17 083 besökare online
856 679 medlemmar • 45 807 238 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Dator- och konsolspel > Spelrelaterat
Svara på ämne
Ämnesverktyg
xztreem
Medlem
Kommer att dröja ett tag till, då dagens persondatorer inte klarar av att rendera realistisk grafik på den extremt korta tid som krävs i spel. Spel är mer beroende av mindre detaljerade modeller och bättre detaljerade texturer för att hela förloppet ska gå så pass snabbt som möjligt. Grafiken som används till film och tv är duktigt mycket mer detaljerade, och har en renderingstid på så ofantligt mycket längre tid att den formen av grafik ej fungerar i spel.
 
Glasstarta
Medlem
Glasstartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
men att rendera en helt verklighetstrogen ljussättning "borde" vara helt omöjligt. Då menar jag att man inte skulle se någon skillnad. Man skulle ju behöva rendera "ljusvågorna" och dess dynamiska sätt att "landa", inte bara använda statiska skuggor och fasta ljuskällor som idag.

Mja, att använda en unbiased renderare är väl ändå relativt nära det du beskriver tycker jag.
__________________
Kjell Kritik - Vem är det?


I&I's eviga kretslopp
 
Bleppe_Bf
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Mja, att använda en unbiased renderare är väl ändå relativt nära det du beskriver tycker jag.

En unbiased renderare simulerar fotoner (ljus och skuggkastning) på ett mycket realistiskt sätt.
Kräver med dagens mått kopiösa mängder med datorkraft, det finns bra paralelliserade renderare som kan nyttja grafikkort till detta på ett väldigt effektivt sätt.

Det är fortfarande fråga om tiotalet minuter på en maskin med 6 top of the line grafikkort att belysa en scen värdigt ett modernt spel. Skall det hela gå i 60 fps är det hela lite mer problematiskt.

Skall man inte vänta tills moore's lag har löpt ut kan man utveckla en ASIC enbart för någon form av unbiased renderare, men då skall det väl finnas ett enormt tredjepartsstöd bakom det hela.

Grafik är dock bra mycket mer än belysning.
__________________
"I bollen finns cyangas och om svetsarna brister kommer gasen ut och dödar hundratals människor och då varnas för det riktiga katastrofen där bajstankarna brister och tusentals människor begravs i folkskit och dör i helveteskval"
 
Glasstarta
Medlem
Glasstartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
En unbiased renderare simulerar fotoner (ljus och skuggkastning) på ett mycket realistiskt sätt.
Kräver med dagens mått kopiösa mängder med datorkraft, det finns bra paralelliserade renderare som kan nyttja grafikkort till detta på ett väldigt effektivt sätt.

Det är fortfarande fråga om tiotalet minuter på en maskin med 6 top of the line grafikkort att belysa en scen värdigt ett modernt spel. Skall det hela gå i 60 fps är det hela lite mer problematiskt.

Skall man inte vänta tills moore's lag har löpt ut kan man utveckla en ASIC enbart för någon form av unbiased renderare, men då skall det väl finnas ett enormt tredjepartsstöd bakom det hela.

Grafik är dock bra mycket mer än belysning.

Ja, det är jag mycket väl medveten om, jag tänkte mest på hur man får en relativt realistiskt ljussättning, inte hur det skulle kunna integreras i ett spel. Det kommer väl i princip alltid att vara orealistiskt att rendera bilder med unbiased belysning till spel i 60 fps med unbiased rendering.
__________________
Kjell Kritik - Vem är det?


I&I's eviga kretslopp
 
wellyc
Medlem
wellycs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Om man skulle använda världens kraftfullaste dator så skulle man utan problem kunna köra 3d grafik som i tex men in black och avatar i realtid och därefter skapa ett fotorealistiskt spel.

Du underskattar nog grafiken i filmer, det krävs mer kraft än du tror att rendera allt. Inte ens världens snabbaste superdator skulle kunna rendera sådan grafik i realtid, det går helt enkelt inte än.

http://www.geek.com/articles/chips/t...atar-20091224/

Citat:
To tackle the task of helping create Avatar, it took the Weta Digital super computers processing up to 1.4 million tasks per day to render the movie, which consisted of processing 8 gigabytes of data per second running 24 hours for over a month. Often each of Avatar’s frames took several hours to render. And when you consider that is just one frame out of 24 for every second of film, you can imagine why the major processing power at Weta Digital was needed.
__________________
Kärlek:
1 | 2 | 3 | 4a | 4b | 5 | 6
 
Construct
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
En unbiased renderare simulerar fotoner (ljus och skuggkastning) på ett mycket realistiskt sätt.
Kräver med dagens mått kopiösa mängder med datorkraft, det finns bra paralelliserade renderare som kan nyttja grafikkort till detta på ett väldigt effektivt sätt.

Det är fortfarande fråga om tiotalet minuter på en maskin med 6 top of the line grafikkort att belysa en scen värdigt ett modernt spel. Skall det hela gå i 60 fps är det hela lite mer problematiskt.

Skall man inte vänta tills moore's lag har löpt ut kan man utveckla en ASIC enbart för någon form av unbiased renderare, men då skall det väl finnas ett enormt tredjepartsstöd bakom det hela.

Grafik är dock bra mycket mer än belysning.
Låter länkarna tala för sig. "Brigade" heter grafikmotorn.

http://www.youtube.com/watch?feature...v=QF2c1uHiYyY#!

http://www.youtube.com/watch?v=6_DrgiwLABk

Bruset som uppstår i mörkare partier beror på att ljuset inte hinner med så många samples inom loppet av en renderad bildruta. Men antalet samples och skärmupplösning lär ju bara gå upp. Sedan visst krävs det toppmoderna gpus, men inte sex parallellkopplade för det som visas i länkarna.
__________________
Senast redigerad av Construct 2012-06-18 kl. 03:29.
 
Displaced
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Construct
Låter länkarna tala för sig. "Brigade" heter grafikmotorn.

http://www.youtube.com/watch?feature...v=QF2c1uHiYyY#!

http://www.youtube.com/watch?v=6_DrgiwLABk

Bruset som uppstår i mörkare partier beror på att ljuset inte hinner med så många samples inom loppet av en renderad bildruta. Men antalet samples och skärmupplösning lär ju bara gå upp. Sedan visst krävs det toppmoderna gpus, men inte sex parallellkopplade för det som visas i länkarna.
Schyssta videos. Ja, raytracing lär ju vara framtiden inom spel. Fast det lär dröja ett antal år innan man kan börja använda sådan teknik eftersom det kräver rätt mycket datorkraft. Färdigrenderade bilder ser dock galet snygga ut.
 
avishaman
Medlem
avishamans avatar
Jag tippar på högst 20 år. Minst 10.
__________________
Jalla.
 
avishaman
Medlem
avishamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harman-Smith
även fast grafik kan se snygggt och verklighetstroget ut så fallerar den oftast i och med alla rörelser som måste göras

ansikten i moderna spel är så jävla fula... ser bara onaturligt ut

Kolla in LA-Noire!
__________________
Jalla.
 
Bleppe_Bf
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Kolla in LA-Noire!

LA-Noire använder ju en modernare form av motion capture, vi är mao tillbaka till cd-i tiden då filmade skådespelarinsatser utgör huvuddelen av speltiden.

Interaktiv film i all ära, men har vi inte rört oss bort ifrån scripted events mot sandbox ett bra tag nu?

Här ser ni vad jag menar...
http://www.youtube.com/watch?v=n5cIUrx_ttg

Rekommenderar att ni kollar in Ripper vid 4:40 för ett exempel på ett högbudgetspel med den tidens teknologi. Still, ingen ursäkt för att blanda ihop spel med film.
__________________
"I bollen finns cyangas och om svetsarna brister kommer gasen ut och dödar hundratals människor och då varnas för det riktiga katastrofen där bajstankarna brister och tusentals människor begravs i folkskit och dör i helveteskval"
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2012-06-19 kl. 06:37.
 
sydh
Medlem
sydhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
LA-Noire använder ju en modernare form av motion capture, vi är mao tillbaka till cd-i tiden då filmade skådespelarinsatser utgör huvuddelen av speltiden.

Interaktiv film i all ära, men har vi inte rört oss bort ifrån scripted events mot sandbox ett bra tag nu?

Här ser ni vad jag menar...
http://www.youtube.com/watch?v=n5cIUrx_ttg

Rekommenderar att ni kollar in Ripper vid 4:40 för ett exempel på ett högbudgetspel med den tidens teknologi. Still, ingen ursäkt för att blanda ihop spel med film.

Fast majoriteten av spel använder mo-cap till så mycket som möjligt eftersom att det är det smidigaste sättet att animera på (då menar jag även ansikts/läpp-rörelser). Däremot håller jag verkligen med om att spel som LA Noire går för långt när de till och med kopierar skådespelarnas ansikten för att få det att se ut som en interaktiv film.
__________________
Moi deviantArt > länk
 
Svara på ämne
Topp Dela »