15 427 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 452 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Hobby
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Schmuckophistique
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Hej. Jag tänkte limma fast en karborre-remsa, vanligt svart remsa alltså, emot sån där plastväv som tält är gjora av(nyare tält), sånt där tunt och lätt modernare tält-material.. Dessa två material måste sätta sig hårt som satan och får gärna tåla vad som helst utan att dras isär. Men jag vette fan vilket lim detta behov kräver, kan inte komma på vilket som kan tänkas yppa sig bäst. Första tanken var ju att helt enkelt limma fast det med helt vanligt kontaktlim(sån där svart tub), för det brukar ju funka på det mesta och sitta som berget, men det höll tamefan inte måttet denna gång iaf, vet inte om det på nått sätt berodde på materialen som limmades eller om det helt enkelt bara var fel tänkt att förlita sig på kontaktlimmets karaktär, det höll iaf inte som jag hade tänkt.. Det brukar ju funka, men nu vet jag inte vilka andra sorter det finns på marknaden som skulle kunna kirra biffen - Är det nån där ute på flashbacks interspace som kan tänka er veta av ett lim som verkligen sätter sig som sten(som kontakt brukar göra) på såna här mjuka plastmaterial och tältduk?? Nån som kan ha en aning??

Danro80
Medlem
Danro80s avatar
Casco Liquisole borde passa utmärkt.

Dock hade jag ringt Casco alternativt Loctite och bett att få prata med en tekniker så blir det rätt lim

Lurven
Medlem
Jag har använt smältlim för att sätta kardborre på tyg, dock inte tältdukstyg utan vanliga tyger.
Ideen fick jag efter att ha drällt smältlim på byxorna -sitter nåt vansinnigt.

Schmuckophistique
Medlem
Hm.. Smältlim säger du?.. Vad är det? Finns det på nån vanlig varuhandel nånstans? Och ifall det funkar så bra(det ska alltså sitta som ihopsmällt helt fast) på tyg och kardborre, tror du att det borde funka lika bra på tältduk? Jag tänkte faktiskt prova ringa till loctite och fråga, fast då kommer man ju bara att bli rekomenderad nån av deras limmer och jag tror inte direkt att dom säljs överallt..

Har aldrig hört talas om smältlim förut, tror jag..

Edit: JAHA, du menar sånt lim.. Nja det vet jag inte riktigt om jag tror på, det brukar ju bli som en fast hård massa emot annan plast, då tror jag nästan sånt funkar bättre på tyg t.o.m..
Senast redigerad av Schmuckophistique 2012-06-15 kl. 00:05.

Danro80
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuckophistique
Hm.. Smältlim säger du?.. Vad är det? Finns det på nån vanlig varuhandel nånstans? Och ifall det funkar så bra(det ska alltså sitta som ihopsmällt helt fast) på tyg och kardborre, tror du att det borde funka lika bra på tältduk? Jag tänkte faktiskt prova ringa till loctite och fråga, fast då kommer man ju bara att bli rekomenderad nån av deras limmer och jag tror inte direkt att dom säljs överallt..

Har aldrig hört talas om smältlim förut, tror jag..

Edit: JAHA, du menar sånt lim.. Nja det vet jag inte riktigt om jag tror på, det brukar ju bli som en fast hård massa emot annan plast, då tror jag nästan sånt funkar bättre på tyg t.o.m..

Jag tror inte smältlim kommer passa speciellt bra till detta ändamål.
Vad gäller att ringa och prata med en tekniker så har jag positiva erfarenheter av detta, då jag även fått bra tips och instruktioner på hur jag på bäst sätt använder limmet

Lurven
Medlem
Tältduk är väl gjort av nylonfiber. Nylon är svårlimmat som en del plaster är, men det finns smältlim som funkar på nylon. Smältlim blir inte helt stelt utan lite gummilikt vilket är fördelaktigt.
Smältlimmet från Clasohlson däremot är knappast ett bra val.

http://solutions.3msverige.se/3MCont...bute=ImageFile
se sidan 87. SW3789 tror jag är ett bra val.

Edit,
Det borde finnas lämpliga produkter för segeltillverkning och -reparation
Fann en tejp som kallas spinnakertejp.
Även tältreparationsprylar borde passa.
Senast redigerad av Lurven 2012-06-15 kl. 09:56. Anledning: kom på

Schmuckophistique
Medlem
Jag har beslutat att köra på din linje med smältlim ändå.. Och tänke fråga om du möjligen visste om nån slags limstav som var speciellt lämpad för nylon(såg nu oxå att tält är gjorda av silicon-coat:at nylon, som du sa, fast jag tänkte teflon av nån anledning och sökte på det), att det är coatat med silicon betyder även att det kan vara smart att slipa av det med ett sandpapper först, men nylon-limmer ska ju tydligen funka bra, läste även att just smält-lim är speciellt bra vid nylon eftersom det blir hett och då även smälter ihop sig lite med nylonet vilket har goda ihopsmältnings-egenskaper.

Sän har loctite ett av deras superlim oxå, som av beskrivningen tydligen ska vara avsätt för vinyl-plast och det är som jag förstod det inte så stor skillnad på vinyl och nylon, så det borde oxå funka, det heter Loctite; 414 - en flaska på 400gram med sånt går på 1500kr ca.. Synd att jag inte har acrobat reader, annars hade jag kunnat kolla in smältlimmet du tipsar om.. Får väll ladda ner nån freebe skitversion och jävlas bara fgör att se skiten ändå.. Men tack så mycket ivf!

Svara på ämne
Topp Dela »