27 462 besökare online
856 180 medlemmar • 45 785 557 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning och metoder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
aamoureuse
Medlem
Har nyss fått min tandställning så är väldigt öm i tänderna och har dessutom fått plastklumpar insatta på käktänderna vilket gör att jag inte kan bita ihop, alltså är det fysiskt omöjligt för mig att tugga!
Har ni några tips på god flytande mat?
Lever just nu på yoggi och potatis och purjolökssoppa...

Snurren
Medlem
Snurrens avatar
Det är ju gott med potatis och purjolökssoppa men man ledsnar ju efter ett tag. Men faktum är att de flesta soppor går att mixa, du kan ta vilka kryddor och vilka råvaror du vill. Men du behöver en stavmixer eller en "riktig" mixer i kanna.

Om det får dig att känna dig bättre till mods så har jag en bekant som opererade sitt underbett och fick tänderna i överkäken ihopsydda med underkäken och det fick vara så flera månader. Han fick leva på sånt som gick att dricka med sugrör helt enkelt.

Vore jag du skulle jag nog köpa ett nyttigt proteinpulver, det finns ganska goda sådana. Alpha Plus har ett flertal, och Holistics chokladsmakande pulver är rätt gott. Dom är bra att ha hemma när man inte hinner eller orka laga till mat eller mellanmål.

Så kan man ju göra smoothes med yoghurt, banan, juice och några bär (men inte hallon eller skogsbär t ex för dom har kärnor!!!).

Så ett litet tips: Om du dricker sånt med mycket socker i så kommer du få plack på tänderna och det kanske inte lockar att borsta dem så noga i det här läget. Se till att skölja munnen efteråt med vatten och ev kan du använda ett munvatten som motverkar plack och beläggningar.

Tänk om alla de som inte kan skilja på "de" och "dem" kunde övergå till att skriva "dom", då skulle jag slippa reta upp mig varje gång jag läser det som de skrivit, och DOM skulle slippa se obildade ut i sina inlägg...

Fickludd
Medlem
Fickludds avatar
Fick du inte någon broschyr av tandläkaren med tips om lämplig föda?

Med en stavmixer är det lätt att laga goda och nyttiga soppor/moser på broccoli, blomkål, champinjoner osv.

Svara på ämne
Topp Dela »