31 310 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 458 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Övrig sport
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Insanedude
Medlem
Insanedudes avatar
Jag är beredd att säga att inget är för sent, speciellt vid 20 år. Allt sitter trots allt i generna ändå. Vissa kan hålla på i 10 år medan en kan hålla på i ett år och bli bättre.

Därför skulle jag vilja omformulera frågan till motsatsen, dvs vad för sporter är för sent att elitsatsa på som 20-åring?
Känns som jag har gått anti-topic 50% av trådarna nu

twuble
Medlem
twubles avatar
Jag tänkte på Ragnar Skanåker (pistolskytte) direkt när jag läste din frågeställning. Landslagsdebut vid typ 32 års ålder (1966) och sen avverkade han 7 stycken OS (1972, 1976, 1980, 1984, 1988, 1992 och 1996) på det. Vore fan om du inte skulle hinna få fason på "gamla Bettan" om du börjar träna nu?

Kroesmann
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Jag är beredd att säga att inget är för sent, speciellt vid 20 år. Allt sitter trots allt i generna ändå. Vissa kan hålla på i 10 år medan en kan hålla på i ett år och bli bättre.

Därför skulle jag vilja omformulera frågan till motsatsen, dvs vad för sporter är för sent att elitsatsa på som 20-åring?
Känns som jag har gått anti-topic 50% av trådarna nu

I de flesta gymnastikgrenar brukar väl folk pensionera sig vid ungefär 16 års ålder?

abborrmaster
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
I de flesta gymnastikgrenar brukar väl folk pensionera sig vid ungefär 16 års ålder?

Skulle avråda från att satsa på alla motoriskt väldigt krävande idrotterna. Som till exempel gymnastik, men även kanske skateboard etc. Samt idrotter som kräver få spärrar, som utförsåkning inom cykel och skidor etc.

Långdistansidrotter är nog att rekommendera i första hand som någon konstaterat tidigare.

Markmag
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Cykel, det finns gott om cyklister som borjade sent och har "gatt hela vagen".

Stämmer bra. Speciellt med tanke på att de flesta cyklister är i sitt livs form när de närmar sig 30 och lite över det. Mycket tid att träna upp sig på alltså.

snoken16
Medlem
Golf!

Det finns duktigt mycket pengar att hämta på seniortourerna.

snoken16
Medlem
Dubblett

Prixm
Medlem
Prixms avatar
Paralympics?

TheShape
Medlem
TheShapes avatar
Styrka- och uthållighetssporter kan man utan problem komma långt i även vid "senare år".

Även min röst ligger på cykel. Vet om flera som tom. har börjat efter 25-årsåldern och är sisådär 4-5 år senare i elitklass.

Contemptuous
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Golf!

Det finns duktigt mycket pengar att hämta på seniortourerna.
Krävs dock en hel del talang (för att inte tala om tid) om man ska kunna börja så sent och senare snitta under par på svåra banor. De flesta med hyfsad fallenhet stagnerar vid hcp 2-5 även om de lägger ner mycket tid.

Krävs löjligt mycket presterande och "flyt" för att kunna försörja sig som proffs.

OnT: Skulle tippa någon typ av extremsport som klättring/bergsklättring, fallskärm/base. Förutsatt att du har en äventyrare i dig. Mindre pengar men mycket mindre konkurrens.
Senast redigerad av Contemptuous 2012-06-22 kl. 20:12.

Moltas666
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAAI
Vilka sporter är det inte försent att elitsatsa på som 20-25 åring?

Det är för sent för i princip alla sporter. Oavsett om det handlar om boule eller om fotboll så sker all grundläggande träning när man är barn och tonåring...dvs under den perioden när kroppen växer och det är som mest effektivt att få sin grundträning.

Det är också under den uppbyggnadsperioden som man blir försörjd av sina föräldrar eftersom dom flesta sannolikt inte drar in några större pengar (det finns självklart en del undantag).

Vem tror du skulle försörja dig när du springer 100 meter på 12.67 eller hoppar 4.10 i stav som 25-åring?

Mamma?

"Jag har en ganska enkel smak, jag är alltid nöjd med det bästa - Oscar Wilde" ~ AS Roma

"SM-Guld till Malmö FF 2013" ~ "Hjärtat är blått - Malmö FF" ~ "Wrestling är hjärndött"

Krille4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IAAI
Vilka sporter är det inte försent att elitsatsa på som 20-25 åring?

Långdistanslöpning? Evy Palm började ju sin löparkarriär på allvar när hon var över 40 år!

Svara på ämne
Topp Dela »