24 388 besökare online
856 797 medlemmar • 45 811 754 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Offshore och skatteplanering
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Ovation
Medlem
Ovations avatar
Hur skulle möjligheterna se ut att importera produkter från utlandet via ett företag i Cypern eller Luxemburg och sedan låta kunderna handla direkt via det utländska bolaget. På så vis blir totalpriset betydligt lägre för konsumenten då momsen bara betalas i det första landet som varan kom till i EU.

T.ex. att importera varor till jordbruk, ullprodukter (från t.ex. Nya Zeeland) eller medicinutrustning via Luxemburg som bara har 3 % moms på sådana varor.

Skulle det vara en möjlighet eller finns det något som sätter stopp?

CarlitoBrigante
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Säljer du för mer än 320 000 till Sverige så ska du ta ut svensk moms. Se Momslagen 5:2. Motsvarande regler finns i andra EU-länder då moms är harmoniserat.

Ovation
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Säljer du för mer än 320 000 till Sverige så ska du ta ut svensk moms. Se Momslagen 5:2. Motsvarande regler finns i andra EU-länder då moms är harmoniserat.
Är du säker på det? Beställer du t.ex. sprit från Tyskland via nätbutiker med svensk personal riktade till svenskar så betalar du tysk moms. Jag är helt säker på att fler av nätspritshoparna exporterar till Sverige för betydligt mer än bara 320000 svenska kronor per år.

CarlitoBrigante
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Är du säker på det? Beställer du t.ex. sprit från Tyskland via nätbutiker med svensk personal riktade till svenskar så betalar du tysk moms. Jag är helt säker på att fler av nätspritshoparna exporterar till Sverige för betydligt mer än bara 320000 svenska kronor per år.

Ja jag är säker. Jag gav dig dessutom relevant lagrum.

Citat:
2 § En vara som enligt avtalet mellan säljare och köpare ska transporteras till köparen är omsatt inom landet, om
1. varan finns här i landet då säljaren, köparen eller någon annan påbörjar transporten till köparen och annat inte följer av 2 a §,
2. varan inte finns här i landet då transporten påbörjas men varan monteras eller installeras här av säljaren eller för dennes räkning,
3. varan inte finns här i landet då transporten påbörjas men varan importeras till landet från en plats utanför EU av den som är skattskyldig enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 för att omsättas, eller
4. varan inte finns här i landet då transporten påbörjas men varan transporteras av säljaren eller för dennes räkning från ett annat EU-land till en köpare i Sverige, om
- säljarens omsättning är sådan som anges i andra stycket,

- köparen inte är skattskyldig enligt 1 kap. 2 § första stycket 5 för förvärvet av varan, och
- varan inte är ett nytt transportmedel.

En vara är omsatt inom landet enligt första stycket 4 endast om varan är en punktskattepliktig vara, eller värdet av säljarens sammanlagda omsättning här i landet överstiger 320 000 kronor under det löpande eller föregående kalenderåret, eller säljaren omfattas av ett sådant beslut som anges i tredje stycket. I värdet av säljarens sammanlagda omsättning ska inte beaktas värdet av punktskattepliktiga varor.

En omsättning ska anses vara gjord i Sverige enligt första stycket 4 även om de i andra stycket angivna beloppsgränserna inte överstigs, under förutsättning att vederbörlig myndighet i det land där transporten påbörjas har medgett att säljarens omsättning inte ska anses vara gjord i det landet. Lag (2011:283).

syserror
Medlem
Sverige har ingen juridisk makt att kräva ett jävla skit från ett utländskt bolag.

Så den lagen kan köras upp i röven av staten, enda du kan få problem är om du finns fysiskt i landet som fysisk butik exempelvis det kan bli lite jobbigt.

-Neverenough-
Medlem
-Neverenough-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Ja jag är säker. Jag gav dig dessutom relevant lagrum.

Hur blir det med den här lagen om jag säljer hemsidor eller utför annat arbete som t ex webdesign mm och relaterade tjänster från ett annat land. Varan eller tjänsten produceras ju från min dator och placeras på internet eller skickas via mail till dem om det rör sig om tex grafik etc.

Svara på ämne
Topp Dela »