30 905 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 398 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Kriminalhistoria
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Targenor
Medlem
Targenors avatar
Nej det är som sagt inte presikiberat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14958239.ab

Citat:
Det skulle inte gå att fly från Alcatraz.
För exakt 50 år sedan lyckades ändå tre män – med hjälp av sked, papier-maché och 50 regnrockar.
Än i dag jagas de av amerikanska myndigheter.

Citat:
Michael Dyke hoppas fortfarande få möta de förrymda brottslingarna för att skaka deras händer. Och sen sätta på dem hand*klovar.

Dock hade det varit intressant med en bekännelse vid dödsbädden, men någon sådan lär nog aldrig ske eller för den delen kunna bli helt kontrollerad

Agenten bredvid föraren, Roy Kellerman, var visst en agent!
Prova att le, känns bra eller hur, finns ingen lag på att man måste vara sur, jag log mot min kompis som glodde och sa: Kära vän är du dålig idag?

Jailnigger
Medlem
Jailniggers avatar
Jag tror helt enkelt att de drunknade. Att de skulle lyckats hålla sig undan i alla år utan att gripas är enormt osannolikt.

Vem som helst som sett Alcatraz och dess kalla mörka virvlande vatten omkring inser svårigheten att ta sig till fastlandet simmande oavsett flytetyg.

Skaraborg2
Medlem
Angel Island?

1979 avslutade FBI fallet med Alcatrazrymlingarna men återupptogs 2003. Den ende polisman som nu håller på med det är U.S. Marshall Michael Dyke. Märkligt nog så får han fortfarande in tips.

De som rymde var Frank Morris, 35, som skall ha varit hjärnan bakom rymningen. John Anglin, 32, samt brodern Clarence Anglin, 31. Detta skedde den 11 juni 1962. Knappt ett år efteråt stängdes "The Rock".

Dyke menar i denna interjuv att två av dem skulle kunna ha överlevt flykten i detta kalla vatten med dessa starka strömmar. En av dem skall då ha varit Clarence Anglin. En kropp iförd fångkläder hittades strax efter flykten av ett norskt fartyg flytande i vattnet, men de brydde sig inte om att rapportera detta förrän lång tid efteråt.

U.S. Marshall Dyke avslutar interjuven med dessa ord: "I think there¨s still a decent chance they made it."

Hur det än förhöll sig, så undrar man om ev. någon av dem fortfarande kan vara i livet ifall de lyckades ta sig i land?

De behöver inte ha försökt att ta sig till San Francisco. De kan lika gärna försökt att ta sig till Angel Island. Den natt de rymde var dessutom strömmarna inte så starka som de oftast är.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-06-13 kl. 05:41.

Skaraborg2
Medlem
En person lyckades ta sig simmande till land.

[quote=Jailnigger]Jag tror helt enkelt att de drunknade. Att de skulle lyckats hålla sig undan i alla år utan att gripas är enormt osannolikt.

Vem som helst som sett Alcatraz och dess kalla mörka virvlande vatten omkring inser svårigheten att ta sig till fastlandet simmande oavsett flytetyg.[/QUOTE]

Det har du helt rätt i. Dock lyckades faktiskt en person en tid efter rymnigen den 11 juni 1962 simmande ta sig i land i San Francisco. Iofs så blev han omedelbart gripen och han var totalt slut, men han klarade faktiskt av denna fruktansvärda simtur. Om jag nu minns rätt så hette han Paul och var ca 25 år gammal.

Crime-boy
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jailnigger
Jag tror helt enkelt att de drunknade. Att de skulle lyckats hålla sig undan i alla år utan att gripas är enormt osannolikt.

Vem som helst som sett Alcatraz och dess kalla mörka virvlande vatten omkring inser svårigheten att ta sig till fastlandet simmande oavsett flytetyg.

Helt rätt Skara. John Paul Scott lyckades simma över sedan han blåst upp gummihandskar och använt dem som "propellrar":

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Paul_Scott
Senast redigerad av Crime-boy 2012-06-13 kl. 06:23.

Mr-potatohead
Medlem
Mr-potatoheads avatar
http://www.alcatraz100.com/

finns alltså killar som klarat simturen 100 gånger om?

Skaraborg2
Medlem
John Paul Scott - ett tragiskt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Helt rätt Skara. John Paul Scott lyckades simma över sedan han blåst upp gummihandskar och använt dem som "propellrar":

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Paul_Scott

Tack för denna info Crime-boy. Då hade jag iaf rätt ang. förnamnet fast han var äldre än jag trodde när han gjorde simturen.

John Paul Scott använde sig av gummihandskar som han hade blåst upp till "propellrar"

Morris och bröderna Anglin använde sig av flytvästar som var gjorda av regnrockar som båstes upp. Säger inte att någon eller några i trion lyckades ta sig i land någonstans men helt omöjligt är det nog inte.

Wahrsager
Medlem
Jag har sett ett par utländska dokumentärer om detta intressanta fall.

Enligt en uppgift skulle FBI hittat en typ av flotte, samt säkrat fotspår någonstans inte så väldigt långt ifrån Alcatraz.

Att FBI fortfarande är intresserat av fallet är givetvis en indikation på att de tror att rymlingarna kan ha klarat sig.

En viktig faktor, som dock talar emot detta, är att inga rapporter om nya brott inkommit. Rymlingarna var ju professionella rånare och gangsters. Om de överlevt flykten, vad skulle de levt av sedan?
Det lär spekuleras i, att de haft hjälp av en gangster vid namn Bumpy Johnson (osäker namnuppgift!). Kanske denne hjälpt dem att ta sig utomlands?

Kopplingen mellan Morris och Bumpy framkommer faktiskt i den utmärkta filmen "Flykten från Alcatraz" med Clint Eastwood..

Crime-boy
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för denna info Crime-boy. Då hade jag iaf rätt ang. förnamnet fast han var äldre än jag trodde när han gjorde simturen.

John Paul Scott använde sig av gummihandskar som han hade blåst upp till "propellrar"

Morris och bröderna Anglin använde sig av flytvästar som var gjorda av regnrockar som båstes upp. Säger inte att någon eller några i trion lyckades ta sig i land någonstans men helt omöjligt är det nog inte.

Om man ska tro denna artikel så hittade man fotspår som ledde bort från flotten:

http://sanfrancisco.cbslocal.com/201...kely-survived/

Crime-boy
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag har sett ett par utländska dokumentärer om detta intressanta fall.

Enligt en uppgift skulle FBI hittat en typ av flotte, samt säkrat fotspår någonstans inte så väldigt långt ifrån Alcatraz.

Att FBI fortfarande är intresserat av fallet är givetvis en indikation på att de tror att rymlingarna kan ha klarat sig.

En viktig faktor, som dock talar emot detta, är att inga rapporter om nya brott inkommit. Rymlingarna var ju professionella rånare och gangsters. Om de överlevt flykten, vad skulle de levt av sedan?
Det lär spekuleras i, att de haft hjälp av en gangster vid namn Bumpy Johnson (osäker namnuppgift!). Kanske denne hjälpt dem att ta sig utomlands?

Kopplingen mellan Morris och Bumpy framkommer faktiskt i den utmärkta filmen "Flykten från Alcatraz" med Clint Eastwood..

Det har jag också funderat över. Var fick dom pengar från? Inga släktingar hörde någonsin av dom..om dom nu talar sanning (men förmodligen kollades släktingarna noga efter flykten). Dessutom var dom ju efterlysta. Och om man ser till den uppmärksamhet som fallet fick. Någon någonstans borde känt igen dom om dom sökt arbete. Även i Mexiko eller nåt annat närliggande land? Och hur tog dom sig ut ur USA? Utan pass eller andra nödvändiga papper? Tja..

Skaraborg2
Medlem
Inga svårigheter att ta sig in i Mexico.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det har jag också funderat över. Var fick dom pengar från? Inga släktingar hörde någonsin av dom..om dom nu talar sanning (men förmodligen kollades släktingarna noga efter flykten). Dessutom var dom ju efterlysta. Och om man ser till den uppmärksamhet som fallet fick. Någon någonstans borde känt igen dom om dom sökt arbete. Även i Mexiko eller nåt annat närliggande land? Och hur tog dom sig ut ur USA? Utan pass eller andra nödvändiga papper? Tja..

Intressant länk du skickade. Läste den med stort intresse.

Om de, eller någon av dessa överlevde, så var det säkert inga problem med att erhålla falska pass och andra nödvändiga handlingar.

Än idag är det mycket lätt att ta sig från USA till Mexico. Ingen kontroll av något slag. Åker man t.ex. med bussen från San Ysidro till Tijuana, så låses bara en grind upp. Ingen koll av något som helst slag. I motsatt riktning råder naturligtvis något helt annat.

Dessutom går det ta sig per fot från t.ex. Arizona in i Mexico. Jobbigt och farligt i öknen men det går. 1962 måste det ha varit ännu enklare att försvinna in i detta land. Sedan är det bara, om man vill, ta sig vidare till t.ex. Guatemala.

Nej, några problem att ta sig in till Mexico hade säkert inte rymlingarna, ifall de nu gjorde det. Problemet för dem lär ha varit att ingen av dem troligtvis kunde ett ord spanska.

Ett besök på Alcatraz är ett måste för den som är verkligen intresserad. Färjorna går hela tiden från Fishermans Wharf, men man måste tyvärr boka biljett i förväg på nätet. Väl på ön kan man bl.a. köpa vykort med tre rymlingarnas polisfoton.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-06-14 kl. 07:15.

Lunae
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-potatohead
http://www.alcatraz100.com/

finns alltså killar som klarat simturen 100 gånger om?

Tror nog att de är i lite bättre skick..

Svara på ämne
Topp Dela »