29 852 besökare online
856 542 medlemmar • 45 801 737 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Juridik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Lindgren08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det vad som ska göras med allt som går under "tjänstefel"?

Jag vet inte riktigt vad du frågar, men man kan ju JO-anmäla alla polisers olika agerande likväl som man kan polisanmäla det om man tycker att det är tjänstefel. Jag hade nöjd mig med JO-anmälan för att fokusera på grannen som verkar vara den största klåparen i det här fallet, även fast polisen verkade ganska lost.

Användare på ignorerarlistan:
-Methos
-Olympian (troll)

frohike1ddd
Medlem
Nu brukar det ju vara såhär att kameror som har en blinkande liten lampa är attrapper.
Att attrapper har en blinkande lampa är bara för att så ser det ur på film.
I verkliga livet vetefan om jag någonsin har sett en kamera med en blinkade lampa.
Eller jo det har jag, men då sitter som indikering att kameran har spänning eller nätverk.

tesaurus
Medlem
Precis,man måste bevisaatt blinknen innebär att kameran är påslagen. Han kan dock göra av sig med kameran ifall ni gör en polisanmälan och hävda att han inte vet vilken modell det är och då blir det svårt för er att bevisa något.

Plus att man inte kan bevisa att katten inte sprang in självmant in i huset...samt att han lögnaktigt eller inte pratar om att han friköpt fastigheten...så verkar killen vara påläst och intelligent,för att slingra sig ur...han vet ju också att om han hotar dig,så är det bara ord mot ord.

Haha,roligt granne ni har. Man borde göra en tvserie om knäppa grannar :P

Han är ju jättekonstig som låser in katter,dödar dom(två är redan borta),vill upprätta mur,hotar,filmar din tomt. Han verkar sakna allt vad att följa normer och sämmehälle, och går sin egen väg.

haha,kan bara bli värre ju mer tiden går, då era relationer bara blir sämre och sämre.

Killen verkar vara en paranoid psykopat med huvudet på skaft

Om ni hämnas på honom,så kommer han slå tillbaka mycket hårdare eftersom, han inte verkar ha några gränser. Personligen hade jag inte fört någon konversation med honom alls,men dock gjort anmälningar för mur och kameraövervakning,samt kanske gått ihop med alla grannar,och ljugit ihop och kryddat till så att ni får honom utslängd.
Senast redigerad av tesaurus 2012-05-27 kl. 00:07.

Stratocaster68
Medlem
Stratocaster68s avatar
Har det hänt någonting nytt TS?

"You see, Freddy believes if a fridge falls off a minivan, you better swerve out of its way. I believe its the fridges job to swerve out of mine"

v50
Moderator
v50s avatar
Har du haft någon vidare dialog med grannen eller är ställningarna låsta?

TröttSvensk
Medlem
TröttSvensks avatar
Ta och gör en bakgrundskoll på grannen.
Ta reda på hos skatten och kronkalle hur hans ekonomi ser ut.
Svarta pengar från kebaber och dylikt ?
Kolla vid tingsrätten vid de orter han bott om han är dömd, bara att sända dem personnumret och fråga.
Lyssna med tidigare grannar vad de har att säga.

Alltid bra att veta vem man strider med.

Polisanmäl allt han gör som är olagligt, ha en liten diktafon i fickan när du pratar med honom så att alla hot han uttalar kommer med, då går Polisen vidare med din anmälan.
Det är helt lagligt att banda samtal mellan personer utan att tala om det för den / dem som bandas.

Galna grannar skall man fördriva så fort det går.

Sardinbrus
Medlem
Sardinbruss avatar
Hur går det, TS? Jag tycker att det låter som en väldigt jobbig situation.

v50
Moderator
v50s avatar
Har det skett något mer sedan sista uppdateringen?

Mein Teil
Medlem
Det låter onekligen som att det är fullt krig som gäller för att få bort aset från området. Sedan vill jag poängtera att du absolut inte ska lyssna på folk som uppmuntrar dig att "tjuvhålla" på information. Det utarmar bara din trovärdighet och det är jävligt mycket svårare att få en mur riven än att hindra den från att byggas.

Lycka till och se till att hålla koll på vilka rättigheter han egentligen har (fortsätt samarbeta med kommun men hålla bära kontakt med bostadsrättsföreningen).

GrumpyOldMan
Medlem
GrumpyOldMans avatar
TS, hur har det gått? Fick du ett myndighetsbeslut? Uppdatera gärna!

EyeNEye
Medlem
Bara en fråga sådär.

Det är väl lagligt att filma från sitt hem? (när du håller i kameran)

Att sätta upp kameraövervakning riktad mot offentlig miljöer kräver ju tillstånd, men att filma sin tomt (vilket TS sa) är väl iaf. inte olagligt?

Förövrigt en rolig tråd
Krigstråden <3

GrumpyOldMan
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Kameraövervakning regleras bl.a. i lagen (1998:150) om allmän kameraövervakning, förkortad LAK.

Det krävs inget tillstånd för kameraövervakning i strikt privata/enskilda utrymmen eller områden såsom bostäder, villatomter, gemensamma utrymmen i flerfamiljshus som tvättstugor, källare, personalutrymmen eller andra utrymmen och områden på arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde.

Du behöver inte hålla i kameran, den kan vara fast monterad. Du får däremot inte övervaka grannens tomt, syns den på filmen måste den maskeras, precis som fartkameror (bara föraren syns, inte passagerarplatsen).

Svara på ämne
Topp Dela »