41 804 besökare online
856 043 medlemmar • 45 778 780 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Fysik, matematik och teknologi > Naturvetenskapliga uppgifter
Svara på ämne
Ämnesverktyg
sedan
Moderator
sedans avatar
Hej Flashback!

Efter att ha gäckat mig precis hela dagen, ber jag nu er om hjälp med detta. Jag har försökt att både googla och söka på forumet, men då mina matematiska kunskaper, och speciellt gällande terminologin, är bristfälliga to say the least har sökandet varit fruktlöst.

Jag undrar nu hur man snabbt adderar... Vad skall jag säga, alla värden i en potens?

T.ex; 2^3, blir 14. (2+2*2+4*2).

Tusen tack på förhand! Detta har som sagt stört min frid ända sedan imorse, och hur mycket jag än suttit med papper och penna är det närmsta jag kommit ((n^n)*2-2) vilket fungerade strålande med 2, gick åt helvete med 3.

manne1973
Medlem
Du menar a^1 + a^2 + a^3 + ... + a^n ?

Om du tar med även a^0 i summan så är formeln
a^0 + a^1 +a^2 + ... + a^n = (a^(n+1) - 1) / (a - 1)

dbshw
Medlem
Om TS istället menar att man ska summera 1^k + 2^k + ... + n^k, vilket verkar vad som antyds i rubriken, så ges svaret av

http://en.wikipedia.org/wiki/Faulhaber%27s_formula

sedan
Moderator
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du menar a^1 + a^2 + a^3 + ... + a^n ?

Om du tar med även a^0 i summan så är formeln
a^0 + a^1 +a^2 + ... + a^n = (a^(n+1) - 1) / (a - 1)
Precis det där jag menade, tusen tack!

Även tack till dbshw som tog det ett steg längre. Tänk så mycket smartare jag blivit ikväll!

Finns det någon term för vad det är jag gör förresten? Insåg hur svårt det var att förklara det för diverse vänner, så misstänker att det är jag som är stenfel på det...

manne1973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Finns det någon term för vad det är jag gör förresten?
Geometrisk summa

Svara på ämne
Topp Dela »