20 856 besökare online
856 155 medlemmar • 45 784 205 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Biologi > Ekologi, natur, djur och växter
Svara på ämne
Ämnesverktyg
saftad_burk
Medlem
saftad_burks avatar
Den snyggast filmade jag sett är nog Microcosmos, men det är mer av en samling visuellt spektakulära klipp än en dokumentär med berättarröst och så vidare.

http://www.imdb.com/title/tt0117040/

http://www.youtube.com/watch?v=m3JsZMr3NFw - hela filmen i ett klipp (inte så snyggt, men ändå).

Det mesta av David Attenborough är värt att kolla upp. Dokumentärserierna Life in the undergrowth (om insekter) samt The private life of plants (växter) är väldigt snyggt och fascinerande. Tidigare nämnda Planet Earth är också mycket bra. Life är något av en uppföljare, om du var intresserad av en sässong två.

"We possess several hundred atomic warheads and rockets and can launch them at targets in all directions, perhaps even at Rome. Most European capitals are targets of our air force. ... We have the capability to take the world down with us. And I can assure you that that will happen before Israel goes under."

http://www.guardian.co.uk/world/2003...s.bookextracts

Loveaffair
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det har inte nämnts några avsnitt, det är bara du som har problem att läsa (och skriva) Svenska.

Var det att jag skrev "avsnitt" istället för filmer som retade dig eller hur skulle du själv beskriva det?

Kärlek ♥ / Loveaffair

Korkenzieher
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Var det att jag skrev "avsnitt" istället för filmer som retade dig eller hur skulle du själv beskriva det?
Sammanblandningen av avsnitt/serie/film är nog det som förvirrar ja. Så gott som alla tips som nämnts är serier (som visserligen innehåller avsnitt) men var filmerna kommer in i bilden vetefasen, språkförbistring helt enkelt. För att hålla reda på vad som är vad och dess innehåll rekommenderas IMDB, TV.com, wikipedia och/eller t ex i ovan nämnda fall BBC:s hemsida, just Planet Earth är f ö bara en säsong om 11 avsnitt (även om det finns diverse extramaterial i form av making-of etc).

OnT: Ska det vara främst naturfilmer instämmer jag med tidigare postare, BBC har de senaste åren pumpat ut ett gäng riktigt imponerande serier av vilka flertalet inte minst visuellt mycket imponerande redan nämnts. Skulle lägga till Wild China på den listan också, ger en spektalulär överblick över den mångfald av miljöer, djur och människor som befolkar ett av världens största länder och annars mest beskrivs i helt andra sammanhang.

Det mesta finns att streama på diverse ställen men även om det länge gjorts bra naturfilmer så är en del av det som faktiskt gör att de senare årens dokumentärer märker ut sig faktiskt det visuella och det tappar man mycket av om man tummar på videokvalitén. Skulle helt klart slå ett slag för att antingen köpa blu-ray eller ladda ner* så högupplöst man har hårddiskplats och bandbredd för.

Kan man tänka sig dokumentärer som inte bara handlar om just djur och natur som t ex andra närliggande fält (geologi, geografi, kemi, resedokumentärer etc) finns det ännu mer att välja på men av de jag sett hittills har de mest imponerande redan tagits upp.

*the box är en tracker för just brittiska produktioner men de serier som nämnts hittills bör att gå att hitta på de flesta trackers.

Rarreh
Medlem
Rarrehs avatar
- BBC Planet Earth

- BBC Frozen Planet

- Oceans ska vara en bra film om just havet.

- Baraka ska tydligen vara grymt bra. Jag har sett delar och det är grymt fint foto. Inte bara natur utan världen i stort.

- Svt sände även en serie ganska nyss som hette Madagaskar som såg mycket lovande ut.

- Också som många säger är det mesta med David Attenborough värt att kika på.

jetblack666
Medlem
jetblack666s avatar
Finns många fina naturfilmer, kommer dock inte på namnen på mer än "Igelkottens år" för tillfället. Den är bara för söt.

http://www.svtplay.se/video/139107/igelkottens-ar

orrtupp
Medlem
orrtupps avatar
Den absolut bästa som jag har sett är Happy People av Werner Herzog, den handlar om naturen och människor i Sibirien under ett år. Den finns på Youtube.

unlimitedescapism
Medlem
unlimitedescapisms avatar
BBC Planet Earth och Frozen Planet, även den utgiven av BBC.
National Geographic har Wild Russia och Great Migrations som är riktigt värda att se också. I alla fall Wild Russia, en dokumentär i sex delar som täcker allt och inget vad gäller Sibiriens vilda obygd. Mycket vackra scenerier och intressant 'wildlife' (vad man nu säger på svenska). Verkligen värt att se.

selachimorpha
Medlem
selachimorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedescapism
Wild Russia, en dokumentär i sex delar som täcker allt och inget vad gäller Sibiriens vilda obygd. Mycket vackra scenerier och intressant 'wildlife' (vad man nu säger på svenska). Verkligen värt att se.

Håller med till 110%! "Det vilda Ryssland" gick på SVT för ett tag sedan och tog i alla fall mig med storm. Underbart filmat och fantastiska känslor framkallades

Amalgamate
Medlem
Amalgamates avatar
Detta är bara ett klipp på dryga två minuter, men ack så vackert, så jävla vackert.Älskar hajar!
http://www.youtube.com/watch?v=RkrLQP7Pat8&feature=plcp

hestman
Medlem
hestmans avatar
Tips på dokumentärer om grottlevande djur

Hej alla FBare! Första tråden jag startar, jäklar vad spännande!

Jag undrar om någon kan tipsa på bra dokumentärer/filmklipp om djur som uteslutande lever i grottor, allra helst vattenfyllda grottor? Tycker sådant är otroligt fascinerande och vill gärna se mer, i stil med det Planet Earth-avsnittet som handlar om just detta. Har sökt runt lite på internet själv, men hittat förvånansvärt lite.

Tack på förhand!

Bitsocker
Medlem
Bitsockers avatar
Minns också att jag letade efter samma sak efter att jag såg Planet Earth och det är lite av dess svaghet, man blir så bortskämd Har inte hittat något mer än korta klipp eller av undermålig kvalité.

Jag kan istället rekommendera att kolla på djuphavet. De är väldigt lika, båda är relativt outforskade med arter med speciella egenskaper och utseende som man aldrig sett eller hört talas om innan.

hestman
Medlem
hestmans avatar
Haha ja, väldigt hög kvalité på Planet Earth! Kom också in på djuphavet, och det är nästan lika fascinerande, men det är något med grottor som gör att jag verkligen vill se mer, slutna ekosystem och mutationer

Svara på ämne
Topp Dela »