23 725 besökare online
856 768 medlemmar • 45 810 426 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Hembränning och dryckestillverkning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
blown
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunkerking
Polisen skickade in en flaska hembränt jag hade på mig på analys och ska till förhör i veckan, med advokat och hela köret. Är det här normalt eller vad fan? Det var typ 3.5-4dl i en petflaska. Jag kan ju ha hittat den ute eller blivit lurad? Lär ju vara ganska lätt att slinka undan, eller? haha

EDIT: blev en liten bump men var detta som kom fram när jag sökte!

Bara neka och säg att det var vodka. Kan inte tänka mig att det finns analysmetoder som visar var spriten är tillverkad Om de mot förmodan skulle komma med bevis, så kan du ju påstå dig vara grundlurad.

Innehav av hembränt är ju sedan en tid olagligt, dessvärre, men jag vet i fasen om de rent praktiskt kan göra något åt en petflaska med sprit någon kommer med på byn.

nbmc
Medlem
Bara neka, de kan ALDRIG bevisa ngt.

bunkerking
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbmc
Bara neka, de kan ALDRIG bevisa ngt.
Ska jag säga att jag hittade den eller? Haha ja, de sa att det var fulsprit, för de hade tydigen skickat det på analys för jag sa att det var vodka när de tog drickan, men polisen luktade och sa nej det är hembränt, vi skickar det på analys. Så ringde dom i förrgår och sa att jag skulle skaffa en advokat till förhör? Låter jävligt skumt. Jaja, säger bara att jag hittat det eller att jag fick det av nån random och blev lurad då?

EDIT: då jag inte är 20 år så får jag ej ha starksprit eller starköl på mig, så ifall jag säger att jag köpt vodka osv kanske de försöker sätta dit den som köpt ut/gett/lurat mig och jag tjallar då inte ner någon så det blir bara en jobbig väg att gå, då polisen verkar väldigt tjurig med detta?

rakarna
Avstängd
Citat:
Ska jag säga att jag hittade den eller? Haha ja, de sa att det var fulsprit, för de hade tydigen skickat det på analys för jag sa att det var vodka när de tog drickan, men polisen luktade och sa nej det är hembränt, vi skickar det på analys. Så ringde dom i förrgår och sa att jag skulle skaffa en advokat till förhör? Låter jävligt skumt. Jaja, säger bara att jag hittat det eller att jag fick det av nån random och blev lurad då?

EDIT: då jag inte är 20 år så får jag ej ha starksprit eller starköl på mig, så ifall jag säger att jag köpt vodka osv kanske de försöker sätta dit den som köpt ut/gett/lurat mig och jag tjallar då inte ner någon så det blir bara en jobbig väg att gå, då polisen verkar väldigt tjurig med detta?

jo antingen säger du att du hittade den i en buske när du var på väg till krogen och tänkte nice gratis sprit visst det låter som världens lögn men det kan ju vara sant, där jag kommer ifrån är det väldigt vanligt att man gömmer sin sprit utanför krogen på sommar för man har ingen jacka att smuggla den med sig in. så det kan funka

annars det där med att du träffade en random på stan gav han 200 hundra i tron om att det var vodka. visst du kan ju beskriva en blandning utav din bästa kompis och din gammla gympa lärare så kanske du kan få ihop ett annsikte utan att tänka för mycket

Dipt
Medlem
Eller så kan du ju bara säga att du frågade om du kunde få köpa en skvätt av en polare (som hade en flaska sprit med sig). Så ni tog bara en pet flaska och hällde över från den "riktiga" spritflaskan. Och man antar väl alltid att det är vanlig sprit i en flaska med spritetikett?

Anonymen
Medlem
Anonymens avatar
Åkte på samma skit för två år sen när jag var 18. Hade en halv liter hembränt som jag köpt av en kompis som tillverkar. Polisen tog oss på valborg och började hälla ut allt vi hade, när han såg min petflaska med alkoholen i så luktade han i den och började tjöta om att det var hembränt. Iallafall de skrev upp och skulle skicka det på analys tydligen. Fick åka på samtal med Herr: Konstapel några veckor senare, satt bara och blånekade. Sa att jag köpt det av min vanliga kran (vilket jag inte behöver berätta för polisen) och fick det i en vanlig vodkaflaska.
Vad jag hade läst på innan jag åkte till förhöret var att innehavet av hembränt är ett uppsåts brott. Du måste ha medvetet köpt det eller av oaktsamhet köpt det. Jag sa bara hela tiden att jag fick en vodka flaska vilket så gott jag vet var riktig. Blev ett kort samtal efter det och sen fick jag åka hem.

Men iallafall, yrka på att du utan misstanke hade hällt över från en vodkaflaska som du köpt av någon skum snubbe i stan typ. Du behöver inte säga mer än så, du har inte medvetet köpt hembränt och du behövde inte ha några misstankar heller, då det var i en vodka flaska. Eller säg att du hittade den, men då kanske du får sitta där längre.

Plaguetongue
Medlem
Plaguetongues avatar
säg att du va full och visste inte vad du gjorde, håller nog

pl0p3
Medlem
pl0p3s avatar
Citat:
Polisen skickade in en flaska hembränt jag hade på mig på analys och ska till förhör i veckan, med advokat och hela köret. Är det här normalt eller vad fan? Det var typ 3.5-4dl i en petflaska. Jag kan ju ha hittat den ute eller blivit lurad? Lär ju vara ganska lätt att slinka undan, eller? haha

EDIT: blev en liten bump men var detta som kom fram när jag sökte!

Det var inte hembränt i flaskan. Du har köpt den utomlands. Du kan tyvärr inte minnas vilket land det var eller vad sorten hette.

bunkerking
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
jo antingen säger du att du hittade den i en buske när du var på väg till krogen och tänkte nice gratis sprit visst det låter som världens lögn men det kan ju vara sant, där jag kommer ifrån är det väldigt vanligt att man gömmer sin sprit utanför krogen på sommar för man har ingen jacka att smuggla den med sig in. så det kan funka

annars det där med att du träffade en random på stan gav han 200 hundra i tron om att det var vodka. visst du kan ju beskriva en blandning utav din bästa kompis och din gammla gympa lärare så kanske du kan få ihop ett annsikte utan att tänka för mycket

Att jag köpte en skvätt av en gammal bekant/random kan ju funka, men om de börjar kräva namn osv då? Är det bara att säga att det spelar ingen roll eller nåt? Dvs jag är ej skyldig att berätta nåt namn?
Aja, man får spela dum!

J.K
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Att jag köpte en skvätt av en gammal bekant/random kan ju funka, men om de börjar kräva namn osv då? Är det bara att säga att det spelar ingen roll eller nåt? Dvs jag är ej skyldig att berätta nåt namn?
Aja, man får spela dum!

Det är väl förfan bara säga att du hade hällt över ett par DL från en större flaska du hade hemma för inte behöva släpa med dig ett helrör för en kväll på krogen, lycka till med att dom skall kunna bevisa något i detta fallet, du behöver inte känna nån oro.
The wealthy 1% have all of the money and pay none of the taxes. The middle class do all of the work and pay all of the taxes. The poor are there to scare the middle class into continuing to show up to the miserable jobs.

gummibooten
Medlem
gummibootens avatar
Vafan, var detta lagligt för 10 - 15 år sedan? Kom ihåg att de flesta föräldrar och sånt alltid hade någon form av standardutrustning för att bränna vin och sprit?

Gubben
Medlem
Gubbens avatar
Samhällstjänst 2 veckor på Myrorna.

Svara på ämne
Topp Dela »