8 069 besökare online
856 699 medlemmar • 45 807 690 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Psykologi > Drömmar och sömnrelaterade fenomen
Svara på ämne
Ämnesverktyg
dudelidu
Medlem
dudelidus avatar
Försökte mig på att klardrömma förra veckan och vet inte om jag kom nära eller inte.
Det hela började med att jag kände ett tryck över bröstet (har känt det innan när jag försökt mig på detta) sen kom jag in i en dröm där jag blev tagen av polisen.

Efter detta kom jag tillbaka till min säng och allt såg likadant ut som innan jag hade somnat. Hade rätt svårt för att röra mig under denna period men det var inte omöjligt.
Helt plötsligt fick jag de sjukaste ljud-hallisarna jag någonsin upplevt, jag menar ljudet var så högt och äckligt att det kändes som det skulle börja blöda ur mina öron.

När ljudet började avta så såg jag att en bekant satt och rökte cigg i min soffa så jag började snacka med honom lite smått och försökte ställa mig upp men föll ihop som en säck potatis och kunde knappt röra mig. Sen vaknade jag (det sista kändes mycket verkligt, precis som att jag va i mitt rum i vaket tillstånd).

Är jag på god väg eller va detta bara en vanlig Sömnparalys.
Vad tror ni experter?

MFF

Tucane
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Försökte mig på att klardrömma förra veckan och vet inte om jag kom nära eller inte.
Det hela började med att jag kände ett tryck över bröstet (har känt det innan när jag försökt mig på detta) sen kom jag in i en dröm där jag blev tagen av polisen.

Efter detta kom jag tillbaka till min säng och allt såg likadant ut som innan jag hade somnat. Hade rätt svårt för att röra mig under denna period men det var inte omöjligt.
Helt plötsligt fick jag de sjukaste ljud-hallisarna jag någonsin upplevt, jag menar ljudet var så högt och äckligt att det kändes som det skulle börja blöda ur mina öron.

När ljudet började avta så såg jag att en bekant satt och rökte cigg i min soffa så jag började snacka med honom lite smått och försökte ställa mig upp men föll ihop som en säck potatis och kunde knappt röra mig. Sen vaknade jag (det sista kändes mycket verkligt, precis som att jag va i mitt rum i vaket tillstånd).

Är jag på god väg eller va detta bara en vanlig Sömnparalys.
Vad tror ni experter?

En vanlig sömnparalys är vägen till Lucid Dreaming, så du är på rätt väg (i själva verket är du redan i REM-sömn). Mitt tips på vad du ska göra är att acceptera paralystillståndet och ge dig in i drömmarnas värld genom att använda fantasi och dina sinnen för att "måla" upp en dröm

dudelidu
Medlem
dudelidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tucane
En vanlig sömnparalys är vägen till Lucid Dreaming, så du är på rätt väg (i själva verket är du redan i REM-sömn). Mitt tips på vad du ska göra är att acceptera paralystillståndet och ge dig in i drömmarnas värld genom att använda fantasi och dina sinnen för att "måla" upp en dröm
Bra att höra. Men måste man alltid gå igenom sömnparalys innan Lucid Dreaming?
Nu var det inte så att jag var rädd och hade svårt att acceptera paralystillståndet, jag körde på tills ljudet försvan men vaknade helt plötsligt av någon anledning.

Andra tips hade varit bra, har bara läst Asgarvars guide.

MFF

Tucane
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Bra att höra. Men måste man alltid gå igenom sömnparalys innan Lucid Dreaming?
Nu var det inte så att jag var rädd och hade svårt att acceptera paralystillståndet, jag körde på tills ljudet försvan men vaknade helt plötsligt av någon anledning.

Andra tips hade varit bra, har bara läst Asgarvars guide.

Det finns ett gäng tekniker att använda sig av för att uppnå LD, flertalet av de innefattar att du sätter dig sömnparalys. Du måste däremot inte använda dig av sömnparalys för att bli Lucid, däremot lär paralysen dyka upp oavsett, för att hindra dig från att agera ut drömmarna i verkligheten.

För "spontaninducering" av LD finns MILD-metoden. Den kan varieras lite beroende på vad du känner för men grunden är;

Läs mycket om LD i allmänhet.
Granska vardagslivet kritiskt efter avvikelser och sånt du brukar drömma om.
Gör Reality Checks ofta. (ex. räkna fingrarna på handen) (Detta är en dröm)
Skriv ner alla dina drömmar så detaljerat du kan. (Gärna direkt med färsk minne)

Sen vid läggdags;
(Detta är en dröm)
Få ner lite mat i magen, drick lite (gärna apelsinjuice) och gå på dass.
Hitta en bra sovposition och se till att vara helt avslappnad.

Intala dig själv följande tills det sitter: Jag ska lyckas med LD och jag ska vakna efter varje dröm!

Viktigt, glöm inte att sova! (De bästa drömperioderna är efter ett gäng timmars sömn)

När du sen vaknar efter en dröm skriv ner den och lägg dig och sov igen med drömmen i tankarna.
Känslan av drömmen är viktig för att hitta tillbaka, använd den! (Detta är en dröm)

Väl i drömmen är chansen stor att du per automatik tittar på händerna (ser 6 fingrar) och inser att du drömmer. Förstärk känslan genom att säga: Detta är en dröm! (Även bra att repetera i vakna livet)

Läs igenom allt jag skrivit några gånger så att du har det i bakhuvet.

(mörd ne rä atted)

Lycka till!

Mvh Tucane

4kingacehole
Medlem
4kingaceholes avatar
Jag råkade ut för något för några månader som måste vart en lucid dream.

Jag drömde att jag blev jagad av en stor vargliknande hund och skulle försöka fly in genom ett jättelitet hål i en vägg. Jag kunde ju inte komma in så jag vände mig om och då satt hunden där och bara tittade på mig. Medans han tittade på mig förvandlades han till en mansfigur av sten. Då insåg jag att jag drömde.

Först blev jag skiträdd men sen när jag hade lugnat mig började jag observera allt i rummet fullt medveten om att det var en dröm. Allt var så sjukt verkligt. Alla ansikten jag mötte var så detaljerade. Jag kommer ihåg att jag gick fram till en skål med frukt och tog upp en apelsin och den både kändes och såg ut precis som en riktig.

Nästa sak jag minns är att jag befann mig i ett rum på andra våningen i en lägenhet. Fönstret var öppet så jag tog sats och kastade mig rakt ut. Och nu flög jag omkring längst med bilvägen utanför min bostad. Det var en helt otrolig känsla att få flyga. Tyvärr så kom jag bara några hundra meter innan jag tappade kontrollen över mig själv och vek av från vänster in e en skog.

Här slutar mina minnen av drömmen. Det va första och enda gången jag upplevt något liknande. Men det gav mig en insikt om varför man kan reagera så starkt på drömmar. Allt såg såg och betraktade var så verkligt som ett fotografi, och inte sådär suddigt och luddigt som en dröm känns när man försöker komma ihåg den dagen efter.

drelex
Medlem
Hur är det klardrömma?

Hejsan, Jag undrar hur det är att klardrömma, Hur känns det? är det som i verkligheten?
någon som kan förklara för mig?

Mevorra
Medlem
Jag föreslår att du postar i
https://www.flashback.org/t792500

drelex
Medlem
Hejsan, Jag undrar hur det är att klardrömma, Hur känns det? är det som i verkligheten?

fliesandshit
Medlem
Det ska vara precis lika verkligt som livet ter sig när du är vaken. Fascinerande, inte sant?

Tucane
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drelex

En tydlig klardröm med bra kontroll, känns nästan verkligare än verkliga livet om man kan säga så. Känslan av medvetande är lite annorlunda och en del saker fungerar lite annorlunda än i verkligheten.

Kort sagt; något alla borde få uppleva iallafall en gång i livet.

Asgarvar
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:

Det beror på hur klar själva klardrömmen är, kan vara alltifrån en surrealistisk verklighet som påminner om att leva i en tavla, till att kännas precis som den vakna verkligheten. Det beror på, som ofta nämns, dig som person och metod för att uppnå sin klardröm. Däremot något som är någorlunda konsistent i klardrömmar är en distinkt känsla av makt och beundran över fenomenet i sig. Pröva och se, du har som inget att förlora, snarare motsatsen: du kommer förmodligen älska det.

Peter_18
Medlem
Citat:
Låt mig uttrycka saken så här - ibland har jag haft klardrömmar som har varit så verkliga att jag inte har vågat lita till 100% på att det verkligen är en klardröm.
De kan vara sjukt verkliga, och ja, de kan faktiskt kännas precis som verkliga livet.

Känslan som jag ofta får när en klardröm är på väg att ta slut är ungefär som känslan av att jag är på väg att somna;
jag kan gå runt och titta på saker och helt plötsligt känna att ögonlocken börjar sjunka och att allting blir mer och mer svart, sen "somnar" jag och vaknar upp i sängen.

Svara på ämne
Topp Dela »