23 857 besökare online
856 768 medlemmar • 45 810 421 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Relationer och samlevnad > Relationer och samlevnad: allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Pississe
Medlem
Pississes avatar
Jag är en sådan person som alltid undrar varför en människa agerar på visst sätt.

Därför analyserar jag allt om någon frågar mig något vardagligt går jag till djupet med det hela. På ungefär 3 sekunder har jag analyserat och kopplat ihop hur detta agerande av denna människa kommer sig, en del baserar jag på egna erfarenheter av situationer och andra är andras situationer, medan en del kan vara rena antaganden. Jag gör inga undantag utan analyserar varje ord ur mina medmänniskors munnar, detta är ganska påfrestande för mitt sinne, men jag känner ett starkt behov att tänka ett steg längre. Den enda personen som får ta del av mina analyser (för det mesta) är min flickvän, jag kan till exempel prata på och analyser hur vi kan förbättra vårat sex i 10 minuter. Hon tycker jag borde sluta analysera allt. Men det går inte!

Själv tror jag att detta beror på att min första flickvän satte ett avtryck i mig (hon var sur hela tiden), det känns som om jag vill analysera allt för att förhindra att jag ska bråka med någon eller göra någon sur osv.

Är det någon som är ungefär på samma sätt, är det någon som känner igen sig och finns det någon som kan tänka sig gissa varför det har blivit så här, varför jag analyserar allt? Tacksam för alla svar och liknelser!

crillecrille
Medlem
crillecrilles avatar
Du är inte trygg i dig själv. Därför vill du försöka ha kontroll över hur andra människor tänker.

Pississe
Medlem
Pississes avatar
Hur blir jag det, har inga problem med mig själv i övrigt (tror jag)?

Zelogath
Medlem
Zelogaths avatar
Tycker inte att det låter som att du analyserar, snarare försöker anpassa andra till dig själv eller vice versa för att inte stöta dig med folk.

Analyserar man allt och alla så drar man väl inte till med rena antaganden (läs; fördomar)?

Du får helt enkelt komma över ditt ex och inte haka upp dig på att hon brukade vara sur, använder du det som ursäkt så komme beteendet fortlöpa så länge du tillåter det
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."

medina18
Medlem
Well.. Jag förstår inte vad problemet är med att tänka ett steg längre? Finns så många personer jag önskar kunde vara lite mer analyserande och lite mindre enspåriga. Var stolt för att du överhuvudtaget orkar tänka efter. Sen behöver du kanske inte dela med dig av alla tankar till människor (din flickvän) om hon inte är intresserad av det.

Roxana
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du är inte trygg i dig själv. Därför vill du försöka ha kontroll över hur andra människor tänker.

Mycket intressant input.

Man vrider och vänder på folks ord och handlingar som då bottnar i nåt slags kontrollbehov pga otrygghet. Kan mycket väl stämma. Som att det hjälper om man får bekräftat för sig själv och av sig själv hur det ligger till.

Pississe
Medlem
Pississes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Tycker inte att det låter som att du analyserar, snarare försöker anpassa andra till dig själv eller vice versa för att inte stöta dig med folk.

Analyserar man allt och alla så drar man väl inte till med rena antaganden (läs; fördomar)?

Du får helt enkelt komma över ditt ex och inte haka upp dig på att hon brukade vara sur, använder du det som ursäkt så komme beteendet fortlöpa så länge du tillåter det

Det är nog så också, jag vill att alla ska tycka om mig och klarar inte av att någon kanske tycker illa om mig. Därför precis som du säger så anpassar jag mig till inprincip alla. Jag tror att jag gör så för att kunna få som jag vill.

Kan tillägga att jag är helt över mitt ex, men att jag fick uppfattningen från henne att man måste handskas med människor som en aktiverad bomb

m3ll0w
Medlem
Känner igen mig som fan i de du skriver. Ja har vart sån ända sen tonåren. Håller ofta väldigt mÅnga tankar igång samtidigt. Planerar steg i förväg och alternativ utifall x skulle inträffa. Kan va enkla saker som kommer ja inte in genom den dörrn för den e låst kan jag gå där lr där. För att ta ett enkelt exempel. Nu när jag blivit äldre blir det att man analyserar mer människors beteenden och vad dem egentligen har för motiv. Om dem talar sant. Varför ljuger han/hon?

Det tycker jag dock nu att jag har grymt stor nytta av. Enda tillfället jag kan sluta tänka helt o bara koppla bort hjärnan är vid sex och vissa droger.

Det enda problemet är att jag har sömnsvårigheter. Ofta svårt att kunna koppla av.

crillecrille
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Mycket intressant input.

Man vrider och vänder på folks ord och handlingar som då bottnar i nåt slags kontrollbehov pga otrygghet. Kan mycket väl stämma. Som att det hjälper om man får bekräftat för sig själv och av sig själv hur det ligger till.
Det är självupplevt och stämde på mig förr i tiden. Kände igen mig en del i trådstarten.

bratemo
Medlem
bratemos avatar
Jag är likadan, det handlar dock (För mig) inte om osäkerhet, utan för att jag har stort intresse av just "hur andra tänker" och funderar, lär mig och tittar mycket, ser hur andra reagerar i situationer med mera. Jag tycker det är kul att se och tänka och analysera. Ser det också som en bra väg att undvika Onödiga konfrontationer, då man alltid ska "tänka - handla sedan".

Lita inte på något jag säger, allting är säkert helt fel.

m3ll0w
Medlem
Ja man har lite av en "betraktarpersonlighet" och agerar därefter. Iaf jag. Det är först på senare år som jag ens fått input hur lite andra människor tänker. Man utgår ju från att ens egen norm är verkligheten och att alla är lika.

Tycker ni som överanalyserar att ni överlag är intelligentare än "average Joe"?

Svara på ämne
Topp Dela »