35 784 besökare online
858 111 medlemmar • 45 866 481 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Historia
Svara på ämne
Ämnesverktyg
almas
Medlem
almass avatar
Hejsan!

Jag har blivit väldigt intresserad av Ottomaner och deras rike, specielt de sista åren och när de var på undergång. Jag vill veta 5 tips som du skulle ge till den dåvarande Sultanen om hur han skulle göra riket mäktigt ännu en gång!

Christopher.
Medlem
Christopher.s avatar
På slagfältet kunde inte ottomanerna vinna mot alla väst och östarmeer ensamt. Enda chansen att ottomanerna som rike skulle kunna överleva vore att alliera sig med väst, vilket man gjorde ett antal tillfällen.

I'm responsible for many wars and plenty of fights. I even play a small roll in every genocide, it is me pulling strings once I got you in my might.
My name is hate, my name is hate - and I just can't wait! To unleash myself on you, I will destroy you - there'll be fuck all you can do!

almas
Medlem
almass avatar
Det gjorde dom väl efter ett tag? Men det ledde väl till att riket splitrades och ett par saker till?

Superkuf
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almas
Hejsan!

Jag har blivit väldigt intresserad av Ottomaner och deras rike, specielt de sista åren och när de var på undergång. Jag vill veta 5 tips som du skulle ge till den dåvarande Sultanen om hur han skulle göra riket mäktigt ännu en gång!

Omöjligt. Ottomanska riket var dödsdömt även utan WW1. Allt fler nationaliteter ville bryta sig loss från riket, som armenier, kurder och greker. Ottomanska riket hade ingen samhanhållande historia, i den mån Österrike-Ungern hade kejsaren, militären, den statliga byråkratin eller tusen år av historia.

Ottomanska riket var ytterst omodernt i alla avseenden, från utbildningsväsende via transporter och industri till skatteindrivning. Befolkningen var faktiskt mycket låg och naturresurserna få - förlusten av Balkan till Österrike var ett hårt slag i båda avseendena.

Åtminstone sedan 1877 hade Ryssland kunnat svälja Ottomanska riket utan problem. Enda hindret var stormaktbalansen, som gjorde att främst Storbritannien vägrade det ske.

acidofilus
Medlem
acidofiluss avatar
Riket var på nedgång sedan början av 1700-talet. Vad skulle ha krävts är en Kemal Ataurk redan då, då kunde man gått Japans väg.

Svara på ämne
Topp Dela »