Citat:
Ursprungligen postat av mercredi
Jag har varit hos veterinären, frågade dem om det kunde vara pga att det finns vete i fodret (vilket jag läst kan vara orsaken) men de sa att det inte finns en chans att foderallergi visar sig som rinnande ögon och att jag inte ska tro på amatörer som skriver på internet... Är ändå ganska sugen på att byta foder och se om det hjälper. Fick även veta att fukten under ögat KAN LEDA till svamp om man inte tvättar rent och torkar torrt så det är jag väldigt noga med. Hmm det var något mer men hinner inte skriva nu, ska iväg på en kurs

Allergi och överkänslighet kan visa sig i irriterade och/eller rinnande ögon hos både människa och hund. Konstigt att inte dina veterinärer känner till det.
Jag hade en hund med lite rinniga ögon som orsakade rödbruna tårränder och kontaktade vid olika tillfällen några av Sveriges mest erkända ögonveterinärer för att få hjälp, bl.a chefsveterinären på Albano. Undersökningarna ledde inte till att de hittade vad som orsakade rinnet. Hunden hade ganska tydliga besvär och kisade och blinkade utan att slemhinnora var röda eller ögonen var torra. Det fanns inga irriterande ögonhår, inga åtstramade ögonlockskanter, inga förträngningar i tårkanalerna, ingen orsak som veterinärerna kunde hitta. En av dem (troligen chefsveterinären) misstänkte någon sorts allergi men vi gjorde ingen utredning om det.
När den hunden var i sexårsåldern märkte jag en dag att den hade slutat blinka och kisa och att ögonen hade slutat rinna. När jag tänkte efter om det hade skett några förändringar så kom jag på att hade jag bytt foder till hundarna några veckor tidigare eftersom det jag gett hade gjorts om så mina hundar inte gillade det längre. Efter ett drygt halvår utan rinniga ögon testade jag med det "gamla" fodret och det dröjde inte många dagar innan just den tidigare besvärade hunden började uppvisa irritation i ögonen igen. Naturligtvis återgick jag då genast till det icke irriterande fodret och hunden var sedan helt besvärsfri i resten av sitt drygt tolvåriga liv.