Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-27, 22:38
  #73
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Var alltid uppmärksam på kartläggningsförsök i form av trådar i forum

(Jag har slagit sönder och skrattat ut Underättlsetjänsten/säkerhetspolisen och dess efterblivna supporter team - så jag vet vad jag pratar om)

Mitt superhemliga preppförråd är min sommarstuga där jag kan bli helt självförsörjande om det inträffar på våren då jag införskaffar lite djur och höns varje år, på hösten sjkuter jag älgar och skogsfågel samt fåren (hönsen inds jag inte käka, har dom mest för äggen, men kniper det så) och gröver upp potatisen ich morötter, lökar och annat kul som förvaras i en jordkällare. Frysen är full kött, med bär, svampen torkar. potatisen och morötterna bodas rin tid med löken.

Hur hemligt är det? foliehatten?

Lever du ett år utan vatten/frys/värme?
__________________
Senast redigerad av christery 2012-06-27 kl. 22:46.
Citera
2012-06-28, 02:42
  #74
Medlem
448s avatar
Haha - jag preppar inte ett crap nästan - jag är bara friluftsproffs
Jag har två cashar livsmedel,sprit och lite allmänt - men det är mest att användas i samband med
om man fastnar i en snöstorm vid vintervnadring camping så man får en 3-4 väldfigt mysiga dygn
när ryggsäckens korta 3 dagars tagit slut

Men du vet dom här imbecilla vill veta allt - i normal infrastruktur är det lätt.

Folk som löper i skogen och donar är dom helt tokiga i , hade rätt kul med sånt här
när jag gjort narr av dom , många är psykiskt sjuka inom "dom" verksamheten så dom
kan sakna förståelse för enkla grejer.

Speciellt i trådar där det diskuteras vapen och så , t.ex kan folk då läggas i bevakningslistor.
När mobiltelefonen aviker från det normala rörelsemönstret kan då en bevakningsoperation sättas in.

Jag är ju inte nån foliehattssnubbe , det här är ju en realitet - soo var det me det
Citera
2012-06-28, 08:30
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat
Vart kan man införskaffa hyfsade "RTE"-mål? De borde väl hålla längre än exempelvis varma koppen

MRE (civil variant utan värmepåse) finns på Garderoben för en hundring, ska testa min första nu under helgen. I vanliga fall köper jag all vildmarksmat på Ica, påsar med frystorkat som trimmas med snabbmakaroner och lite sambal eller tabasco, gröt med en varmakoppen jordgubb är fin frukost, makaroner och en burk tonfisk, torkat kött i grillolja med ris, ölkorv fräst i olja och makaroner, ett paket bacon och makaroner. Finns mycket man kan göra själv som lätt håller sej fräscht några dagar som smakar godare än "riktig vildmarksmat" och billigare.
Citera
2012-06-29, 08:37
  #76
Medlem
christerys avatar
Nån som vet var man kan bestökka arnebs MRF? tillika jykdburjarna=
Citera
2012-06-29, 15:19
  #77
Medlem
448s avatar
Knorr frsytorkade spageteriarätter är ju utmärkta - kostar en 15-18 spänn påsen och motsvarar en blåband,mre eller real i näring.

Dock kan dom inte göras i påsen då dom kräver lite mer koktid - men ofta räcker det sommartid att bara sjuda upp vattnet en halvminut och sedan låta efterdra i värmen 5 minuter.

Som innan sade, en tonfiskburk,makaroner och lite tomatpure - toppat me salt och svartpeppar - billig utemiddag.

En makrillburk,potatismos,salt och peppar är också en variant

Varmakoppen med snabbris är också en hyfsat mål alla påsarna + matolja
Vissa som minestrone kan man ju ha snabbmakaroner till.
Med en påse och snabbmakaroner/Snabbris så har man ett hyfsat mellanmål

Dom här snaskigt dyra använder jag bara när jag behöver lagringstid,skall vara ute i högt tempo,lång distans speciellt vintertid - idiotpriser - som en pizza på västkusten sommartid
Citera
2012-06-29, 15:28
  #78
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Knorr frsytorkade spageteriarätter är ju utmärkta - kostar en 15-18 spänn påsen och motsvarar en blåband,mre eller real i näring.

Dock kan dom inte göras i påsen då dom kräver lite mer koktid - men ofta räcker det sommartid att bara sjuda upp vattnet en halvminut och sedan låta efterdra i värmen 5 minuter.

Som innan sade, en tonfiskburk,makaroner och lite tomatpure - toppat me salt och svartpeppar - billig utemiddag.

En makrillburk,potatismos,salt och peppar är också en variant

Varmakoppen med snabbris är också en hyfsat mål alla påsarna + matolja
Vissa som minestrone kan man ju ha snabbmakaroner till.
Med en påse och snabbmakaroner/Snabbris så har man ett hyfsat mellanmål

Dom här snaskigt dyra använder jag bara när jag behöver lagringstid,skall vara ute i högt tempo,lång distans speciellt vintertid - idiotpriser - som en pizza på västkusten sommartid

Bra, jordnära tips där broder!
Hur stor är risken att man kommer behöva "bugga out" och sitta med MRE's ute i bushen som en jävla special forces-snubbe liksom?
Citera
2012-06-29, 15:53
  #79
Medlem
448s avatar
Haha - ja det vet man ju inte:

Jag agerar inte me hemliga baser utspridda utan är mer friluftsmännsika - räcker och ha två uppsättningar camping utrustning likadan på två plaster man kan för skojs skull , för dom som bor öde kan det ju vara bra att agera som vid polarforskingsationerna - ha en jordkällare nödbas en bit bort.

Kåken kan ju brinna ned i minus 40

Seglare i arktis/antarktis slänger av en del av utrustningen utanför båten med tält och utrustning - om båtfan brinner ned

Annars är det nog bara ett typ ett meteritnedslag som kan ge en suprice som heter duga

Mina cashar med grejer är inte några kompletta baser , bara två sådana här http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000 men originalet - så täta så dom har luftevakureingsventil så man kan öppna dom om man vatt uppe på hög höjd o öppnat/stängt dom.

Men som sagt det är bara om man vill vara ute lite längre.
En gastub,frystorkad mat,basmat,litihumbatterier,tvättmedel,lite medical,1,5 liter sprit ,nån strumpa,en tandborste och så - omloppstid mellan omladdning är 7 år - då drar man ut och har lite kul


När man packar sådana här vattentäta kontainers så tryck även in några silicagel fuktabsorbenter.
När man stänger igen lådan kan man haft fukt i luften , det underlättar även återladdningen som då sker i fält me spade,pannlampa och avstängd mobiltelefon sedan flera dygn.

Gps markera aldrig,tänk på att skogsaverkning förekommer och så - välj riktpunkter så du hittar fast allt är jämnat me marken - annars

Ett dygn med metkrokar ut till cashen halvägs, sedan till cashen,ladda om förflyya sig mot utgångspunkten men inte ända fram - haha du vet om man satt på en säpochef i röva kan dom vara nyfikna på vad man sysslar med, hatad som hitler

Dom kan försöka bakspåra en med hund om man bara knallar ut och laddar den - nyfikna som efterblivna som aldrig sett en människa - jag har varit med innan som du förstår - inte foliehatt
Citera
2012-07-02, 18:58
  #80
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskVarulv
Vilka scenarion är ni beredda för? Vad anser DU är det mest troliga SHTF/TEOTWAWKI scenariot?
Jag kör på att kunna klara mig om strömmen och vatten går, helt enkelt kunna leva en vecka utan mer än min lägenhet och stasch. Har allt för det och bygger just nu upp ett matförråd som skall räcka en månad, har det inte lugnat ner sig efter det får man nog improvisera och fundera på att dra från stan norrut.
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskVarulv
Tror ekonomin är det som kommer vara det största "hotet" inom kort.
Allvarlig pandemi som tät tvåa på listan.

Vad säger expertpanelen?
Jag tror inte på en akut kris där 'allt' i samhället bara försvinner över en natt. Blir det så kan man inte riktigt förbereda sig och man måste improvisera för mycket. I mitt fall skulle ett sådan scenario innebära att jag kör på mig ryggan och plockar ner så mycket jag kan bära i en bag och rör mig norrut för att skyddas av kylan. Tror att kylan kommer döda betydligt mer än kulor om det blir en "end of the world happening". Samhället klarar helt enkelt inte av att hålla folk varma en vinter utan fjärrvärme och elnätet. Sen kan jag väl erkänna att det är möjligt att jag kommer dra någon transformation station eller två om jag får möjligheten

Ser ingen möjlighet att rädda det samhälle vi har idag så jag försöker ta mig till en plats det är allmänt jobbigt att bo på som det är nu. Tror inte att folk är vidare intresserad att börja springa runt i skogen norr om tex Gävle och vintertid är det inte på kartan att folk ger sig ut i skogen där. Problemet är alla vägar som finns men det är nog ett hanterbart problem.

Var f ö ute och vandrade några timmar i förra veckan, kom på att det finns en plats där jag har allt jag behöver för att leva ett par dagar om inte en vecka inom 50 meter. Det finns vatten i en bäck/å, ekkorrar, harar, ankor och annat mysigt, nog med ved för att hålla sig varm och man skulle nog kunna dra ihop ett enklare vindskydd utan problem. Det enda problemet är att det tar runt 30 minuter att gå dit från min stad, inte en plats man får ha ensam. Så är det med de flesta bra platser, man kommer inte få ha dem ifred! Tror att de flesta som tänkt köra en Bug Out missar detta, är platsen inom en timmas gång från en tätort kommer man behöva döda för att få vara ifred. Min "BoB" är till för förflyttning till en annan stad/plats på fot osedd oavsett årstid och inte för att leva i det vilda då det är för svårt i Sverige idag. Saknas vilt och det finns för mycket folk överallt förrutom i norr där det finns mindre vilt istället. Tror att christery har en bra grund för att kunna klara sig en vinter och det bör vara det enda man prioriterar i Sverige. Tror att minst en tredjedel befolkningen dör om strömmen är borta en vinter bara av kylan och sen kommer svälten på det som nog drar lika många. När våren sedan kommer behöver man inte trängas eller bråka om plats.

Lägger även in ett tips om att ni tar en kedja (med små ögglor) på runt en fot med karbinhakar i ändorna, prova det när ni är ute i det fria så förstår ni varför. Går att använda till det mesta man har snören till men är återanvändart på ett helt annat sätt och eldsäkert.
Citera
2012-07-02, 23:14
  #81
Medlem
christerys avatar
Vill man vara lite kul kan en elcykel med kärra vara skoj. Elen för att kärran gör att det går ganska tungt i uppförsbackar med fullastad kärra. Den räcker inte länge, men säg att du kommer 3 mil, jag har 2 batterier och allt i stugan så jag cyklar dit om inte en bensinpump i stan funkar. Men jag har ingen kärra. Å andra sidan så har jag det jag behöver. Bryter tikkan och har en hagel/222+lite ammo i ryggan, pillar ner lite torrvaror och fett/olja salt. T-röd skulle vara bra, om man ska ha igång traktorhelvetet när det är kallt.

Skulle vara där på ca 10-12 timmar om jag slappar.

Cyklar jag bara i stan laddar jag varannan vecka. På vintern varje dag. Kyla dödar cellerna

Månne jag ska bygga klart en solfångare som jag byggt elektoniken till. Solcell som driver en fläkt som trycker in varnmluft från en solfångare. Men jag skulle vilja hitta en reversibel fläkt så det går att köra ut varmluften på sommmarn.

ett gammalt fönster som du isolerar med frigolit och lägger in en svart plåt, öppen längst ner oxch högst upp har du ett rör med en fläkt som drar in luft när luften är varmare än +20

fläakten fdrivas av solcellen och det enda jag inte lyckats hitta är en fläkt som snurrar åt olika håll beroende på hur jag vänder plus/minus. Trodde det skulle vara det minsta problemet.

PS. ska vara en liten fläkt för det är en liten solpanel som genererar el.
Citera
2012-07-03, 16:48
  #82
Medlem
christerys avatar
Appropå min förra text som jag skrev så....

Hittade en trevlig text när jag letade nåt helt annat:

Citat:
På den tiden var den öppna härden ofta enda ljus- och värmekällan i hemmen och här samlades man tätt tillsammans när mörkret ruvade utanför. Fönstrens uppgift var i första hand att släppa in ljus.

Förutom den öppna härden använde man talg- och stearinljus att lysa sig med. Eftersom ljusen var dyra användes de sparsamt, och då trä fortfarande var det viktigaste byggnadsmaterialet var risken stor för svårsläckta bränder. Sparsamheten och brandfaran gjorde att ett tänt ljus aldrig fick lämnas utan bevakning. Men välbeställt folk slösade ibland med ljusen för att bevisa sin höga sociala ställning.

Fotogenlampan gjorde entré först när järnspisen började bli vanlig i slutet av 1800-talet och stal ljuset från härden. Gas och fotogen gav värme och ljus, men också sot.

Apostlahästarna och cykel var de fortskaffningsmedel som stod till buds. Häst och vagn åkte man bara till kyrkan på söndagarna. Hästen användes ju för att dra plogen, hölasset m.m. och för att dra timmer i skogen.

Tvättmaskin hade man inte heller på den tiden. Man kokade tvätten i zinkbaljor och sköljde ofta i någon bäck eller sjö.

Med våra mått mätt fick folk slita mer för att få mat och värme … men det var ingen kapplöpning om vem som hade grymmaste datorn, snabbaste bilen … det behövde inte produceras massor med onödig information och statistik, lönerna räknades för hand, så dator behövdes inte … för de få inköp man gjorde användes cykel och kärra eller häst och vagn, så bilen var det heller ingen som saknade.

Ingen stress för att lämna och hämta på dagis … ingen trängsel på köpcentret … inga bilköer … ingen behövde bekymra sig om att vattenpumpen, elspisen eller mikrovågsugnen inte fungerar när det blir elavbrott!

Jag undrar om inte folk var lyckligare förr?


De var i alla fall inte beroende av elektricitet!
http://vanja.info/funderingar/category/valfardssverige/
Citera
2012-07-03, 18:01
  #83
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Ja det var andra tider förr. Det mesta kan jag vara utan idag men det vore svårt att stänga ute världen helt under längre turer. Där kommer solkraften in. Jag hittade ett alternativ till Goal0. Denna firman sätter ihop lösningar och deras batterier är litium, vilket Goal0 inte kör med. Litium är lättare och bättre på alla sätt.

Och här är en annan fräsig "gadget". En camping stove som genererar elektricitet nog för att driva sin egen fläkt plus ladda mindre saker som telefoner osv.

Introducing the new BioLite CampStove
http://www.youtube.com/watch?v=KnfV_3LM5l8
__________________
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2012-07-03 kl. 18:03.
Citera
2012-07-03, 18:15
  #84
Medlem
christerys avatar
Du som snokat runt lite, jag har byggt en lite elektronikmojj som styr en liten fläkt tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-50&toc=20906

Men den måste vända rotatoinsriktning när jag polvänder. Dom rackarna jag har provart snurrar glatt åt samma håll oavsett hur jag stoppar + och -

Har köpt solcellen från conrad och digitalmojjen från gudvetrevad, lite drivsteg och sen skulle jag bra hitta en fläkt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback