Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-06-18, 11:03
  #39961
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Där har du fel: det enda jag dragit slutsats av är det jag läst mig till i FUPen. Och sexet, efter vad vi vet, började inte ömsesidigt. Hurvida det rör sig om våldtäkt eller inte kan man ju fundera på, men den första åklagaren gjorde iaf saken kort..

Men, faktum i min första post i dag kvarstår:

1. Inget HIV-test = anmälan
2. Boström vittnar om detta och läser man mellan raderna förstår man att situationen kan liknas en utpressning
3. SW och AA anmäler JA för våldtäkt resp. ofredande/sexuellt ofredande/sexuellt tvång, helt i enlighet med 'hämnd-listan'

Det här är ju kärnan i det hela - medias och försvarets bild stämmer inte alls överens med det man enkelt kan läsa sig till i FUP. Varför slösa massa energi på off topic och cirkelresonemang kring förhållanden vi inte vet ett smack om?

Nu går vi ner på detaljer, men det är tydligen nödvändigt för att göra klart att det är helt orimligt att kalla detta våldtäkt.
1. SW vill att JA ska ha på kondom. JA äntrar utan kondom i SWs "halvsovande" tillstånd. SW misstycker men låter det fortgå. Hade det varit fråga om ett övergrepp hade väl för tusan SW inte fortsatt! Nä, för det hon oroar sig för är smittorisken. Det är denna extrema oro (obefogade dessutom visar det sig) som gör att hon söker sig till sjukhus. Att vara orolig för sjukdom kan aldrig i sig göra sex till en våldtäkt.
2. Våldtäkt kräver att JA hade uppsåt. Dvs JA ska trots insikt om att SW inte ville ändå ha äntrat. Givet vad som försiggick mellan dem före och efter de där sekundrarna är det mycket osannolikt att JA medvetet skulle ha gjort något mot SWs vilja. Vad skulle han ha för motiv att våldföra sig i den situationen? Och detta ska sedan åklagaren föra i bevis att JA gjorde avsiktligt... så långt ifrån sannolikt man kan komma.

Båda dessa punkter gör att våldtäkt är en orimlig beteckning. Hur Hovrätten och åklagaren kunnat häkta respektive utfärda EAW på denna tunna soppa är nästa befogade fråga.
Citera
2012-06-18, 12:35
  #39962
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Nu går vi ner på detaljer, men det är tydligen nödvändigt för att göra klart att det är helt orimligt att kalla detta våldtäkt.
1. SW vill att JA ska ha på kondom. JA äntrar utan kondom i SWs "halvsovande" tillstånd. SW misstycker men låter det fortgå. Hade det varit fråga om ett övergrepp hade väl för tusan SW inte fortsatt! Nä, för det hon oroar sig för är smittorisken. Det är denna extrema oro (obefogade dessutom visar det sig) som gör att hon söker sig till sjukhus. Att vara orolig för sjukdom kan aldrig i sig göra sex till en våldtäkt.
2. Våldtäkt kräver att JA hade uppsåt. Dvs JA ska trots insikt om att SW inte ville ändå ha äntrat. Givet vad som försiggick mellan dem före och efter de där sekundrarna är det mycket osannolikt att JA medvetet skulle ha gjort något mot SWs vilja. Vad skulle han ha för motiv att våldföra sig i den situationen? Och detta ska sedan åklagaren föra i bevis att JA gjorde avsiktligt... så långt ifrån sannolikt man kan komma.

Båda dessa punkter gör att våldtäkt är en orimlig beteckning. Hur Hovrätten och åklagaren kunnat häkta respektive utfärda EAW på denna tunna soppa är nästa befogade fråga.

Då är vi ju överens, i princip, med skillnaden att jag inte är övertygad om att det inte är att betrakta som våldtäkt att inleda sex med en sovande kvinna - oavsett om hon senare samtycker (både personligen och som jag tolkat lagen). Sen om hon faktiskt sov eller inte är en annan fråga; 'sanningen' tycks ju ha justerats en del där också, som du påpekar. Nåja, nu väntar jag med spänning på vad som komma skall - fult lär det antagligen bli på ett eller annat vis.
Citera
2012-06-18, 12:55
  #39963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Nja, jag kan väl tänka mig att SW - pga sin kända rädsla för sexuell smitta - var så upprörd, orolig och gråtande vid besöket på DS att det var svårt för sjukvårdspersonalen reda ut vad hon egentligen sökte för. Så man valde kanske att tro att hon utsatts för en våldtäkt. Varför hon därmed snabbt skickades vidare till SÖS. (Stockholmssjukhusen är kända för att skicka runt patienter till varandra.)

1)SW pratar med sina vänner efter Assange-natten, de kommer fram till att hon utsatts för ett brott. Redan här bör det ha gått upp ett ljus för SW.

2)SW söker Danderyds sjukhus, men hamnar istället på SöS akutmottagning för våldtagna kvinnor. Nu tycker man att SW borde förstå vad som gäller.

3)SW genomgår rape-kit undersökning på SöS akutmottagning för våldtagna kvinnor, inkl topsning lite överallt. Någon som tror att SW vid det här laget nu inte funderar på om hon utsatts för ett brott?

4)SW och AA sitter och mjukar upp inför förhören på Klara, ganska omgående kommer samtalet in på "våldtäkt".

Händelseförloppet går knappast att förena med att SW söker Klara polisstation endast för "rådgivning".
Citera
2012-06-18, 13:41
  #39964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
1)SW pratar med sina vänner efter Assange-natten, de kommer fram till att hon utsatts för ett brott. Redan här bör det ha gått upp ett ljus för SW.

2)SW söker Danderyds sjukhus, men hamnar istället på SöS akutmottagning för våldtagna kvinnor. Nu tycker man att SW borde förstå vad som gäller.

3)SW genomgår rape-kit undersökning på SöS akutmottagning för våldtagna kvinnor, inkl topsning lite överallt. Någon som tror att SW vid det här laget nu inte funderar på om hon utsatts för ett brott?

4)SW och AA sitter och mjukar upp inför förhören på Klara, ganska omgående kommer samtalet in på "våldtäkt".

Händelseförloppet går knappast att förena med att SW söker Klara polisstation endast för "rådgivning".


Och ändå uttalade MHK motsatsen till Expressen:
– Kvinnorna ska ha kommit till Citypolisen i Stockholm under gårdagen för att rådfråga om sina upplevelser med Julian Assange. De ville enligt uppgift inte göra anmälan.

Varför trodde MHK det? Vem försåg MHK med de felaktiga uppgifterna?
Hur ofta samlar man som våldtagen ihop sig för att efter flera dagar gå till polisen och rådfråga?
Jag skulle nog vilja påstå att har man väl insett att man är ett offer som våldtagits och därefter fattar beslutet att besöka polisen gör man det för en anmälan.

Om man istället har en extrem rädsla för smitta, passar rådfrågningen in bättre då?
Citera
2012-06-18, 14:00
  #39965
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
... Om man istället har en extrem rädsla för smitta, passar rådfrågningen in bättre då?
Rådfrågning är nog ett polisiärt ord för tvinga.
Citera
2012-06-18, 14:00
  #39966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Att göra ett besök på SÖS kvinnoklinik behöver inte betyda att man anser sig ha blivit våldtagen. Tror du är lite svart-vit i ditt argumenterande.


Försöker du säga att kvinnan inte upplever att hon blivit våldtagen?
Citera
2012-06-18, 14:08
  #39967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Undrar hur det blir om Assange frikänns hur stort skadestånd kan han i så fall räkna med med tanke på at t han suttit i husarrest så länge i england?


Att sitta i en frivillig och självald husarrest ger ingen rätt till skadestånd.
Citera
2012-06-18, 14:49
  #39968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Att sitta i en frivillig och självald husarrest ger ingen rätt till skadestånd.

Men den är ju varken frivillig eller självvald...
Citera
2012-06-18, 15:39
  #39969
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Försöker du säga att kvinnan inte upplever att hon blivit våldtagen?

Jag sa ingenting om vad hon upplevde. Mitt svar var på en person som drog den felaktiga slutsatsen att om SW gick dit var det i sig ett bevis.

Tips: Nästa gång, läs vad som står istället för att spekulera i vad andra försöker säga...
Citera
2012-06-18, 16:01
  #39970
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Försöker du säga att kvinnan inte upplever att hon blivit våldtagen?

Du tycker uppenbart att det är fullt normalt att en våldtagen kvinna går och handlar frukost som hon sedan bjuder våldtäktsmannen på, för att sedan följa honom till stationen för att sedan ringa JA och undra om hon inte kan få bli våldtagen igen!

Nej först efter att hon fått kännedom om AA , (läs när jag pratade med mina vänner, då förstod jag att jag blivit våldtagen)men som sagt SW är ju inte jurist så det var kanske lite svårt att se och känna var rågångarna gick! I det första förhöret uppger dessutom SW till en väninna att hon var halvsovande eller om du så vill halvvaken, det sista samlaget föregicks av en hel natt av sex, som vad beträffar intensitet och frekvens skulle rendera JA en plats i guinness book of records, att i det läget hävda våldtäkt efter att ha pratat ihop sig med AA är rent nonsens.
Citera
2012-06-18, 16:20
  #39971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgatan36
Beträffande resonemanget…
"Att Assange skulle utlämnas från Sverige till USA är uteslutet eftersom ett sånt utlämnande skulle strida mot lag X och avtal Y."
…så tror jag att det alldeles för godtroget och bygger på ett fundamentalt feltänk.

Lika mycket feltänk som exempelvis resonemanget:
"Att USA skulle kunna tvinga alla stora betalförmedlare och banker att ödelägga Wikileaks ekonomi är uteslutet eftersom Wikileaks inte är fällt för något olagligt och ett sådant handlande skulle strida mot lag X och Y i internationell rätt."
Eller resonemangen:
"Att USA skulle kunna döda folk lite varsomhelst i världen efter eget godtycke, internera oskyldiga människor i fångläger i åratal utan rättegång, sprida avancerat datorvirus, upprätta hemliga fångläger i olika länder, låta egna agenter arbeta i hemlighet i olika nationer (t ex Sverige), tvinga IT-operatörer att lämna ut mejl- och twitterkonton etc etc etc etc är uteslutet eftersom det strider mot lag X, avtal Y och överenskommelse Z."
Kort sagt: USA gör bevisligen vad fan de vill, om de anser det nödvändigt för nationens säkerhet.

Så att fördjupa sig i detaljerna i avtalet med USA om utlåning kanske inte är så meningsfullt.

Att förlåta och gå vidare är nog inte USA's stil....
http://www.dn.se/nyheter/sverige/usa...rtor-i-sverige
I USA är detta en militär fråga, det ska nog mycket till om man ska ta hänsyn till vad det politiska priset blir.
En fundering dock: Är det fastslaget att det är just Julian Assange som lagt ut informationen som man hävdar är brottet? Annars kanske man åtalar fel person, eller åberopar man någon generalklausul som täcker trolig medverkan?
Kan de som uttalat att de vill se honom likviderad ställas till svars för anstiftan till mordförsök?
Citera
2012-06-18, 17:39
  #39972
Medlem
Det vore både tragiskt och ironiskt om desertören krävs och blir utlämnad till USA medan hans juridiska ombud jobbar för Boström och Bodström.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback