26 951 besökare online
856 825 medlemmar • 45 813 574 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Fotografi > Produkter och köpråd (Foto)
Svara på ämne
Ämnesverktyg
bimsalabim
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Det är ju ganska logiskt dock eftersom det faktiskt är så?
Max öppning ger störst bländare (men lägst tal) och kortast möjliga skärpedjup.

Nej. Man säger _största_ bländaröppning eller lägsta bländarvärde. Inte högsta. Jag föreslår att du rättar dig efter resten av världen.

Ulf T
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Det är ju ganska logiskt dock eftersom det faktiskt är så?
Max öppning ger störst bländare (men lägst tal) och kortast möjliga skärpedjup.
Du skulle nog tjäna på att förklara på ett mer pedagogiskt vis när det handlar om något folk ofta missuppfattar. Jag förstår att du egentligen begriper sambanden, men du måste förklara det på ett sätt som folk begriper också. Det som är stort när du har ett lågt bländartal, är inte bländaren, för den bländar inte av särskilt mycket då, utan snarare bländaröppningen.

xposure
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du skulle nog tjäna på att förklara på ett mer pedagogiskt vis när det handlar om något folk ofta missuppfattar. Jag förstår att du egentligen begriper sambanden, men du måste förklara det på ett sätt som folk begriper också. Det som är stort när du har ett lågt bländartal, är inte bländaren, för den bländar inte av särskilt mycket då, utan snarare bländaröppningen.

Ja, jag beklagar verkligen detta, men ibland så har man inte tid att vara pedagogisk här på Flashback, man säger saker som man tar för vana att folk förstår, och detta måste jag ju erkänna att var klantigt av mig då det faktiskt var en amatör som ställde frågan.

Kan vi släppa detta nu eller ska ni fortsätta hacka på mig för denna larviga grej?

Hamilkar
Moderator
Hamilkars avatar
Totalt urspårad diskussion om vad som redan sedan länge klarlagts raderad. Lammern78, som bär det största ansvaret för diskussionens urspårande, får en varning för diskussionsstörande OT.
/Mod

Parasight
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu har jag en ny fråga:
Skulle plåta lite när flickvännen tog studenten igår. Bilderna blev minst sagt varierande och väldigt många såg ut som helt vanliga utan något skärpedjup alls. Däremot fick jag en bild som hade precis det jag funderat över hur man gör, nämligen det här:
http://oi45.tinypic.com/2pqvx2a.jpg

Jag fick alltså en skarp figur i förgrunden och därefter en suddig bakgrund. Hur hände detta och vilka inställningar ska jag använda? Ursäkta min dumhet men jag är ganska grön på det här.

Tumregler för skarpt huvudmotiv och oskarp bakgrund:
-Stor kamerasensor (en kompaktkamera har liten sensor, men sånt är livet, kan delvis kompenseras med faktorerna nedan)
-Stor bländaröppning (=lågt f-värde)
-Lång brännvidd (=max inzoomat)
-Kort avstånd till huvudmotivet och långt avstånd till bakgrunden.

Svara på ämne
Topp Dela »