunna installera OS X på nytt om något skiter sig, eller vad vill du göra?

Är det att installera OS X på nytt så behöver du inte oroa dig, till det använder du dig av Lion Recovery.
Citera
2012-07-19, 01:21
  #5098
Medlem
Karatemormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Ett krav för TM är just filformatet HFS+ om jag inte minns fel. Så att köra en backup på en DVD är rätt dödsdömt mig veterligen. Du är inte intresserad av att spara bilder/dokument etc, men du vill ha möjlighet att ha en punkt att gå tillbaka till? Jag förstår inte riktigt...säkerhetskopieringen av data är alltså inte av intresse, men samtidigt vill du ha en säker punkt att gå tillbaka till.. Du får gärna utveckla det där lite

Pratar du om att du helt enkelt vill ha möjlighet att kunna installera OS X på nytt om något skiter sig, eller vad vill du göra?

Är det att installera OS X på nytt så behöver du inte oroa dig, till det använder du dig av Lion Recovery.

Grymt! Jag undrade varför jag inte fått med någon återställningsskiva med OSet på men nu förstår jag

Jag ville bara kunna "gå tillbaka" om det sket sig nu när jag tänkte börja tanka lite, rota i hosts-filen och installera windows m.m. men nu behöver jag inte vara orolig. Danke!
Citera
2012-07-19, 02:09
  #5099
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Grymt! Jag undrade varför jag inte fått med någon återställningsskiva med OSet på men nu förstår jag

Jag ville bara kunna "gå tillbaka" om det sket sig nu när jag tänkte börja tanka lite, rota i hosts-filen och installera windows m.m. men nu behöver jag inte vara orolig. Danke!

Vet inte om du läste om det efter att du läst mitt inlägg, du kan annars läsa mer om det här: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

Och när som helst släpps Mountain Lion också, du kommer att kunna uppgradera kostnadsfritt iom att din dator är så pass ny(antar jag, då du skrev att du precis köpt en Mac). Processen för att uppgradera sedan är väldigt enkel

Kör en c/p på mitt tidigare inlägg gällande TM. Det kan vara lite luddigt, ändrade lite på texten för att den var skriven till en användare från början.. Kan ha glömt att ändra något.

”Använder du TM och gör backup på extern hårddisk så har du en exakt kopia på ditt system om ditt OS skulle rasa ihop, och kan då återskapa allt genom Time Machine.

Du kan även återställa enstaka filer med TM om du så vill, inget krav på att återställa hela backupen.

Som i ditt fall, säg att du skapat massa musik som hamnar i en backup som TM gjort, en vecka senare råkar du radera dina mästerverk, bara gå tillbaka i TM och plocka tillbaka musiken igen.

Säg att du har TM-backup kl 13:00 19/07/12, och problem med OS X dyker upp som inte går att lösa efter felsökning så kan du enkelt återställa datorn exakt som den var 13:00 19/07/12, eller vilket datum du nu vill återställa till, beroende på hur ofta du tar backup med TM.

Lion Recovery är en helt annan sak, via Lion Recovery kan du installera om hela OS X genom att använda Recovery-partitionen, skulle den inte fungera som den ska går den automatiskt över Lion Internetåterställning, och kan då ladda ned OS X från Apples servrar. Skulle du byta ut din hårddisk mot en större, då kan du enkelt använda Lion Internetåterställning för att installera OS X på din nya hårddisk, som då tankar det från Apple.

Eller så kan du om du så vill, använda TM för att installera OS X på din nya hårddisk och få det att se ut exakt som det datumet TM skapade en backup, istället för en clean install av OS X.”
Citera
2012-07-19, 15:53
  #5100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan du berätta mer? Är den slö oavsett vad du gör, eller är det vissa grejer som är värre?

Hur mycket ledig hårddiskyta har du?
Har väl 80gb kvar på en 320gb hårddisk. Datorn är långsam när program ska startas samt när jag ska byta mellan olika program..
Till exempel vad kan suga upp mkt CPU? Kan inte mycket om datorer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback