Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 20:29
  #409
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Science fiction där megacorporations spelar en viktig roll för handlingen? Några tips?
Jennifer Government av Max Barry. I Barrys dystopiska framtidsvision så tar folk efternamn efter företaget eller institutionen de jobbar åt, som John Nike eller Billy NRA. Väldigt bra bok, faktiskt.
Citera
2012-03-28, 23:52
  #410
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men varför var inte attentatsmännen 50 år, såg ut som 17, 190 långa och hade tränat Krav Magna+ i 30 år?

Planeten hon besökte, och som attentatsmännen kom ifrån, var ett tekniskt och socialt efterblivet ställe. Innan planeten fick ett strategiskt värde var ingen intresserad av att samarbeta/handla med dem, de hade inget särskilt att handla med och hade dessutom starka isolationistiska drag. (En anledning till attentatet var att den nuvarande planetbossen ville öppna upp för såväl tekniska som politiska och sociala förändringar.)

Kortfattat fanns inte den livsförlängande tekniken tillgänglig för attentatsmännen, de hade växt upp på en planet med lägre gravitation och kampsporten i fråga var okänd. Plus att hela planeten faktiskt hade inställningen "De där högteknologiska typerna är inte värda vatten utan sin teknologi ...".
Citera
2012-03-29, 06:40
  #411
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk Redneck
Jag tänkte att vi kunde starta en tråd om militär science fiction.

Heinleins "Starship troopers" är ju en klassiker. Haldemans "Forever war" likaså.

Visst är Heinleins stjärnsoldater klassiska. Jag har länge omhuldat denna bok. http://lennart-svensson.blogspot.se/...label/heinlein Sedan har den väl sina brister också. Den är lite seg i mitten. Inget händer, man bara pratar. Och jag stör mig väldeliga på att man har atombomber. Det är så old school, förkastligt och motbjudande. En framtid med atombomber - det går inte.

Bättre är då den andra bok du nämner, Haldemans "The Forever War". http://lennart-svensson.blogspot.se/...an+forever+war Förutom frånvaro av atomvapen så har den mer action än Heinleins bok, samtidigt som den generellt är mer lågmäld. Den är förvisso skriven 1974 och Heinleins bok är från 1959. Jag gillar bättre tidsandan i Haldemans bok. Vi får följa menige Mandela i ett krig mot aliens. Det är markstrid, infanterism, understöd av drönarskepp, lasguns och mycket mera. Mandela spottar upp sig och blir befäl vad det lider. Ta ansvar! Följ mig! Uppdragstaktik, ta egna initiativ i uppgiftens anda!

Haldeman hade deltagit i Vietnamkriget som ingenjörssoldat. Heinlein å sin sida hade varit flottist före AVK. Hans bok är OK i faktuellt hänseende, på sina premisser känns den ganska vederhäftig. Men Haldeman har allt detta plus lite mer. Läs Haldeman alltså, den finns på svenska som "Det eviga kriget".
__________________
Senast redigerad av lampros 2012-03-29 kl. 07:07.
Citera
2012-04-02, 10:52
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
William Gibsons "Neuromancer" http://lennart-svensson.blogspot.se/...?q=neuromancer kommer man osökt att tänka på här. Jag tycker den är arketypisk i skildringen av urbant krig mot företag, hacking, räder osv.

(Jag vet att den nämnts tidigare i tråden.)

Jag lånade den på biblioteket senast men jag vet inte om det var riktigt vad jag letade efter. Handlade mest om hackare och datorer tyckte jag. Tack för tipset i alla fall, jag ångrar inte att jag läste den.

Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jennifer Government av Max Barry. I Barrys dystopiska framtidsvision så tar folk efternamn efter företaget eller institutionen de jobbar åt, som John Nike eller Billy NRA. Väldigt bra bok, faktiskt.

Verkar inte finnas översatt till Svenska? Jag läste nyligen Neuromancer på engelska och hade vissa problem att hänga med i slangen, hur är språket i Jennifer Government?
__________________
Senast redigerad av stengubben 2012-04-02 kl. 10:58.
Citera
2012-04-08, 09:02
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Verkar inte finnas översatt till Svenska? Jag läste nyligen Neuromancer på engelska och hade vissa problem att hänga med i slangen, hur är språket i Jennifer Government?

Den visade sig vara mycket lättläst! Mer en modern satir än science fiction men ändå lite rolig. Jag tar gärna emot fler boktips om megacorporations!
Citera
2012-04-08, 09:08
  #414
Medlem
Ser inte den i tråden, ursäkta om jag dubbelpostar men jag rekommenderar margaret atwoods oryx & crake. Uppföljaren är dock inte lika bra.
Citera
2012-04-23, 14:23
  #415
Medlem
kxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Science fiction där megacorporations spelar en viktig roll för handlingen? Några tips?
Det närmaste jag kan komma på är M. K. Wrens "The Phoenix Legacy"-trilogi där världen styrs av några släktbaserade monopol.
Citera
2012-04-23, 20:24
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kxyz
Det närmaste jag kan komma på är M. K. Wrens "The Phoenix Legacy"-trilogi där världen styrs av några släktbaserade monopol.

Verkar vara rätt obskyra titlar? Hittar dem inte i min lokala biblioteksdatabas i alla fall. Är det värt att leta runt tycker du? Jag är lite tveksam efter att ha googlat lite.
Citera
2012-05-13, 21:13
  #417
Medlem
RedCrabs avatar
Kanske en typisk nybörjarfråga men finns det någon bok som handlar om jorden undergång a la Terminator?
Citera
2012-07-02, 17:19
  #418
Medlem
Highway101s avatar
Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på sprawl-trilogin eller neuromancer på svenska?? Läser burning chrome på engelska och den är lite svår att hänga med...
Citera
2012-07-02, 18:13
  #419
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highway101
Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på sprawl-trilogin eller neuromancer på svenska?? Läser burning chrome på engelska och den är lite svår att hänga med...
Visst går det. Neuromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive kom alla på Norstedts förlag i översättning av Hans Lindquist, med samma titlar som de engelska originalen. Novellsamlingen Burning Chrome finns också på svenska; den fick namnet "Johnny Mnemonic och andra berättelser" och översattes av Molle Kanmert.

[OT för dem som vill veta mer om romanen Neuromancer, som kom 1984 och som startade allt: http://lennart-svensson.blogspot.se/...ncer-1984.html]
Citera
2012-07-02, 18:35
  #420
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Novellsamlingen Burning Chrome finns också på svenska; den fick namnet "Johnny Mnemonic och andra berättelser" och översattes av Molle Kanmert.

Tyvärr översattes samlingen inte i sin helhet. Bland annat utelämnades novellen "The Belonging Kind", som Gibson skrev med John Shirley. En fantastisk novell som sticker ut lite, då den frångår Gibsons cyberpunkstil och är mer magisk realism/fantasy.

Samtliga av de utgåvor lampros refererar till har tyvärr gått ur tryck, så det blir antikvariat och online som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback