Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-29, 21:21
  #781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obelavs
Undrar om man kan ta det ett steg längre... I dag är ju normen att man skall hata Sverige och svenskarna. Kanske försöker dessa svin vara annorlunda och låtsas gilla Sverige?

"Hipsters" är inga tvärtom-människor eller människor som bara strävar efter att vara annorlunda, generellt sätt är hipsters, i grund och botten, människor som är intresserade av att följa kulturen och alla dess svängningar.

Dessutom håller jag verkligen inte med om att normen är att "man skall hata Sverige och svenskarna", normen på Flashback kanske är att man ska tro det men verkligen ser annorlunda ut, i alla för mig och då bor jag ändå i Malmö.
Citera
2012-06-30, 11:07
  #782
Medlem
Tycker hatet i denna tråden går lite överstyr. "Problemet" i sig (om det nu finns något) är ju inte hipsterstilen i sig. Jag tycker att dess hjärteämnen och stil är helt OK, även om hipsterns intressen somliga gånger har kritiserats för att vara substanslös och söka ytliga värden förkädda som djupa.

Hursomhelst. Problemet är ju att så fort svenskar får nys om en trend tenderar ALLA att haka på trenden och sedan köra den i botten.

Det har ju hänt så många gånger förr, med stora som små trender. Skinnjacka och klänning på tjejer, någon? Eller "tantstilen" med handväska och "moviestar-glasögon" och päls som egentligen är en speciell "kärring"/slash "prostituerad"-look, som har blivit så vanlig att man tror att det är normal tjejklädsel. Tag också vad brat-eran gjorde för preppystilen. Dvs grabbar från Västerås tog och förstörde 2000-talets högkonjunkturella mode, för att inte nämna att de helt decimerade överklassens märken och klädvanor.
Citera
2012-07-02, 12:28
  #783
Medlem
Zeunerts avatar
Ser mossigt ut i förtid och tid. nog så ser man ut så där i alla fall så begriper inte varför de har bråttom....

Påminner om sent 60 tidigt 70-tal då det spankulerde runt sådana där stofiler som skulle utstråla en intellektuell och konstärlig aura.
Citera
2012-07-02, 12:32
  #784
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Ibland undrar jag vad flashbackare gör om dagarna annat än att muttra över andra. 95% av de som är socialt fungerande människor som har ett liv är hipsters idag.
Peer reviewad källa på det tack.

Ont: Hipsters är enligt min åsikt vidriga, ytliga och intellektuellt/själsligt andefattiga människor. Det är inget fel med udda intressen men hipstern anammar dessa intressen endast på ett konsumeristiskt, ytligt och modenycksmässigt sätt.
__________________
Senast redigerad av VonFanderblad 2012-07-02 kl. 12:36.
Citera
2012-07-06, 13:05
  #785
Medlem
Seriously.s avatar
Jag tycker att ordentlig igenkännande av hipsters är nödvändigt här. Folk förvirrar mindre kännetecken med vad dom faktiskt är.

Hipsters, liksom Goths eller gamla skolans Beatniks före dom, är anti-konformista identiteter som reagerar nästan exakt likadant till den primära kultur attityden. Delar av det mänskliga psyket handlar om ställa saker och ting i kategorier, och med det så känner dom som är utanför vissa "huvud kulturer" anpassar sig till sekundära grupper.
Goths, och till en mindre del grunge musik, var en reaktion till den rena, oskyldiga attityden på 90-talet. På samma sätt var den klassiska hipstern från 50- och 60-talet en reaktion till den pro-militära, konservativa kulturen.

Moderna hipsters följer denna logik:

- Dagens kultur är nästan helt steril i dess kreativitet och domineras av konsumism och korporativism
- Klädsel är även simplistisk och modernistisk
- Musik fokuserar på bas intressen, dans och alkohol
- Anta identitet som är kopierad, ologisk klädsel, pseudo-artistisk attityd och producera musik som är så långt från det över-producerade soundet av dagens musik samhälle som möjligt
- Demonisera "mainstream" identiteter

Det är en reaktionär subkultur som är precis lika konformistisk som dess opposition. Det krävs bara den motsägelsefulla åsikten att låtsas att det inte är just det.
__________________
Senast redigerad av Seriously. 2012-07-06 kl. 13:50.
Citera
2012-07-18, 17:35
  #786
Medlem
TSK1453s avatar
Jävla hipsters. Hatar inget i världen mer än dessa pretentiösa, obegåvade kräk som behöver en cocktail med Zyklon B och napalm.
"titta på mig, jag är ser ut som en plugghäst även fast jag är en obegåvad nolla med dåliga betyg, jag har läst ett par kurser på universitetet och vill jobba med media, jag har skägg och stora glasögon, det betyder att jag är smart och trendig, jag är ett viljelöst trendoffer med mitt skägg och stora glasögon, jag äter bara organiskt, närproducerat mat och röstar på miljöpartiet och cyklar till jobbet med mitt skägg och stora glasögon".
Citera
2012-07-18, 17:39
  #787
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Peer reviewad källa på det tack.

Ont: Hipsters är enligt min åsikt vidriga, ytliga och intellektuellt/själsligt andefattiga människor. Det är inget fel med udda intressen men hipstern anammar dessa intressen endast på ett konsumeristiskt, ytligt och modenycksmässigt sätt.

Exakt. De tror att de är så "djupa" och "rebelliska" men det är motsatsen till det. Dessa bloggande, twittrande, mediaintresserade jävla missfoster. Stilen är så jävla fake så det är inte sant. Falska inavel är dom.
Citera
2012-07-29, 23:15
  #788
Medlem
Anledningen till att många hipsters har fula kläder på sig är för att de är före sin tid. Det som de har på sig har svennebanan på sig om fem-tio år. Och du bruksr det inte längre vara fult. Tänk er att det var hipsters som började med en tunika+leggings. Må ni nu tycka att det äe fult, men idag går större delen av den kvinnliga befolkningen under 35 runt i det. Sen har ju hipstern säkert på sig kläder som är sjukt fula och som aldrig kommer slå igenom. Men en hipster är också ofta snyggare än medelsnittet så den kan liksom matcha in den fula stilen i alla fall. Det är min åsikt
Citera
2012-07-29, 23:20
  #789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Exakt. De tror att de är så "djupa" och "rebelliska" men det är motsatsen till det. Dessa bloggande, twittrande, mediaintresserade jävla missfoster. Stilen är så jävla fake så det är inte sant. Falska inavel är dom.

Varför dra alla hipsters över en kant? Hipstern ligger i framkan och är före alla andra. Det är hipster som har fört twitter, facebook och instagram till den stora massan. Förmodligen kommer de också lämna skeppet först, eftersom de alltid är först. Och också rebelliska. Varför är du så arg? En hipster har väl inte en speciell stil, dem kan se ut precis hur som helst. Kolla dig själv i spegeln innan du dömer andra. Vad gör dig bättre än dem?
Citera
2012-08-08, 13:20
  #790
Medlem
CarloMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malchik
Här finns en del av Göteborgs "hipsters". Inte alla, men en del. http://www.facebook.com/villangbg/photos

Exempel: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...55427024_n.jpg

Det här gjorde min dag. Inte för att jag som många här skrattar och pekar finger utan för att jag känner dem på bilden och själv brukar hänga på Villan.
Citera
2012-08-08, 14:21
  #791
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarloMarx
Det här gjorde min dag. Inte för att jag som många här skrattar och pekar finger utan för att jag känner dem på bilden och själv brukar hänga på Villan.

Samma här hehe! ...

Är det bara i Göteborg som Hipster är en "alternativ snobbstil"? Nästan bara rika människor som klär sig så. Hatar för övrigt hipsters, dom är snobbiga och ser ner på alla andra. Mina kompisar som klär sig så gör det ENDAST för att det finns många brudar som tycker om trenden, dom tycker själva det är rätt fult. När dom inte klär sig som hipsters är dom brats.
Citera
2012-08-08, 14:43
  #792
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingwok
Varför dra alla hipsters över en kant? Hipstern ligger i framkan och är före alla andra. Det är hipster som har fört twitter, facebook och instagram till den stora massan. Förmodligen kommer de också lämna skeppet först, eftersom de alltid är först. Och också rebelliska. Varför är du så arg? En hipster har väl inte en speciell stil, dem kan se ut precis hur som helst. Kolla dig själv i spegeln innan du dömer andra. Vad gör dig bättre än dem?

Ni är inte före någon alls.
Ni är konformistiska, ängsliga och fega.
Dessutom är ni bonnläppar som tror ni är trendiga och kosmopolitiska, när ni i själva verket är de riktiga svennebananerna.

När mina vänner från fjärran länder kommer på besök så skäms jag över Er.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback