45 600 besökare online
858 437 medlemmar • 45 878 906 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Juridik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Mr.Kutumbu
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Hej,

Jag sitter och skriver på en fantasy novell och det har nu kommit en mycket bra bit på väg. Då jag enbart kommer att publicera den via min egna blogg så har jag en stor frihet att själv designa bokens layout och dylikt. Som sagt så är det en fantasy novell vilket innebär att det även finns inslag av alverna. Då jag googlade så hittade jag en riktigt snygg font, Tengwar, som mig veteligen användes av Tolkien i Sagan om ringen som Alvernas eller Mordors skrift.

Vad jag undrar över - kan man använda denna font i en bok som man eventuellt kan tjäna några kronor på, eller är den upphovsrättsskyddad? Den finns gratis på nätet att ladda ner och mig veterligen så finns enbart licens för att man inte säljer själva fonten. Jag har inte sett något om att den inte skulle kunna användas i en bok som säljs.

Hur ser det ut på den här f(r)onten?

Jur.Newbie
Medlem
Jur.Newbies avatar
Om det är "Tengwar Formal font" du använder så distrubueras den som freeware under Open Font License som ges ut av SIL international.

http://scripts.sil.org/cms/scripts/p...id=OFL-FAQ_web återges frågan

Question: 1.1 Can I use the fonts for a book or other print publication?
Answer: Yes. You can mention the font and author in the book's colophon if you wish, but that is not required.

Svar är alltså ja, du får använda den fonten i din bok förutsatt att den är just "Tengwar Formal font".

Svara på ämne
Topp Dela »