53 230 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 514 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Hobby
Svara på ämne
Ämnesverktyg
sebban91
Medlem
Hej!

Har 100 tals fdc och kuvert som ligger i buntar i lådor. Dessa skulle jag vilja sätta in i album på ett bra sätt, men hur jag ska göra det har jag funderat på länge.

Man kan ju köpa album för detta på tradera, men i o med att kuverten är i många olika storlekar och jag har så många, så blir det jättedyrt även om man köper det begagnat

Så jag tänkte att man kanske kan köpa svart kartong och fotohörn, men tjock svart kartong och stora fotohörn är också jättedyrt.

Så NU tänkte jag laminera dom och sätta in dom i album genom att fästa ringen direkt i plasten(man gör så det sticker ut lite plast på kortsidan).

Så FRÅGAN är: Går det att laminera 1 mm tjocka kuvert med frimärken på utan att dessa förstörs, och i så fall, vad ska jag köpa för maskin?

+ Vad betyder mic i detta sammanhang?

Mvh
Sebbe

1Down
Medlem
1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebban91
Hej!

Har 100 tals fdc och kuvert som ligger i buntar i lådor. Dessa skulle jag vilja sätta in i album på ett bra sätt, men hur jag ska göra det har jag funderat på länge.

Man kan ju köpa album för detta på tradera, men i o med att kuverten är i många olika storlekar och jag har så många, så blir det jättedyrt även om man köper det begagnat

Så jag tänkte att man kanske kan köpa svart kartong och fotohörn, men tjock svart kartong och stora fotohörn är också jättedyrt.

Så NU tänkte jag laminera dom och sätta in dom i album genom att fästa ringen direkt i plasten(man gör så det sticker ut lite plast på kortsidan).

Så FRÅGAN är: Går det att laminera 1 mm tjocka kuvert med frimärken på utan att dessa förstörs, och i så fall, vad ska jag köpa för maskin?

+ Vad betyder mic i detta sammanhang?

Mvh
Sebbe

Vet inte vad fdc är.? Men om du laminerar ngt så kan du inte öppna eller ta bort det från lamineringen utan att det förstörs.

Kanske ngt sånt här.?
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...felparm-28347/
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...00-pack-28099/

sebban91
Medlem
Va, går det inte att ta ut saker som är laminerade, hade jag ingen aning om
Då sprack ju det.

Men om man köper plastfickor som du sa och sätter i dessa papper: http://www.kontorsgiganten.se/karton...100-fp-9282747

Lägger i 1 eller 2 kuvert per sida, beroende på storlek, och sen sätter ett par häftstift runt kuverten och klipper upp ett hål i plasten för varje kuverts kortsida så blir det ju lika bra som fdc-pärmar, fast billigare och jag bestämmer själv storlek på facken:

Fina Pärmar har jag.

Det enda problemet jag ser är att det jag lägger i dom 0,05 mm tunna plastfickorna är 2,5 mm tjockt, tror ni det kommer funka?
Senast redigerad av sebban91 2012-07-13 kl. 23:28.

greenfighter
Medlem
greenfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebban91
Va, går det inte att ta ut saker som är laminerade, hade jag ingen aning om
Då sprack ju det.

Men om man köper plastfickor som du sa och sätter i dessa papper: http://www.kontorsgiganten.se/karton...100-fp-9282747

Lägger i 1 eller 2 kuvert per sida, beroende på storlek, och sen sätter ett par häftstift runt kuverten och klipper upp ett hål i plasten för varje kuverts kortsida så blir det ju lika bra som fdc-pärmar, fast billigare och jag bestämmer själv storlek på facken:

Fina Pärmar har jag.

Det enda problemet jag ser är att det jag lägger i dom 0,05 mm tunna plastfickorna är 2,5 mm tjockt, tror ni det kommer funka?

inga problem att stoppa 2,5 mm i en plastficka det plasttjockleken de pratar om, mina plastfickor med redovisning brukar bli 2-3 cm.

sebban91
Medlem
Ok, det låter bra!

Kom också på att jag ska sy med svart tråd runt kuverten istället för att häfta så blir det bättre.

Lägger upp bild här när jag är klar ifall någon annan undrar samma sak som jag i framtiden.

Svara på ämne
Topp Dela »