Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-01, 11:49
  #157
Medlem
eprils avatar
Jag vill flytta min blogg och skaffa en egen domän. Tycker att det här med val av webbhotell är en hel djungel och vet inte vilket jag ska välja.
Jag vill använda mig av wordpress, ska vara enkelt att uppgradera sig om det skulle behövas ifall bloggen växer och får mer trafik. Behöver plats för mycket bilder, har alltid minst 1bild/inlägg. Vill att sidan ska flyta på och vara snabb. Bloggens besökare är inte endast svenskar utan även från bland annat USA, ska därför skaffa mig en .com domän.
Jag har aldrig gjort detta tidigare så viktigt med ett webbhotell som erbjuder bra service och är lätt att förstå sig på.
Är det smidigast att skaffa domän hos det webbhotell man väljer eller ska man leta efter billigaste bara och sedan koppla ihop? Är det svårt att koppla ihop sin domän med sidan?

Sen undrar jag bara vad skillnaden är på windows och linux, vilket ska man välja?
Vad är php?
Jag låter säkert helt off på detta och det är jag också haha! Så nu får ni här på FB hjälpa mig
Citera
2012-06-01, 13:34
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epril
Jag vill flytta min blogg och skaffa en egen domän. Tycker att det här med val av webbhotell är en hel djungel och vet inte vilket jag ska välja.
Jag vill använda mig av wordpress, ska vara enkelt att uppgradera sig om det skulle behövas ifall bloggen växer och får mer trafik. Behöver plats för mycket bilder, har alltid minst 1bild/inlägg. Vill att sidan ska flyta på och vara snabb. Bloggens besökare är inte endast svenskar utan även från bland annat USA, ska därför skaffa mig en .com domän.
Jag har aldrig gjort detta tidigare så viktigt med ett webbhotell som erbjuder bra service och är lätt att förstå sig på.
Är det smidigast att skaffa domän hos det webbhotell man väljer eller ska man leta efter billigaste bara och sedan koppla ihop? Är det svårt att koppla ihop sin domän med sidan?

Sen undrar jag bara vad skillnaden är på windows och linux, vilket ska man välja?
Vad är php?
Jag låter säkert helt off på detta och det är jag också haha! Så nu får ni här på FB hjälpa mig
Du kan använda binero, dem har mycket trafik och utrymme i sitt packet (2TB trafik, 100GB utrymme). Dock kostar det ca 1000 kr per år (med domän) men dem har mycket funktioner som gör att dem blir värda pengarna.

Skillnaden med windows och linux är att linux fungerar bäst med php och windows med .net och .asp

Och PHP (Hypertext Preprocessor) är en programmings språk. Wordpress är gjort i PHP så skulle nog rekommendera att du använder dig utav en Linux server.

Skulle du behöva hjälp med att flytta över din blogg till ett webbhotell så kan jag hjälp dig med det.
Citera
2012-06-02, 20:10
  #159
Medlem
fuskarens avatar
Jag ska hjälpa min kompis att starta en personlig sida(typ portfolio), så alltså inte så jättemånga besökare per månad. Jag letar nu efter ett billigt(men bra) webbhotell att hosta sidan på.
Kravet är att det ska kunna gå att använda wordpress.
Vad skulle ni rekommendera?
Citera
2012-06-05, 23:14
  #160
Medlem
Bazulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag ska hjälpa min kompis att starta en personlig sida(typ portfolio), så alltså inte så jättemånga besökare per månad. Jag letar nu efter ett billigt(men bra) webbhotell att hosta sidan på.
Kravet är att det ska kunna gå att använda wordpress.
Vad skulle ni rekommendera?

000webhost.com? Vad jag vet så ska de stödja wordpress.
Citera
2012-06-05, 23:16
  #161
Medlem
Bazulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Du kan använda binero, dem har mycket trafik och utrymme i sitt packet (2TB trafik, 100GB utrymme). Dock kostar det ca 1000 kr per år (med domän) men dem har mycket funktioner som gör att dem blir värda pengarna.

Skillnaden med windows och linux är att linux fungerar bäst med php och windows med .net och .asp

Och PHP (Hypertext Preprocessor) är en programmings språk. Wordpress är gjort i PHP så skulle nog rekommendera att du använder dig utav en Linux server.

Skulle du behöva hjälp med att flytta över din blogg till ett webbhotell så kan jag hjälp dig med det.

Helt klart binero. De är nog det bästa valet. Windows ISS är bra för ASP men om du vill köra PHP (vilket wordpress är baserat på) så ska du köra linux.
Citera
2012-06-13, 19:17
  #162
Medlem
ramzams avatar
Har precis avslutat Webbdesign A och skulle nu vilja lägga ut min ganska simpla hemsida för omvärlden. Jag har verkligen ingen koll på hur det fungerar alls. Men vad jag förstått så skulle one.com kunna fungera för mig?
Hur fungerar det egentligen? Kommer jag få någon slags inloggning eller något där jag sedan laddar upp mina html-filer, css-filer och bilder?
Är det något speciellt jag borde tänka på/läsa på om för att kunna lägga ut sidan?
Citera
2012-06-14, 01:03
  #163
Medlem
screamerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramzam
Har precis avslutat Webbdesign A och skulle nu vilja lägga ut min ganska simpla hemsida för omvärlden. Jag har verkligen ingen koll på hur det fungerar alls. Men vad jag förstått så skulle one.com kunna fungera för mig?
Hur fungerar det egentligen? Kommer jag få någon slags inloggning eller något där jag sedan laddar upp mina html-filer, css-filer och bilder?
Är det något speciellt jag borde tänka på/läsa på om för att kunna lägga ut sidan?

Dels kommer du ha en filuppladdare i kontrolpanelen hos one, men rekommenderat är att använda en FTP-klient för att ladda upp filerna.

FTP-uppgifterna kommer du få av One, och sedan skriver du in dessa i t.ex programmet FileZilla.
Citera
2012-06-22, 12:47
  #164
Medlem
ramzams avatar
Tack för svaret.
Har bestämt mig för att använda mig av one.com nu.
Räcker det med 5 gb eller ska man köpa 30 gb för säkerhets skull, vad tror ni?

Är det härifrån,http://filezilla-project.org/, Filezilla kan laddas ner säkert?
Citera
2012-06-25, 20:20
  #165
Medlem
ramzams avatar
bumpar lite
Citera
2012-06-28, 16:49
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramzam
bumpar lite

Kör på crystone.se, 15 kronor första året. Inga startavgifter o dyl. Det är rätt länk du har där.
Citera
2012-06-30, 22:17
  #167
Medlem
Är ute efter en hemsida min portfolio. Det ska bara vara info om mig, typ som ett digitalt visitkort.

De kommande två åren kommer jag nog inte att använda det, men om tre år lär jag nog använda det (eventuellt som en personlig infosida plus blogg). Vill bara köpa upp domänet nu för att det passar så bra.

Borde jag köpa one.com och punga ut många kronor per år, trots att jag egentligen bara vill "sitta på domän-namnet" tills att jag börjar använda det om tre år?

Har även sett på crystone, är det någon som använder det?
Citera
2012-07-03, 23:24
  #168
Medlem
Binero erbjudande.

60 kr / år för privat-paketet
120 kr / år för företags-paketet.

www.binero.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback