Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 11:58
  #85
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Låter som du glömt bort varför man spelar spel.för att det är kul och spelglädjen finns där,det har inget att göra med grafiken att göra

Tvärtom, vad jag försökte säga med den senare delen av mitt inlägg var att grafiken inte är allt och att folk som dissar gamla spel på grund av det riskerar att gå miste om riktigt härliga spelupplevelser.

Docks så kommer man aldrig riktigt ifrån de små besvikelserna, alltså saker som numera är en självklarhet i spel men som inte fanns då(jag pratar gameplay inte grafik). Lite som när man spelar om 1an i en serie efter att ha spelat uppföljarna. Oavsett om 1an är bra så kan man kan inte låta bli att sakna alla de där små förbättringarna från uppföljaren. Förstår du vad jag menar?
Citera
2012-05-02, 19:58
  #86
Medlem
Xinners avatar
Kan förstå att många som är 15-20 år gamla idag fnyser åt oss som ler och njuter när vi lirar gamla spel som Trojan (Nes), Moonstone (Amiga 500), men tom Final Fantasy 7 (Playstation). Det är klart att mycket handlar om att det inte fanns någonting liknande på den tiden. Idag har det mesta redan gjorts som släpps, bara att grafiken är utvecklad och att vissa moment har utvecklats vidare. Det är dock inte helt nytt och nytänkande.

Jag har däremot full förståelse för att man idag hellre väljer att spela de nyare Final Fantasy spelen än de gamla, som exempel. De ÄR ju helt klart snyggare, och varför spela ett gammalt "fult" spel när man kan spela ett nytt fräscht.

För egen del handlar det mycket om nostalgi, känsla, minnen och såklart att just dessa lir var det bästa som världen hade sett vid det tillfälle då vi spelade dem. Och även om nya spel är snygga och fortfarande bra, så skapar de väldigt sällan någonting "nytt" idag. Okej, det är en sanning med modifikation, jag vet. Men dessa nya saker är inte lika banbrytande helt enkelt. Det krävs mer för att imponera än att skapa någonting snyggare av någonting som redan finns!

Citera
2012-05-02, 21:13
  #87
Medlem
Spelen förr är ju inte dåliga bara för att de har några år på nacken. De bättre spelen tycker jag man hittar bakåt i tiden. Samtidigt kan det vara svårt att plocka upp ett äldre spel man inte spelat tidigare. Utan det är ju främst de spelen man gillade från förr man plockar fram igen och man ser ju på dem med samma ögon som förr. Nostalgi.
Citera
2012-05-02, 21:14
  #88
Medlem
Ff7
Citera
2012-05-03, 00:36
  #89
Medlem
Akali-banans avatar
spela super metroid till snes så förstår du!
Citera
2012-05-03, 08:58
  #90
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Tvärtom, vad jag försökte säga med den senare delen av mitt inlägg var att grafiken inte är allt och att folk som dissar gamla spel på grund av det riskerar att gå miste om riktigt härliga spelupplevelser.

Docks så kommer man aldrig riktigt ifrån de små besvikelserna, alltså saker som numera är en självklarhet i spel men som inte fanns då(jag pratar gameplay inte grafik). Lite som när man spelar om 1an i en serie efter att ha spelat uppföljarna. Oavsett om 1an är bra så kan man kan inte låta bli att sakna alla de där små förbättringarna från uppföljaren. Förstår du vad jag menar?

Den enda besvikelsen som jag känt var när jag lirade Paperboy till NES igen,det var inte kul någonstans längre men det är det enda jag kan komma på
Citera
2012-05-03, 13:50
  #91
Medlem
Sarkoss avatar
Mitt intresse för retrospel vaknade i och med upptäckandet av James Rolfes karaktär "Angry Video Game Nerd". Recensionerna, nostalgin han pratade om och de utmanande spelen väckte någonting inom mig. Det som lockade var även den höga svårighetsgraden på många av spelen och "kult statusen" för några av spelen.

Plockade upp en regionsfri NES förra sommaren vilket jag inte ångrar en sekund! Även om mitt spelbibliotek inte är det största jobbar jag på att utvidga det på tradera!
Citera
2012-05-03, 17:11
  #92
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akali-banan
spela super metroid till snes så förstår du!
Japp. Det spelet är så jävla bra att det inte är sant.
Vad jag verkligen gillar med Super Metroid, och retrospel i övrigt, är att det inte håller en i handen hela tiden och förklarar hur allt fungerar i minsta detalj så som dagens spel gör. Dagens spel antar att man är en idiot som inte kan tänka själv utan måste få allt serverat på ett silverfat. Äldre spel kunde lära en hur spelet fungerade endast genom spelet i sig. Se t.ex denna videon från Egoraptor om vad som gör Mega Man X till ett av de bästa spelen någonsin så förstår du vad jag menar. Han förklarar det mycket bättre än jag kan.
Citera
2012-05-13, 18:30
  #93
Medlem
Mycket nostalgi, säkert. Men samtidigt så tycker jag att spel idag generellt sett inte känns lika bra. Men det kanske är för att min typ av spel (rollspel typ Arcanum, Baldur's Gate, Fallout, Planescape: Torment o.s.v.) helt enkelt inte görs längre. De enda "rollspel" som görs är skräp i stil med Skyrim.
Citera
2012-05-15, 14:41
  #94
Medlem
WERYs avatar
Jag växte upp på den tiden då de gamla spelen var nya och har således ett band till dem. Men sen så håller de bättre än dagens maskiner så det är ännu ett bra argument. Nyaste jag har är Playstation 2 och jag gillar formatet skarpt men det var också den första konsolen i mitt hushåll som gick sönder. Har man då NES, Odyssey 2, MSX, SC-3000 etc som fortfarande håller idag till skillnad från dagens format så är det givet att inte fortsätta köpa det nya då det ändå är byggt för att gå sönder så fort som möjligt

Av samma skäl är min hem-bio byggd med hjälp av en H/K Förstärkare från 1970-talet och inte något annat trams som görs idag. Kvalité går före nyproducerat i mitt fall
Citera
2012-05-23, 00:14
  #95
Medlem
Spakkels avatar
Spel ska vara SVÅRA. Retro spel tycker jag helt klart över lag var mycket svårare. Delvis med tanke på att man oftast inte kunde spara, så om man dog fick man börja om från början, typ första Prince of Persia, men också för att de helt enkelt var svårare att klara. Förr var det en bedrift att klara ett spel. Nuförtiden är det en självklarhet att alla ska klara spelet de köper och det krävs ofta ingen vidare "skill" idag. Men så är det ju också en viss typ av charm med "lo-fi" musik och grafik.
Citera
2012-05-23, 12:13
  #96
Medlem
Gosifs avatar
Mysigt tips på en härlig "lets-play" med pokemon blå.. Härlig kille med bra röst spelar.

http://www.youtube.com/watch?v=86B-c...8C5&playnext=2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback