Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-03, 18:11
  #445
Medlem
bulkboys avatar
Jag ska måla om i vardagsrummet men i vilken färg? Jag har en svart soffa och trä möbler. Ge mig nån soft färg ide. Jag tänkte kanske använda mig av två olika färger. Samma färg på väggarna mitt emot varandra och likadant på dom andra..
Citera
2012-05-10, 18:24
  #446
Medlem
kittyliciouss avatar
Hej!

Eftersom jag inte kan måla på mina tapeter (bor i en studentlägenhet) och skulle gärna vilja göra det så jag tänkte att jag kunde måla bilden på ett separat papper och klistra det på väggen därefter. Min fråga är: hur gör man? Finns det något klister som inte lämnar fläckar efter sig eller smutsar ner tapeten på ett annat sätt?

Tack
Citera
2012-05-10, 18:48
  #447
Medlem
theicebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkboy
Jag ska måla om i vardagsrummet men i vilken färg? Jag har en svart soffa och trä möbler. Ge mig nån soft färg ide. Jag tänkte kanske använda mig av två olika färger. Samma färg på väggarna mitt emot varandra och likadant på dom andra..

Spontant hade jag målat vitt. Och sen ha en fondvägg med svart att sätta höga gröna växter med vita krukor i framför.

Om trämöblerna är i rätt gammal ek (t.ex) kommer vita väggar och svart softa bli riktigt schyst tillsammans! Med vit inredning gör du klokast i att släppa in så mycket ljus som möjligt under dagen.

Bilder
https://s3.amazonaws.com/imgspark.co...a0117280bc.jpg
https://s3.amazonaws.com/imgspark.co...18c50be88e.jpg
https://s3.amazonaws.com/imgspark.co...03b87a0787.jpg

Lycka till!
Citera
2012-05-10, 22:32
  #448
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Ska måla om ett kök där väggarna är beklädda med väv. Problemet är att det finns en del hål som behöver spacklas vilket verkar vara svårt att få till då väggen som sagt har väv. Ser dåligt ut med släta spacklade ytor tillsammans med väven.

Finns det något knep man kan använda för att få spacklet att få samma textur som väven?

Att ta bort väven är inget alternativ då det är en hyreslägenhet som man inte orkar satsa allt för mycket jobb på.

Ska även måla om ett tak och undrar om det finns någon bra vit färg som täcker utan att jag behöver måla 3 varv?
Citera
2012-05-10, 23:47
  #449
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns nog inte så mycket att välja på mellan att spackla och karva in mönster eller skarva in en bit tapet över hålet.
Citera
2012-06-12, 19:33
  #450
Medlem
sinologens avatar
Jag river tapet och kvar blir ett skikt med papper. Man kan alltså säga att tapeten delar sig. Kan man spackla på det pappersskiktet som blir kvar eller måste man stå med vattenspruta och skrapa tills man mer eller mindre ligger i graven?
Citera
2012-06-20, 01:13
  #451
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Jag river tapet och kvar blir ett skikt med papper. Man kan alltså säga att tapeten delar sig. Kan man spackla på det pappersskiktet som blir kvar eller måste man stå med vattenspruta och skrapa tills man mer eller mindre ligger i graven?

Slipa bort allt löst och borsta väggen innan spackling så bör det fungera, gör det hos mig iaf.
__________________________________________________ _____

En annan fråga: Hur jämt måste väggen slipas innan målning?
Går nu bärsärk med rondellslip och efteråt känns väggen jämn, förutom en viss skevhet och ojämn betong som inte jag kan fixa. Det är alltså tapetskarvar och skarvar efter tapetrester jag är orolig för.
Billack är ju otroligt känslig för skarvar och minsta slarv syns med en gång, är det samma med väggfärg?
Citera
2012-06-27, 22:55
  #452
Medlem
RagGAnoFs avatar
Lars Vinterdäck:
Det är mycket svårt att lyckas få till det med väv, är det en mönsterväv kan du skära en fyrkant runt hålet sammtidigt som du håller en ny väv över och sedan använda denna bit för
att lappa i(altså skrapa bort den gammla väven) det funkar ganska bra i lågstruktur standard väv.
Annars så fogar jag hålen.
Om du ska måla ett redan målat tak så kan det räcka med ett stryk, men räkna med två. vilken färg du änn använder.

Sinologen: Du kan ta och köra över väggen med häftgrund om du har tagit det som är löst, för att få den resterande att inte lossna.
Sen får du gå över med en bredspackling.

Apocalyptor: Du räkna med att 2-3lager väggfärg är lika tjockt som ett A4 papper, dvs mycket tunt. Det är mycket svårt att dölja skavanker med färgen, då måste du gå loss med riktigt grov rull så strukturen gömmer det.
Alltid rekomenderat med att spackla skarvarna och andra ojämnheter.
Citera
2012-08-06, 21:07
  #453
Medlem
Weebls avatar
Skall sprutmåla högblankt med HVLP spruta. Vill ha vattenbaserat då jag inte vill att det skall gulna, det skall bli lättare att rengöra sprutan och för att slippa bli av med så mycket hjärnceller.

Så tips på färg.

Alcro servalac? Vad är det för glans på den?

Beckers Elegant Lackfärg V?


Eller finns det bra blanka vattenbaserade klarlacker som man kan spruta på en mindre blank färg och få bra resultat?
Citera
2012-11-09, 11:49
  #454
Medlem
Diverges avatar
Hej, jag hoppas du fortfarande svarar på frågor.
Jag är totalt novis men ska flytta in i en lägenhet snart jag tänkte fixa till lite själv. (man ska väl lära sig nån gång)

Tre av rummen har nån slags vävtapet, konturtapetshistoria som ska ner och sen upp med färg helt enkelt.

Vad jag undrar är vad jag kan förvänta mig under tapeterna.
Tanken är väl att riva tapeterna, kladda på färg och så är det klart men jag vill inte att det ska dyka upp en okänd variabel som gör att jag TROR jag kan måla, men verkligen inte borde.

Antar att väggen själv absorberar mer färg än vad exempelvis tapeter gör?

Huset är f ö från 60/70 nånstans om det säger nåt om väggmaterialet.

Som sagt. Novis men tacksam för svar!
Citera
2013-01-30, 15:09
  #455
Medlem
www.homenord.se
Citera
2014-02-24, 20:29
  #456
Medlem
colabulles avatar
Undrar om det finns någon Tapet"makare" som gör udda tapeter med stora motiv?

Jag söker en tapet med Samurajer på/i gärna med mer än 1 samuraj.
Samuraj = Japansk Riddare. Någon som vet om detta finns att faktiskt få tag på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback