4 588 besökare online
858 162 medlemmar • 45 867 749 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Hårdvara - PC > Köpråd - PC: Tillbehör
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Atarn
Medlem
Efter lite pill och mycket googlande så har jag kommit fram till att jag behöver ett ljudkort som stödjer Dolby Digital Live för att kunna få surround-ljud i spel via den optiska porten. (Har ett par 5.1 hörlurar med endast optisk anslutning).

Jag behöver alltså ett ljudkort som har optisk anslutning och stödjer detta Dolby Digital Live. Är det något mer jag behöver tänka på?

Hur fungerar externa ljudkort? Är de bra eller ska man akta sig för dom? Det är nämligen så att det billigaste jag hittade som hade båda grejerna var just externt...

Har ni några ideér kring detta?

CyrusGNetWork
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Pristak?

Atarn
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Pristak?

Helst under 1000:- men absolut max 2000:- men då ska det verkligen vara bra grejer och låta som Gud fader själv spelar på sin fiol

bergsturk
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Helst under 1000:- men absolut max 2000:- men då ska det verkligen vara bra grejer och låta som Gud fader själv spelar på sin fiol

men vänta nu... om du har OPTISK anslutning till dina hörlurar så måste väl hörlurarna köra avkodningen? Då borde vilket som helst ljudkort med optisk utgång fungera, om man kan övertyga spelet att skicka grejerna dit.

Atarn
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
men vänta nu... om du har OPTISK anslutning till dina hörlurar så måste väl hörlurarna köra avkodningen? Då borde vilket som helst ljudkort med optisk utgång fungera, om man kan övertyga spelet att skicka grejerna dit.

Ja alltså jo du kan ha rätt. Jag har ett par sådana här hörlurar: http://www.astrogaming.com/audio-systems/a40-audio-systems Och det låter i hörlurarna. Tror du de kodar om?

Jag har bara spelat Skyrim än så länge och det låter inte som det är 5.1-ljud, däremot är ljudet ganska fylligt och fint (mycket bättre än om man kopplar om till stereo på mixampen). Men jag tänkte hela tiden att ljudet inte är 5.1 pga ljudkortet men det slog mig nu när du svarade att det kanske är Skyrim som inte kör i 5.1?!

Hur kan jag testa detta? Vore ju pinsamt och jag köper nytt kort om hörlurarna fixar det.

EDIT så här står det på hemsidan, att det är "an on board Dolby Digital and Dolby Headphone processor -- just like you'd find in a high-end home theater receiver."

Betyder det att den kan fixa 5.1 i spel då oavsett ljudkortet?
Senast redigerad av Atarn 2012-05-09 kl. 21:41.

Atarn
Medlem
Jag har blivit smått besatt av detta nu, :P

Nu har jag lånat Skyrim på xbox och så kopplat in hörlurarna där sen spelat samma sektion (början) på både PC och Xbox efter varandra. Det låter bättre på xbox, det är liksom mer tydligt där att det verkligen låter som saker händer bakom mig. På datorn är det mer som att det är stereo från fyra håll, om ni fattar.

Så jag tror jag behöver ett nytt ljudkort ändå om inte annat för sinnesfridens skull. Behöver inte vara något dyrt, bara det funkar och har det där Dolby Digital Live.

Som detta t.ex. Är det bra? http://www.webhallen.com/hardvara/14..._battlefield_3 Då får man ju bf3 på köpet med... Ser att de har lite dyrare kort också från xonar för typ 1300-1400:- Är det värt att lägga det dubbla, vad motiverar det? Blir det mycket bättre ljud eller?

bergsturk
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ja alltså jo du kan ha rätt. Jag har ett par sådana här hörlurar: http://www.astrogaming.com/audio-systems/a40-audio-systems Och det låter i hörlurarna. Tror du de kodar om?

Jag har bara spelat Skyrim än så länge och det låter inte som det är 5.1-ljud, däremot är ljudet ganska fylligt och fint (mycket bättre än om man kopplar om till stereo på mixampen). Men jag tänkte hela tiden att ljudet inte är 5.1 pga ljudkortet men det slog mig nu när du svarade att det kanske är Skyrim som inte kör i 5.1?!

Hur kan jag testa detta? Vore ju pinsamt och jag köper nytt kort om hörlurarna fixar det.

EDIT så här står det på hemsidan, att det är "an on board Dolby Digital and Dolby Headphone processor -- just like you'd find in a high-end home theater receiver."

Betyder det att den kan fixa 5.1 i spel då oavsett ljudkortet?

Ja, den har en Dolby Digital-avkodare. Många moderkort har SPDIF, eller möjlighet till det (en header på moderkortet). Jag kör optisk ut till min stärkare, tex, och då sköter stärkaren (i ditt fall = MixAmpen) hela avkodningen. Så det du skall leta efter är en optisk eller koaxial SPDIF, och en möjlighet i din ljudkortsdrivrutin att skicka allt ljud dit!

bergsturk
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ser att de har lite dyrare kort också från xonar för typ 1300-1400:- Är det värt att lägga det dubbla, vad motiverar det? Blir det mycket bättre ljud eller?

En digital signal är opåverkad av ljudkortet (förhoppningsvis). Det spelar alltså ingen som helst roll vilket ljudkort du har. Om du inte har SPDIF på ditt moderkort eller befintliga ljudkort, leta reda på ett begagnat Soundblaster Live eller Audigy, som du borde kunna få tag på för en femtiolapp eller i närmaste elsoprum. De har SPDIF (koaxial vill jag minnas).

Atarn
Medlem
Citat:
Ja, den har en Dolby Digital-avkodare. Många moderkort har SPDIF, eller möjlighet till det (en header på moderkortet). Jag kör optisk ut till min stärkare, tex, och då sköter stärkaren (i ditt fall = MixAmpen) hela avkodningen. Så det du skall leta efter är en optisk eller koaxial SPDIF, och en möjlighet i din ljudkortsdrivrutin att skicka allt ljud dit!

Okej tack för att du klargjort hur det ligger till. Men kan du inte förklara en sak är du snäll.

Jag har en optisk utgång på mitt moderkort och jag får signalen att gå till mina hörlurar, så jag har ljud. Det är inga problem. Jag har också surround har jag kommit fram till efter att ha stått och snurrat framför grejer som låter i Skyrim. Det är bara en sak som gör att jag över huvud taget funderar på ett bättre kort och det är att när jag spelar Skyrim på xbox med samma hörlurar så är liksom surroundet mycket tydligare. Man hör verkligen att det låter rakt bakom en osv. Om jag ska försöka beskriva det är det som att du har fem högtalare som är fint utspridda och du hör ljudet ur varje. På PC är det mer som att samma högtalare står 10 cm ifrån dig. Det är liksom inte samma spridning, man hör inte alls på samma sätt. Men ändå låter det inte som stereo! Detta har satt troll i huvudet på mig. (Allt detta i samma 5.1 hörlurar som jag har).

Kan det vara så enkelt att spelet Skyrim låter annorlunda på PC och xbox 360?

Denna tråd kan snart flyttas till psykiska problem

Men som det är nu så verkar det onödigt att köpa nytt ljudkort då, om det är som du säger. Kommer ändå bara köra optiska utgången till 100% (spelar bara med mina 5.1 lurar). Eller kommer ett dyrare kort ge "bättre surround" funkar det så? Fast det störda är ju att det borde ju vara hörlurarna som fixar positioneringen, det är ju där dolby processorn sitter? Jag fattar fan inte hur detta funkar (har googlat)

bergsturk
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
spelet Skyrim låter annorlunda på PC och xbox 360?

OK, på nätet sägs det att Skyrim inte har stöd för "passthrough" på PC utan att det måste kodas om till DD från de vanliga kanalerna (!) av ljudkortet och sedan skickas ut igen som en kodad DD-signal (!) för att avkodas igen av ljudkortet (!). Det är ju två steg för mycket och är helt idiotiskt, men är det så så är det... jag har antagligen fel helt enkelt sorry för förvirringen (jag tycker dock fortf att det BORDE funka på nåt vis! Finns det verkligen ingen "SPDIF pasthrough" eller liknande i inställningarna för spelet?)

På din originalfråga: nej det finns ingen nackdel med externa ljudkort om du nu har hittat ett som har stöd för Dolby Digital Live, om det har bra drivar etc.

Atarn
Medlem
Citat:
OK, på nätet sägs det att Skyrim inte har stöd för "passthrough" på PC utan att det måste kodas om till DD från de vanliga kanalerna (!) av ljudkortet och sedan skickas ut igen som en kodad DD-signal (!) för att avkodas igen av ljudkortet (!). Det är ju två steg för mycket och är helt idiotiskt, men är det så så är det... jag har antagligen fel helt enkelt sorry för förvirringen (jag tycker dock fortf att det BORDE funka på nåt vis! Finns det verkligen ingen "SPDIF pasthrough" eller liknande i inställningarna för spelet?)

På din originalfråga: nej det finns ingen nackdel med externa ljudkort om du nu har hittat ett som har stöd för Dolby Digital Live, om det har bra drivar etc.

Ingen fara du kunde ju inte veta det. Nej det roliga är att det inte finns några ljudinställningar alls i Skyrim annat än att höja/sänka volymer I andra spel t.ex. Starcraft II kan man välja Stereo, 5.1 osv.

Tack för hjälpen ändå, får se om jag köper nytt kort eller inte. Min polare ska köpa ett så jag väntar nog in honom så tar jag med mig lurarna dit och lyssnar där innan köp.

Atarn
Medlem
Köpte ett Asus Xonar D1 och nu fungerar det perfekt! Skyrim låter som det ska (lika som på xbox) och Diablo 3 var riktigt ballt med Surround. (Tog det billigaste jag hittade som hade stöd för det jag behövde, 493:- på CDON med rabattkod).

Svara på ämne
Topp Dela »