Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-18, 00:52
  #85
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuZp3cT
Kom igen nu, säsongen är ju igång!

Åker efter en Buster XL - 100hk med båge. Men vågorna är fortfarande inte tillräckligt höga för att kunna leka runt lite i luften. Har experimenterat lite med fart och tilta motorn men ännu ingen förbättring... Är det ända sättet att slänga i massa sandsäckar för att få lite mer svall?

Fler åkare i Stockholms skärgård? Sommarcamp?

Med båge, menar du waketower?

Annars är väl en fatsack det bästa, bara pumpa in vatten och sedan tömma när man är klar
Citera
2012-07-08, 22:53
  #86
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuZp3cT
Kom igen nu, säsongen är ju igång!

Åker efter en Buster XL - 100hk med båge. Men vågorna är fortfarande inte tillräckligt höga för att kunna leka runt lite i luften. Har experimenterat lite med fart och tilta motorn men ännu ingen förbättring... Är det ända sättet att slänga i massa sandsäckar för att få lite mer svall?

Fler åkare i Stockholms skärgård? Sommarcamp?


Åker du i Stockholm kan du ju åka kabel. Skulle fan vara kul att prova på det.

Annars är det väl hur djupt båten går i vattnet samt skrovets utformning som avgör hur står våg du får efter båten. Så ja, sandsäckar är en metod.

Och den här jävla sommaren. Här i Jämtland har jag haft två fina helger på hela sommaren. En då jag låg i 40 graders feber, och en i våras då båten inte var i skick än.

Så jag har bara varit ute en gång i sommar än så länge. Jävligt kul. Älskar Sverige.
Citera
2012-07-09, 12:11
  #87
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Åker du i Stockholm kan du ju åka kabel. Skulle fan vara kul att prova på det.

Annars är det väl hur djupt båten går i vattnet samt skrovets utformning som avgör hur står våg du får efter båten. Så ja, sandsäckar är en metod.

Och den här jävla sommaren. Här i Jämtland har jag haft två fina helger på hela sommaren. En då jag låg i 40 graders feber, och en i våras då båten inte var i skick än.

Så jag har bara varit ute en gång i sommar än så länge. Jävligt kul. Älskar Sverige.
Ska ner till Fagersta nu denna helg! Hoppas på bra väder men det ser ut som att det kommer att suga.

Bor själv i Västernorrland och veckan som precis har varit var underbar, 21 grader i vattnet som mest. Jävligt skönt när man åkte utan våtdräkt när det var 13 grader.
Citera
2012-07-10, 22:46
  #88
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitbalans
Ska ner till Fagersta nu denna helg! Hoppas på bra väder men det ser ut som att det kommer att suga.

Bor själv i Västernorrland och veckan som precis har varit var underbar, 21 grader i vattnet som mest. Jävligt skönt när man åkte utan våtdräkt när det var 13 grader.



Men det är ju ett pissande regn heeeela tiden
Citera
2012-07-11, 11:13
  #89
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men det är ju ett pissande regn heeeela tiden
Mm, ser ut som att det kan hindra oss. Tyvärr..
Citera
2012-07-11, 16:32
  #90
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuZp3cT
Kom igen nu, säsongen är ju igång!

Åker efter en Buster XL - 100hk med båge. Men vågorna är fortfarande inte tillräckligt höga för att kunna leka runt lite i luften. Har experimenterat lite med fart och tilta motorn men ännu ingen förbättring... Är det ända sättet att slänga i massa sandsäckar för att få lite mer svall?

Fler åkare i Stockholms skärgård? Sommarcamp?

Jajmän! Ser du ett gäng glada amatörer i Vaxholmstrakten i en annan Buster XL med 125-motor så får du vinka!

Även vi har vågproblem. Börjar precis bli duktig nog för att vilja hoppa runt lite, men tiden i luften man får är inte särskilt imponerande. Precis köpt en lina som går att korta (gör dock bara cirkus 3 meter). Den gör säkert lite skillnad, men blir nog inte den skillnaden jag skulle vilja ha.

Hur stor skillnad gör bågen för er? Inget vi har nämligen.
Citera
2012-07-11, 17:04
  #91
Medlem
Vitbalanss avatar
Har inget tower (båge) men jag är helt hundra att man får bra mycket mer höjd i hoppen.
Funderar på att söka sponsor till klubben så de kan köpa in ett
Citera
2012-07-11, 23:43
  #92
Medlem
Eckepeckes avatar
Tycker själv att vågen jag har är skaplig, men har ändå problem att få till höjd..


Vette fan vad man ska ta sig till egentligen.. Ja alltså det är ju bara att träna. Men detta REGN.
Citera
2012-07-25, 19:37
  #93
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Tycker själv att vågen jag har är skaplig, men har ändå problem att få till höjd..


Vette fan vad man ska ta sig till egentligen.. Ja alltså det är ju bara att träna. Men detta REGN.
Om linans fäste är lågt reduceras höjden i hoppen. Men annars är ett tips (har inte sett dig åka men generellt) att skära ända in i vågen. Många som ställer sig plant innan de ens träffar waken.
Citera
2012-08-01, 09:51
  #94
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitbalans
Om linans fäste är lågt reduceras höjden i hoppen. Men annars är ett tips (har inte sett dig åka men generellt) att skära ända in i vågen. Många som ställer sig plant innan de ens träffar waken.


Ska försöka tänka på det. Tror att jag planar av strax innan.. Men kan inte riktigt se det framför mig när jag sitter såhär.
Linans fäste visste jag om. Men det finns inte så mycket jag kan göra åt det. Är inte så sugen att montera ett torn på den båten vi har.
Citera
2012-08-06, 17:05
  #95
Medlem
Jag söker wakeboardkamrater att leka med när jag är nere i Sörmland!

Jag har:
250 hk Supra ts6m 1989, Monster tower, lina, insjö utanför Nyköping som erbjuder perfekt åkning 9 gånger av tio (regn borträknat), en nybörjarbräda och en Byerly Legacy, 2 olika bindningar (olika strl), impactväst, två våtdräkter.

Du har:
Cash till bensin eller tar med dig bensin (V8:an slukar inte mängder men en hel del), helst egen utrustning men kan komplettera med mina om det är det det står eller faller med, du kan hantera en båt och vet hur man kör för wakeboard.

Jag är glad amatör, 30+ och hinner varje säsong precis nå upp till där jag var förra säsongen: Surface 180, Ollie 180, Wake-to-wake, ibland en 180 front side. Men jag vill lära mig mer.

Helst åker jag med någon/några som är bättre än mig så att jag utvecklas men viktigast är förstås att man är en skön snubbe! (kille/tjej spelar ingen roll)

Om du är total nybörjare, extremt duktig (och bara vill ha åktid) eller om du inte har någon utrustning alls så kan jag köra dig/er (om jag har tid) men mot pröjs + bensinkostnaden. Båten kostar att hålla i drift och jag har inte tid i överflöd... Du förstår säkert!

Om intresserad: rottninge(snabel-a)yahoo.se
Citera
2012-08-09, 23:11
  #96
Medlem
Hej allihopa!

Har åkt en del wakeboard senaste tiden och sätter många av dom lite lättare tricken,
som till exempel backside/ frontside 180 med mute/ tailgrab.

Känner dock att utvecklingen har stannat av i sommar och att jag inte blir bättre.
Jag tycker att jag pressar svängen till max och får kanske en helt okej höjd i
hoppen men jag oavsett hur många försök jag gör (och timmar spenderade framför youtube-tutorials)
så är jag inte i närheten av att sätta lite svårare tricks som till exempel 360.

Jag åker mycket snowboard och vintern, samt att jag tror mig ha en bra förståelse av hur man roterar på wakeboard men efter många misslyckade försök funderar jag på om båten bör uppgraderas. Åker nu på en nybörjarbräda efter en buster xxl med 115 HK. Har prövat det mesta med att tilta motorn, korta ner linan etc.

Min fråga är: gör ett tower och/ eller sandsäcker stor skillnad i höjden och kan det vara värt att införskaffa?

Eller är det bara att fortsätta öva?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback