Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-09, 17:46
  #1093
Medlem
irrblosss avatar
Skulle baka en pizza igår men upptäckte då svartmögel i min vetesurdegsgrund, hade nog glömt sköta om den. Trots detta var jag sugen på pizza, så jag uteslöt helt enkelt surdegen och räknade om ingredienserna något för att kompensera detta. Måste säga att pizzan blev riktigt bra trots avsaknaden av vetesurdegen. Krispig och god på utsidan tack vare durumvetet och fluffig inuti. Dessutom blev degen väldigt elastisk och hade nästan noll springback så den var väldigt lätt att baka ut. Här kommer receptet som baserar sig på Martin Johanssons recept:

110 g vatten (kallvatten från kranen, inte ljummet!)
3/4 msk olivolja
2 tsk flytande honung
1 tsk salt
5 g jäst
160 g vetemjöl special
50 g durumvete

1. Rör ut jästen i vattnet tills den löst sig.
2. Rör ner honung, olivolja och salt.
3. Häll ner vetemjöl och durumvete, rör ihop så mycket det går med slev.
4. Knåda ihop degen med händerna i bunken.
5. När degen hänger ihop, ta upp den och börja knåda i händerna (bra träning för underarmarna) tills den börja bli len, ca fem minuter brukar jag köra.
6. Rundriv och lägg in bollen i kylen på en tallrik med plastfolie (eller i en plastpåse - funkar riktigt bra då degen inte är speciellt kladdig, jag behöver inte ens mjöla/olja degbollen).
7. Låt jäsa gärna 5-6 timmar (eller ännu längre om man har tid), men det funkar även i 2 timmar, men ju längre det jäser desto godare smak.

Det bästa med detta recept, förutom att det blir väldigt god smak och bra konsistens är att man inte behöver någon degblandare, iaf inte om man bara gör en pizza. Man behöver heller inte knåda degen på mjölat bord. Den enda disken man får är en bunke och en slev. Som vanligt kan ju mjölet variera lite, så man kan eventuellt behöva anpassa mjölmängden hit eller dit en smula.
Citera
2012-07-01, 16:45
  #1094
Medlem
http://allrecipes.com/recipe/jays-si...e-pizza-crust/
Citera
2012-07-08, 09:34
  #1095
Medlem
Jag gör ibland köttfärspizza och lägger då små klickar av rå, kryddad köttfärs (nötfärs) på pizzan. Egentligen behövs det väl inte förstekas om man inte vill göra nån köttfärssås och ha på pizzan såklart? Eller hur resonerar ni? Det är väl inte farligt på nåt sätt mer än att det kanske för en del mentalt kan kännas äckligt (har nämligen fått synpunkter på detta vid ett tillfälle). Jag kollar ju självklart att det är helt genomstekt vid servering.
Citera
2012-07-08, 09:43
  #1096
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
En vanlig pizza-deg från t.ex Ica, med chilisås, 1 kg ost, 1 rödlök (hel), 1 vitlök (hel), en stor hög kebab och så bea-sås på de! Åååh gud..
Citera
2012-07-08, 11:26
  #1097
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novaliten
Jag gör ibland köttfärspizza och lägger då små klickar av rå, kryddad köttfärs (nötfärs) på pizzan. Egentligen behövs det väl inte förstekas om man inte vill göra nån köttfärssås och ha på pizzan såklart? Eller hur resonerar ni? Det är väl inte farligt på nåt sätt mer än att det kanske för en del mentalt kan kännas äckligt (har nämligen fått synpunkter på detta vid ett tillfälle). Jag kollar ju självklart att det är helt genomstekt vid servering.
Kan bli ganska torrt, annars är det ingen fara.
Citera
2012-08-04, 12:29
  #1098
Medlem
Svennepizza:

Ta och skiva kokt kall potatis på din pizzabotten, lägg sedan på ett rejält lager med stekt fläsk och ringla sedan på rikligt med löksås. in och gräddas i ugnen, när pizzan är färdiggräddad tas den ut och toppas med finhackad persilja. voila mmmm
Citera
2012-08-04, 12:58
  #1099
Medlem
irrblosss avatar
Jag gjorde pizza efter ett recept i Martin Johanssons bok "Enklare bröd" under semestern. Det blev inte den där vanliga "turkpizzan" man är van vid, men jag måste säga att det blev sjukt bra och gott! Riktigt krispiga och fluffiga kanter, bland den bästa pizza jag gjort får jag nog erkänna. Ska leta upp receptet i boken och dela här om någon är intresserad .
Citera
2012-08-19, 14:48
  #1100
Medlem
janssonkarls avatar
Har fått en pizza sten och undrar hur man använder den? bara lägga på pizzan eller? samt kan man lägga köpt pizza på den för att få den bättre?

MVH Erik
Citera
2012-08-19, 15:13
  #1101
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Har fått en pizza sten och undrar hur man använder den? bara lägga på pizzan eller? samt kan man lägga köpt pizza på den för att få den bättre?

MVH Erik
In med stenen i ugnen på ett galler och vrid på högsta temperaturen på ugnen, låt den sedan ligga där minst 30-40 minuter. Sedan lägger du på en hemgjord pizza. Tror inte det gör varken till eller från med köpepizza.
Citera
2012-08-19, 15:35
  #1102
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Har fått en pizza sten och undrar hur man använder den? bara lägga på pizzan eller? samt kan man lägga köpt pizza på den för att få den bättre?

MVH Erik
För att underlätta inskjutsandet av pizzan till bakstenen i ugnen, brukar jag ha min hemgjorda pizza på en PTFE-belagd bakduk. Med en bakplåt på tvären skjutsar jag in pizza och bakduk på stenen, stänger luckan och väntar ca 15 sekunder. Redan då har en skorpa börjat bildas under pizzan och den glider mycket lätt av bakduken som jag drar ut. Anledningen till att jag inte vill ha bakduken kvar är att den hindrar fukttransporten från pizza till sten. Med ugnen på 300C tar det inte många minuter innan pizzan är klar.

PTFE-duken skall tydligen bara tåla 260C, men jag har inte sett några problem (mycket kort tid i ugnen och pizzan kyler den ena sidan).
__________________
Senast redigerad av Nomen Nescio 2012-08-19 kl. 15:46.
Citera
2012-10-19, 15:22
  #1103
Medlem
Tips på bra pizzaost för studenter som inte vill lägga köpa en ost för 300 kr kilot
Citera
2012-10-19, 15:31
  #1104
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Tips på bra pizzaost för studenter som inte vill lägga köpa en ost för 300 kr kilot
En billig helt ok ost tycker jag är ICAs egna rivna pizzaost. En sådan påse brukar räcka till två pizzor för mig, och brukar kosta runt 15:-. Den har bra smältegenskaper, och det blir ost av det, inte rinnig gegga som det blir av en del billig färdigriven ost. Vill man ha lite mer smak tar man bara och blandar upp med lite riven Västerbottenost (som visserligen inte är så billig, men man behöver inte mycket). Även lite färskriven parmesan tycker jag är gott, den ger god smak även om man använder billig "grundost".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback