15 088 besökare online
856 438 medlemmar • 45 796 798 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Programvara - Mac OS
Svara på ämne
Ämnesverktyg
smurfeh
Moderator
smurfehs avatar
Jag har av förklarliga skäl ingen möjlighet att redigera mitt tidigare inlägg, så får skriva ett nytt istället. Bli inte upprörd nu tzj
Tänkte bara tala om att jag nu har testat med både µTorrent och Spotify och därefter startat om, working as intended. Som sagt, prova att tilldela igen och starta om.

sǝɯɐןɟ ʇsod ı uǝɥʍ sʎɐʍǝpıs doʇdɐן ʎɯ pןoɥ ı ɐʇsƃuɐƃ os ɯ,ı ǝpnp ɥɐǝʎ

Tragiskt att man ska behöva spara ned vissa användarnamn i en stickie för att i framtiden komma ihåg vilka som visat sig vara otacksamma kräk. Your loss, you piece of shit.
Senast redigerad av smurfeh 2012-07-11 kl. 20:52.

redbullcola
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Jag har kollat runt lite mer, hade tråkigt ^^ Hittade faktiskt inte speciellt mycket.. Provade en hel del, bl.a ”defaults write com.apple.Safari DebugSafari5IncludeFancyURLCompletionList -bool NO”, flyttat bokmärken till en mapp och provat med funktionen ”Auto-Click”, ingen framgång, inte heller med Private Browsing.. Men att lägga ett space innan man skriver i adressfältet verkar fungera, åtminstone för mig.

Hittade även ett tillägg som kanske fungerar. http://www.shauninman.com/archive/2010/08/25/smrt , du kan läsa en hel del där, det är byggt på ett annat tillägg som också finns länkat längst ned i inlägget.

Jag har inte provat det själv, så du leker på egen risk!

Jag personligen har aldrig ens tänkt på det problemet du har, eller det har åtminstone inte påverkat mig till den grad att jag blivit tokig.. Jag använder Chrome btw, är samma sak där, kan eventuellt stängas av bättre där, har inte undersökt så noga.. Det är inget jag påverkats av som sagt..

Tack för tips och att du tog dig tid, ska testa lite av det du sa och se vad som händer

suff
Medlem
Hur det det med virus osv nu? Kan man få malware och annan skit lika lätt som till windows?

Vilka antivirusprogram rekommenderas att användas till OSX?

tzj
Moderator
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Hur det det med virus osv nu? Kan man få malware och annan skit lika lätt som till windows?

Jag har aldrig använt något antivirusprogram på min, men en bra virusscanner är Clamxav.

soer
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff

Jag känner ingen Macanvändare som använder antivirusprogram och jag känner ingen Macanvändare som har fått virus (eller trojaner eller malware eller whatever).

FlyingJacob
Medlem
FlyingJacobs avatar
Tjena.

Jag kan inte använda någon tangentsbordbelysning på min MBA (2012)
När jag försöker trycka på tangenten för att öka ljusstryka så är ikonen gråmarkerad och det blir en ring med ett snedstreck över. Märkligt då det fungerade för bara ett par timmar sedan.

En annan störande sak, jag använder Chrome som webbläsare och jag tycker ofta att det blir det blir lagg/fördröjning då jag ska skriva en text, som den här t.ex. Dvs att bokstäverna dyker upp några tiondelar efter att jag tryckt på tangenten. Jag vet inte om det beror på att jag krypterat med Filevault, jag upplever allt som lite långsammare efter det. Någon som känner igen sig?

Sist men inte minst, jag hade gärna använt Safari, men många klipp på Youtube tycks inte vilja fungera. Det står: "Det här videoklippet är inte tillgängligt." Lösning på det problemet?

smurfeh
Moderator
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingJacob
Tjena.

Jag kan inte använda någon tangentsbordbelysning på min MBA (2012)
När jag försöker trycka på tangenten för att öka ljusstryka så är ikonen gråmarkerad och det blir en ring med ett snedstreck över. Märkligt då det fungerade för bara ett par timmar sedan.

En annan störande sak, jag använder Chrome som webbläsare och jag tycker ofta att det blir det blir lagg/fördröjning då jag ska skriva en text, som den här t.ex. Dvs att bokstäverna dyker upp några tiondelar efter att jag tryckt på tangenten. Jag vet inte om det beror på att jag krypterat med Filevault, jag upplever allt som lite långsammare efter det. Någon som känner igen sig?

Sist men inte minst, jag hade gärna använt Safari, men många klipp på Youtube tycks inte vilja fungera. Det står: "Det här videoklippet är inte tillgängligt." Lösning på det problemet?

Problem 1: ”Som standard ställer bärbara datorer med ljussensor (ALS) automatiskt in ljusstyrkan på tangentbordets bakgrundsbelysning utifrån hur ljus omgivningen är. ALS, som finns till vänster om FaceTime-kameran, utvärderar ljusnivån för denna funktion. I standardläget fungerar tangenterna F5 och F6 enbart om ljusnivån är låg nog för att ALS ska aktivera bakgrundsbelysningen på tangentbordet.”

Instruktioner för att ändra inställningen: http://support.apple.com/kb/HT4882?viewlocale=sv_SE

Får ev. återkomma om resten om ingen annan hunnit svara, ont om tid just nu

Tragiskt att man ska behöva spara ned vissa användarnamn i en stickie för att i framtiden komma ihåg vilka som visat sig vara otacksamma kräk. Your loss, you piece of shit.

FlyingJacob
Medlem
FlyingJacobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Problem 1: ”Som standard ställer bärbara datorer med ljussensor (ALS) automatiskt in ljusstyrkan på tangentbordets bakgrundsbelysning utifrån hur ljus omgivningen är. ALS, som finns till vänster om FaceTime-kameran, utvärderar ljusnivån för denna funktion. I standardläget fungerar tangenterna F5 och F6 enbart om ljusnivån är låg nog för att ALS ska aktivera bakgrundsbelysningen på tangentbordet.”

Instruktioner för att ändra inställningen: http://support.apple.com/kb/HT4882?viewlocale=sv_SE

Får ev. återkomma om resten om ingen annan hunnit svara, ont om tid just nu

Tjena, tack så mycket. Det var det som var orsaken.

FlyingJacob
Medlem
FlyingJacobs avatar
Tja, kom på ytterligare två frågor.

1.
Går det att ändra bakgrundsbild på loginskärmen? Jag har krypterat med Filevault och läst att det blir problem då.

Citat:
Here’s how to change the wallpaper that lies behind the standard login screen on OS X Lion (although not the login background you see if you have FileVault enabled, which cannot be altered)

http://osxdaily.com/2011/12/02/chang...per-os-x-lion/

2.
Snabbkommandon för att växla mellan flikar i Chorme, och eventuellt om det finns fler snabbkommandom för Chrome skulle det vara uppskattat.

smurfeh
Moderator
smurfehs avatar
Citat:

1.
Går det att ändra bakgrundsbild på loginskärmen? Jag har krypterat med Filevault och läst att det blir problem då.

2.
Snabbkommandon för att växla mellan flikar i Chorme, och eventuellt om det finns fler snabbkommandom för Chrome skulle det vara uppskattat.

2. Cmd+Alt+pil använder jag. Här kan du läsa mer om många andra: http://support.google.com/chrome/bin...&answer=165450

Får återkomma med fråga 1 och dina tidigare frågor lite senare.. Kom precis hem, därför jag inte hade tid att svara på dina andra frågor tidigare idag.. Men har lite att ordna med innan jag kan sätta mig vid datorn ordentligt

Googla lite under tiden du

Pallevante
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:

1.

2.
För snabbkommandon i Chrome kan du använda better touch tool, om du vill ha nån gest på trackpaden.

virrefiskpinn3
Medlem
Tjena! Har en Macbook pro som börjar bli riktigt långsam... Hur ska jag få den att bli snabbare? Tips uppskattas

Svara på ämne
Topp Dela »