53 161 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 477 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Nätverk och datorkommunikation > Övriga nätverksdiskussioner
Svara på ämne
Ämnesverktyg
von-Utfall
Medlem
von-Utfalls avatar
Jag nappade på ett erbjudande från Telia om att gå från det mobila bredband jag har nu, 10GB/månad för 269 kr, till ett mobilt bredband mellan då jag i 6 månar bara behöver ge 99 kr och sen 169 efter det.

Nu är det så att de skickade ett usb-modem och jag satte i SIM-kortet. Det funkade första gången men när jag sen stängde av det och dan därpå försökte sätta på det stod det att det inte kunde hittas nån enhet på usb-modemet. I manualen står det om nåt microSD-kort, men att det är ett tillval. Är det nåt som egentligen krävs? Detta nämnde inte Telia nåt om...

kosmonaut1000
Medlem
Jag får mobilt bredband i mobilen med tele 2, kan jag ta tele 2`s mobila bredband och lägga ihop de 2 för att få bättre hastighet?

Fredrik1969
Medlem
ingen vaken för kunna svara på frågan.
Senast redigerad av Fredrik1969 2012-06-14 kl. 01:29.

Silltunna
Medlem
Har precis skaffat telia kontant mobilt bredband, tryckt in simkortet, startat om ipaden flera gånger, talat med telias kundtjänst som säger att det ser ut som jag är uppkopplad, reggat kontantkort....har gjort ALLT. Med ipaden hittar ej något nätverk och jag kommer följdaktligen ej ut på nätet. Sitter i centrala Gbg. Hur gör man?

Nautilus2x
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Har precis skaffat telia kontant mobilt bredband, tryckt in simkortet, startat om ipaden flera gånger, talat med telias kundtjänst som säger att det ser ut som jag är uppkopplad, reggat kontantkort....har gjort ALLT. Med ipaden hittar ej något nätverk och jag kommer följdaktligen ej ut på nätet. Sitter i centrala Gbg. Hur gör man?

kolla med Telia att du har rätt APN, hittar du under inställningar -> mobildata -> APN eller åtkomstpunktnamn. Ofta det som är fel

DarkBackground
Medlem
DarkBackgrounds avatar
jag har 2 frågor

1. har telenor mobilt bredband (kontant) fortfarande obegränsad surf? kan jag teoretiskt sätt ladda ner flera gb per dag utan att de begränsar mitt nätverk? vilka fler operatörer har obegränsad mobilt brendband (kontant) trafik??

2. Jag kör telenor mobilt bredband kontant (16mb ner) på en dongel från 2005. kan den gamla dongeln påverka hastigheten. Jag får 1mb/ner på speedtest.net på hpds(eller vad det heter). Är det dåligt och ska jag få mer när det är 16mb?

Andreasvb
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
jag har 2 frågor

1. har telenor mobilt bredband (kontant) fortfarande obegränsad surf? kan jag teoretiskt sätt ladda ner flera gb per dag utan att de begränsar mitt nätverk? vilka fler operatörer har obegränsad mobilt brendband (kontant) trafik??

2. Jag kör telenor mobilt bredband kontant (16mb ner) på en dongel från 2005. kan den gamla dongeln påverka hastigheten. Jag får 1mb/ner på speedtest.net på hpds(eller vad det heter). Är det dåligt och ska jag få mer när det är 16mb?
De kan strypa efter 15 GB.

16 Mbit/s = 2 MB/s.
Jackpot-Tony "satan va allt ska vara så ini helvetes jävla svårt jag blir så jävla förbannad på allt sånt här jag jävla tjaffs som alla jävla datorbögar kommer få kmsajGKGJLSJ jahapp... det var de jävla piss tangentbordet. jävla skit capslock åt fan." - Bränna 1,36 GB-filmer!
Eva100 - Varför funkar inte min datormus i mörkret?

DarkBackground
Medlem
DarkBackgrounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
De kan strypa efter 15 GB.

16 Mbit/s = 2 MB/s.

15gb per dag då eller?

finns det något företag som inte stryper alls?

kan en gammal dongel påverka hastigheten?

Andreasvb
Medlem
Andreasvbs avatar
Nej, månad.
Citat:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område.
För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.
Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna.
15 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 350 timmar strömmad musik, eller 150 timmar strömmad video.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-...ant/index.html
Jackpot-Tony "satan va allt ska vara så ini helvetes jävla svårt jag blir så jävla förbannad på allt sånt här jag jävla tjaffs som alla jävla datorbögar kommer få kmsajGKGJLSJ jahapp... det var de jävla piss tangentbordet. jävla skit capslock åt fan." - Bränna 1,36 GB-filmer!
Eva100 - Varför funkar inte min datormus i mörkret?

donaukind
Medlem
donaukinds avatar
Jag har tidigare haft ett abbonemang med mobilt bredband hos Tre,
men sade upp det när jag inte längre använde det och har kvar modemet
(HUAWEI e353).

Nu tänkte jag skaffa ett nytt abbonemang, 3 Bredband medium,
och funderar på, kan jag använda mitt gamla modem för det?
Vill inte binda upp mig i x antal månader.

Man ligger och krampar sig i soffan och på golvet står en hink. För det är Kinch, Lasse Kinch!!!

Lawbreaker
Medlem
Lawbreakers avatar
Då jag använt upp min mängd data för månaden så kom den gamla hederliga sidan från 3 fram igen... men döm till min förvåning om att det stod att man inte kunde använda internet alls under resten utav månaden, istället för att linan stryps!

Sen när har detta varit kutym hos 3? Känns som att det är ett stort fuck-you till sina kunder iaf.

Flyer6
Medlem
Flyer6s avatar
3's mobila bredband, hur funkar räkningen som där? Alltså om jag har "7 dagar fri surf", räknar den start från dag 1--->7 eller en dag i taget eller per h det används? Hur funkar det som?

Svara på ämne
Topp Dela »