Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-02, 22:54
  #1045
Medlem
slaktareOlssons avatar
Ja, det där med "vad du är dålig på" handlar ju om att man säger något som egentligen är bra typ. Jätte konstigt och ganska värdelös fråga. Har en sån tex, "Något som är dåligt med mig är att jag är perfektionist, jag kan inte släppa ett arbete innan det är perfekt. Det gör att jag får kämpa lite med deadlines". Det enda jag sagt är att jag är perfektionist, typ

Ja, det där med ålder är en sån där grej jag valt att inte ha med. Det står ju såklart på CVt eftersom jag har mitt personnummer där, men står det på portfolion kan den som tittar få oönskade kopplingar. Att man inte skulle vara redo osv. Kan ju också visa att man kommit väldigt långt och är ung. Det ser de ju på CVt som sagt, om de ju är intresserade.

Jag är snart 22
Citera
2012-07-03, 02:54
  #1046
Medlem
trixigts avatar
En till härlig rendering på ett av husen till vårt sommarprojekt nedan.. gjort ytterligare två hus idag, men de får renderas ut senare i mån om tid

http://www.youtube.com/watch?v=StSb8...ature=youtu.be (kör igång högtalarna och 1080)

Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Fan vad mysig render. Snyggt!

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Håller med! Trixigt kan fan få det mesta att se väldigt professionellt ut. Gör du oskärpan etc. i post (antar det?) eller direkt i 3ds? Som t.ex i introt med nyckelpigan du länkade till tidigare, du jobbar väldigt snyggt med oskärpa/dof/fokus som verkligen får det att se grymt ut.

Tackar hörni! Oskärpan är i post, att rendera ut DOF'en skulle ta allt för lång tid utan en enorm renderingsfarm, speciellt i 1080p - men det skulle onekligen ge ett väldigt bra resultat... Dock gillar jag att kunna ändra skärpa och fokus som jag vill, renderar man ut med DOF får man ju köra om allt igen utifall något inte är perfekt vilket tar en evighet även med en farm

--

Grattis till slaktareOlsson får man passa på att säga med! Har du jobbat inom området innan, 3D-artist på ett spelföretag vill säga? Det är en upplevelse! : )
Citera
2012-07-07, 20:47
  #1047
Medlem
Vill fråga er alla som gillar 3d, orkar inte göra en ny tråd så de får vara här.
De är så att jag gillar 3d fast har inte mkt erfarenhet, vill gör en grupp med folk som har samma intresse där vi kan snacka på skype, msn eller på nån chatt, där vi gör en filmprojekt, allså en kort animerad film, där vi kanske kan skicka den vidare till filmfestival osv,
Finns det några som är intresserad att vara med denna grupp? skulle vara hur roligt som helst, då som sagt de ska vara påå distans om vi bor inte nära varandra, skulle vara skit kul och få det gjort, ni själva kommer få erfarenhet och vem vet vad det kan hända mer.
Hoppas verkligen att några vill vara med.
mejla mig eller skriv här,
Citera
2012-07-07, 21:04
  #1048
Medlem
Snöjs avatar
Jag fick reda på igår att jag kommit in på en 2-årig 3D-utbildning (riktning mot film, inte spel) nu till hösten, ska bli grymt kul! Tar lite fart i intresset så att det kan gå vidare ifrån hobby-nivå

På utbildningen används Maya, vilket jag aldrig använt. Har någon några bra tutorials på lager, som gärna börjar verkligen ifrån grunden? Jag är bara kunnig i C4D, och efter en snabb titt i Maya är det mycket som inte riktigt fungerar på samma sätt eller heter olika. Vilket gör det lite knepigt att bara hoppa rakt in, så att säga.
Citera
2012-07-07, 23:08
  #1049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Jag fick reda på igår att jag kommit in på en 2-årig 3D-utbildning (riktning mot film, inte spel) nu till hösten, ska bli grymt kul! Tar lite fart i intresset så att det kan gå vidare ifrån hobby-nivå

På utbildningen används Maya, vilket jag aldrig använt. Har någon några bra tutorials på lager, som gärna börjar verkligen ifrån grunden? Jag är bara kunnig i C4D, och efter en snabb titt i Maya är det mycket som inte riktigt fungerar på samma sätt eller heter olika. Vilket gör det lite knepigt att bara hoppa rakt in, så att säga.

gå in på youtube och skriv maya tutorial så kommer det bra
Citera
2012-07-08, 03:15
  #1050
Medlem
melechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktareOlsson
Ja, det där med "vad du är dålig på" handlar ju om att man säger något som egentligen är bra typ. Jätte konstigt och ganska värdelös fråga. Har en sån tex, "Något som är dåligt med mig är att jag är perfektionist, jag kan inte släppa ett arbete innan det är perfekt. Det gör att jag får kämpa lite med deadlines". Det enda jag sagt är att jag är perfektionist, typ

Ja, det där med ålder är en sån där grej jag valt att inte ha med. Det står ju såklart på CVt eftersom jag har mitt personnummer där, men står det på portfolion kan den som tittar få oönskade kopplingar. Att man inte skulle vara redo osv. Kan ju också visa att man kommit väldigt långt och är ung. Det ser de ju på CVt som sagt, om de ju är intresserade.

Jag är snart 22

Det är ju follk i din ålder den här industrin vill ha, deadline-crunchers med perfekt hälsa. Jag är snart 40, jag är för gammal för dem.
Citera
2012-07-08, 12:13
  #1051
Medlem
slaktareOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Jag fick reda på igår att jag kommit in på en 2-årig 3D-utbildning (riktning mot film, inte spel) nu till hösten, ska bli grymt kul! Tar lite fart i intresset så att det kan gå vidare ifrån hobby-nivå

På utbildningen används Maya, vilket jag aldrig använt. Har någon några bra tutorials på lager, som gärna börjar verkligen ifrån grunden? Jag är bara kunnig i C4D, och efter en snabb titt i Maya är det mycket som inte riktigt fungerar på samma sätt eller heter olika. Vilket gör det lite knepigt att bara hoppa rakt in, så att säga.

Om du inte har några problem med att låna tutorials från torrent sidor kan jag rekomendera att du tittar in på gfxnews.ru. De har registrering en gång i månaden eller något sånt. Slutet eller början typ, så det är lite segt :P Sjukt bra sida vilket som, bara 3D/2D grejer.

Annars finns ju cgpeers med fri registrering. Kolla efter typ digital-tutors, de har grymt mycket material runt maya.


Citat:
Ursprungligen postat av melech
Det är ju follk i din ålder den här industrin vill ha, deadline-crunchers med perfekt hälsa. Jag är snart 40, jag är för gammal för dem.

Hehe, a det kanske är så Jobbar du i industrin eller vill komma in?
Citera
2012-07-08, 14:15
  #1052
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktareOlsson
Om du inte har några problem med att låna tutorials från torrent sidor kan jag rekomendera att du tittar in på gfxnews.ru. De har registrering en gång i månaden eller något sånt. Slutet eller början typ, så det är lite segt :P Sjukt bra sida vilket som, bara 3D/2D grejer.

Annars finns ju cgpeers med fri registrering. Kolla efter typ digital-tutors, de har grymt mycket material runt maya.
Ska kolla in det, tack!
Citera
2012-07-08, 21:54
  #1053
Medlem
melechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktareOlsson
Hehe, a det kanske är så Jobbar du i industrin eller vill komma in?

Har jobbat med spel. Det var ett tag sen. Folk där var runt 25 allihopa.
Citera
2012-07-09, 14:12
  #1054
Medlem
trixigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melech
Det är ju follk i din ålder den här industrin vill ha, deadline-crunchers med perfekt hälsa. Jag är snart 40, jag är för gammal för dem.

Det stämmer bra det, för mig var det ett jäklar slit med mycket övertid då vissa deadlines var omöjliga. Enligt avtalet får vi förmodligen inte dela med oss av skvaller om producenten ens efter avslutat samarbete, så jag bör väl inte skriva mer än så - som tur är finns det ju naturligtvis även bra studios som inte är i samarbete med de absolut mest pengakåta spelutgivarna på marknaden.

(Det handlar inte om Bethesda, som är en utav de bättre arbetsplatserna inom branschen enligt mig )

Men numera är jag, utifall någon undrar, inte i spelbranschen längre, ska försöka gå över till film-effekter och se om det passar mig bättre!
Citera
2012-07-09, 16:52
  #1055
Medlem
melechs avatar
I mitt fall var det inte så illa då jag jobbade mellan 1998-2004, övertid endast på de 5-6 milstolpar som ett spel i regel har under utvecklingsfasen. Jobbade normal 8-timmars dag, men den som ville kunde gärna jobba över, bara att skriva upp det i timpapperet på teamrummen!

Så här i retrospekt kanske det inte vore så dumt att tjäna extra, men hade jag varit ett vrak idag, är frågan?
Citera
2012-07-10, 02:01
  #1056
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
På utbildningen används Maya, vilket jag aldrig använt. Har någon några bra tutorials på lager, som gärna börjar verkligen ifrån grunden? Jag är bara kunnig i C4D, och efter en snabb titt i Maya är det mycket som inte riktigt fungerar på samma sätt eller heter olika. Vilket gör det lite knepigt att bara hoppa rakt in, så att säga.
Finns sjukt mycket. Kommer på dessa just nu:

3DMotive
CG Tuts+
Eat3D
CG Persia
CG Peers

De två sistnämnda är torrent-baserade eller länkar till externa hemsidor (CG Persia i alla fall). CG Peers kräver att du seedar, men de första 10 GB är fria, dvs kräver ingen kvot så det är bara att ladda ner. Har fått sjukt mycket resurser därifrån och är fortfarande under 10 GB. Det mesta är bra kvalité också.

Dessa länkar är också användbara som nybörjare:

http://download.autodesk.com/us/maya...ted/index.html

http://download.autodesk.com/global/..._us/index.html



Deepfriedectoplasm på YouTube gör också en hel del tuturials. Inte så mycket modellering men mycket annat användbart. Väldigt lätt att följa och grym kvalité på hans uppladdningar.



Polycounts Wiki-sida är också användbar. Framförallt för tekniska problem man kan stöta på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback