• 36 393 online
  • 1 184 483 medlemmar
  • 61 225 629 inlägg
  • 1
  • 2
2012-04-16, 08:24
Medlem
Jag själv valde AppleTV (2) och streamar filmerna från datorn via telefonen. "AirVideo" och "VLC" heter dom apparna som jag har fastnat för. Inga konverteringar eller liknande behövs och det fungerar kanonbra. Använder sällan eller aldrig dom grejerna som är inbyggda i ATV:n utan går via telefonen (vi har en bunt iPhones i familjen så det är fler personer som kan göra detta).
Jag har hittat en hel hög appar som fungerar bra (Spotify, Wimp, Break, TED, Bandit/RIX FM, youtube etc) utöver VLC och AirVideo.
Saknar bara surf.

Kompisen har MacMini och vi har hyfsade diskussioner fram och tillbaks om vem som har gjort bäst val. Han har testat några medialösningar (XBMC?) och hävdar att han vinner för att ljudet blir bättre. Jag hävdar att priset (i mitt fall 800kr på netonnet) och smidigheten med telefonerna gör att jag vinner.
Vi är inte överrens än.
Senast redigerad av EmilLamp 2012-04-16 kl. 08:30.
Citera
2012-04-16, 10:10
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag har en Mac mini som server- och slösurfsdator. Den agerar även sovrumstv.
På denna maskin är Plex installerat.

I vardagsrummet står en Apple TV. Vill jag hyra en film (händer rätt ofta) så gör jag det via den, vill jag se något av det som jag har laddat hem så startar jag Plex i min iPhone, väljer vad jag vill se och trycker över det till Apple TV. Inga problem.
Citera
2012-04-17, 07:52
Medlem
Mac mini säger jag, har själv en sån och den är helt suverän!
Citera
2012-04-17, 08:46
Medlem
Myx0x3s avatar
Du har ett tufft val framför dig! ^^

Jag kan iaf berätta lite om min aktuella setup!

Philips 42" TV
Apple TV Gen2 med Firecore JB (http://firecore.com/atvflash-black)
FreeNAS på 5TB+
MacBook Pro för surf och ljud (AirPlay till ATV), funkar också göra från iPhone/iPad men gillar Spotify för desktops bättre, iom Crossfade osv..

Streamar material från min FreeNAS till min ATV2, funkar jättebra.. jag kör inte XBMC på min ATV då jag tycker det verkar lite småbuggigt och bloatat..

Fördelar:
Mycket utrymme och lite meck när jag ska se film/serier
Kan spela musik från min MacBook Pro som står i andra sidan rummet via AirPlay
priset
prestandan/utrymmet på NAS'en

Nackdelar:
Inget utökat stöd för spela musik/film direkt på enheten
inte så kraftfull CPU i ATV'n
FreeNAS är inte fullt utvecklat med uTorrent client osv (kommer komma snart!)
inte många sätt och göra saker på..

Om du vill veta mer om FreeNAS/min NAS kan jag gå in på det om du vill

När jag får pengar till det ska jag köpa mig en Mac Mini och en speldator så jag kan spela Skyrim
Citera
2012-04-17, 09:29
Medlem
dannywtfs avatar
Mac Mini any day. Äger en själv och det är guld att kunna sitta med en knäpptyst dator kopplat till tv:n. Att det finns grymma program till den gör det bara ännu bättre. De nya är dessutom ganska kraftfulla, så hade jag haft råd hade jag köpt en ny version och sålt min gamla.
Citera
2012-04-22, 23:16
Avstängd
Spännande att denna tråden lever ännu...

Det blir dock att köpa en Mac Mini för min del.
Främst eftersom jag är van vid att ha en dedikerad maskin kopplad till TV:en (med alla eventuella fördelar det innebär).

Tack hur som helst för alla era tips och synpunkter.
Citera
2012-04-23, 00:38
Medlem
Flärps avatar
Köp bara en Boxee Box som du styr med din iOS-enhet istället. Mkt bättre.
Citera
2012-04-23, 08:46
Medlem
Självklart Mac Mini. Finns ingen anledning att inte koppl en riktig dator till sin TV. Utbudet ökar ju nåt enormt med vad man kan göra.
Citera
2012-05-18, 08:45
Medlem
Jag har både appletv 2 och en mac mini.
Appletv ska min dotter få då jag bara använder mac minin idag.
Har den som vardagsrumsdator inkopplad i tv.. Strömmar filmer, surfar och spelar lite spel.
Jag valde den dyrare minin just för att den har bättre grafikkort..
Mini plus magic mouse plus t bord gick på 9.000 eller var det 9.500?
Ångrar det inte alls.. Jo sen var det att den är ljudlös. Det var ett måste för mig.
Har du råd så absolut mac mini. Särskilt när du gör i princip samma saker som jag.
Senast redigerad av Tjosansa 2012-05-18 kl. 08:51.
Citera
  • 1
  • 2