Citat:
Tja, ledarsidorna är ofta liberala eller borgerliga på de tidningar du nämner, själva reportrarna är däremot ofta åt vänster, med en stor majoritet gentemot mp. Jag beskyller inte journalisterna för att ljuga ihop artiklar, men däremot så är den politiska åskådningen av relevans för vad som granskas. Eller rättare sagt, vad som inte granskas.
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Med dessa siffror tycker jag att det är märkligt hur många tidningar som är höger. Expressen, DN, Svenska Dagbladet, etc. Profilerade vänstertidningar är det sämre med. Aftonbladet känns ganska borgerlig tycker jag. Sossetidning, okej, men i så fall är det främst den yttersta högerfalangen som representeras. Förvisso är många som jobbar på SVT och SR klart vänsterorienterade, och det är ju en ganska stor del av medieutbudet. Däremot har jag märkt att t ex kulturjournalister oftare är vänster medan chefredaktörer och nyhetsjournalister oftare känns höger.
Det finns en anledning till att miljöpartiet huvudsakligen får sympatiska retro-artiklar om hur de utvecklats som parti (eller direkta hyllningar till Maria Wetterstrand, när hon var språkrör) istället för någon seriös granskning om kostnaderna och resultaten av deras politik, medan moderaternas politik resulterar i gigantiska svarta rubriker i stil med "DET NYA, KALLA, SVERIGE".
En tidning kan vara politisk i det att man huvudsakligen rapporterar positivt om ett parti och huvudsakligen negativt om ett annat. Således har man vinklat bilden något, utan att behöva ljuga eller hitta på nyheter.
Journalisternas sympatier är högst relevanta, eftersom de stora avslöjande granskningarna ofta bygger på att någon tar eget initiativ och jobbar på det. Och är ingen intresserad av att granska miljöpartiet, så...