Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-05, 08:23
  #1
Medlem
Någon som gjort egen betonamit (snigeldynamit)? Ingredïenserna ska tydligen vara osläckt kalk och cement om jag fattat det hela rätt. Hur blandar jag ihop det? Någon som vet?

Behöver alltså "receptet".

//Ulrika
Citera
2012-05-05, 09:23
  #2
Medlem
razorXs avatar
Altså... Snigeldynamit köper du ju på bauhaus tex. Det exploderar inte det expanderar bara.
Citera
2012-05-05, 09:25
  #3
Medlem
gimmesmokess avatar
http://lmgtfy.com/?q=betonamit+how+to
Citera
2012-05-05, 09:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
http://lmgtfy.com/?q=betonamit+how+to

Det var ju rart att du "googled that for me". Nu är det bara så att jag vet "how to" redan. Jag har både googlat cracking agent/non-explosive agent i alla dess former och även använt det. Så jag vet hur det fungerar. Vad jag vill ha är _receptet_.

Det är (tydligen?) 90 % osläckt kalk och 10 % cement. Volym- eller viktprocent?
Citera
2012-05-05, 15:10
  #5
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enchanting
Det var ju rart att du "googled that for me". Nu är det bara så att jag vet "how to" redan. Jag har både googlat cracking agent/non-explosive agent i alla dess former och även använt det. Så jag vet hur det fungerar. Vad jag vill ha är _receptet_.

Det är (tydligen?) 90 % osläckt kalk och 10 % cement. Volym- eller viktprocent?

Om det är 90% osläckt kalk och 10% cement har du ju receptet där? Jag skulle med största sannolikhet tippa på att det är i viktprocent.
Annars kan du ju prova dig fram. 900g osläckt kalk och 100g cement. Eller 9dl osläckt kalk och 1dl cement. Stoppa in i valfritt hål och se om det expanderar.
Citera
2012-05-05, 20:00
  #6
Medlem
Snigeldynamit är för losers, du lär kunna blanda ihop något som expanderar mer.
Bahuas snigeldynamit är, kostnads effektiv också.

Vad du nu ska mixxxa för att uppnå detta, har jag ingen aning om:P
För att något ska kunna öka så i volym bör luft molekyler kunna komma in på något sätt.

Någon som kan förklara reaktionen i snigeldynamit?
Citera
2012-05-06, 08:26
  #7
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Snigeldynamit är för losers, du lär kunna blanda ihop något som expanderar mer.
Bahuas snigeldynamit är, kostnads effektiv också.

Vad du nu ska mixxxa för att uppnå detta, har jag ingen aning om:P
För att något ska kunna öka så i volym bör luft molekyler kunna komma in på något sätt.

Någon som kan förklara reaktionen i snigeldynamit?

CaO hydreras till Ca(OH)2, ett ämne som säger till omgivande berg att "fuck you, jag ska ska bilda ett gitter", typ.
Citera
2012-05-06, 16:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
CaO hydreras till Ca(OH)2, ett ämne som säger till omgivande berg att "fuck you, jag ska ska bilda ett gitter", typ.

Bra beskrivning, visste ej att snigeldynamit var så ful i munnen dock:P

Men hur förändras strukturen?
Det måste ju vara någon form av kristaller som bildas?
Man kanske kan göra något av polymerer som är starkare, snabbare och mer expanderande, någon form av, epoxy snigel dynamit
Obundna molekyler som strukturerar upp sig i polymerer strukturer, när man tillsätter det andra ämnet är det bara att springa pga enorm expansion.
Frågan är om blandningen skulle öka eller minska i massa, ska testa det här behöver nått att utgå från bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback