Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-05, 21:12
  #1
Medlem
thrown-outs avatar
Hur funkar det? Jag har hämtat en lapp på apoteket som jag ska fylla i & lämna in.
Men är nyfiken på hur hela proceduren ser ut.

På pappret skulle man fylla i resan längt, vilka dag man reste & vilken dag man kom hem.
Skickar apoteket en kopia på intyget till tullen & så kommer dom stå där på Arlanda & kolla så mängderna stämmer sen?

Eftersom jag ska till Amsterdam så sa jag till läkaren att jag skulle till England. Jag sa att jag skulle vara borta 3 veckor men jag kommer bara vara borta 2 veckor ( 3 dygn i Amsterdam & sen vidare till Spanien). Så när jag visar upp mitt papper så kommer inte pappret stämma överrens med medicinen jag har på mig & på intyget står det jag ska vara borta 21 dagar när jag bara kommer vara borta 14 dagar.

Det är bara utresan jag är nojjig för. Jag äter sista medicinen samma dag jag åker hem så på hemresan kommer jag inte behöva visa upp varken medicin eller intyg.

Är det någon som går på programmet & inte behövt visa upp intyg & medicin när ni åkt utomlands?


Ursäkta min krångliga förklaring men jag har grova problem med att förklara på ett smidigt sätt & göra mig förstådd i text....
Citera
2012-06-06, 11:38
  #2
Medlem
Jungles avatar
Kan nog bli problem för på dina papper står det England och du ska till Amsterdam,
skulle göra en liknande grej men fick helt enkelt vara ärlig och sa vart jag skulle.
Citera
2012-06-06, 19:53
  #3
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Kan nog bli problem för på dina papper står det England och du ska till Amsterdam,
skulle göra en liknande grej men fick helt enkelt vara ärlig och sa vart jag skulle.

När va du utomlands?
För nu behövs det tydligen inget läkarintyg. Utan man hämtar bara ett papper på apoteket som man fyller i & lämnar tillbaka.

Så länge man åker inom schengen så behöver man inte uppge vilket land man åker till. Utan det räcker med hur länge man ska vara borta & mycket av medicinen man har med sig.
Jag la till en extra vecka för jag vill vara säker på att jag kommer lämna ett rent prov när jag kommer hem. Anledningen till att jag la till en extra vecka på det här pappret är för att jag tror Apoteket skickar en kopia till min läkare. Om jag va säker på att min läkare inte fick en kopia så skulle jag kunnat vara ärlig. Men min läkare vill säkert ha ett UP när jag kommer hem.

Mina resdagar & min mängd medicin kommer ju inte stämma. Men det kan ju inte vara något problem, jag kommer ju ha med mig mindre mängd än vad som står att jag får ha med på pappret. Hade väl varit en annan sak om det vore tvärt om tycker man?

Fan va jag ångrar mig så här i efterhand. Men jag ju kan fortfarande ändra på det.
Det är nog bara hämta en ny lapp på apoteket & fylla i & säga att det blev kortare resa än vad jag först trott)

Fucking jävla skit!

Känns lite jobbigt om dom kommer stoppa en i tullen & säga att pappret inte stämmer osv...

Kollade dom din medicin & dina papper när du checka in på Arlanda eller hur gick det till?
__________________
Senast redigerad av thrown-out 2012-06-06 kl. 19:58.
Citera
2012-06-09, 20:02
  #4
Medlem
Jag har ej läst hela ditt inlägg men jag har en utländsk polare. Han åker "hem" 3 ttill 4 veckor och då får han sub med sig!
Citera
2012-06-21, 14:17
  #5
Medlem
thrown-outs avatar
Det gick hur bra som helst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback